This diploma thesis deals with the influence of children?s books and their heroes on children readers. Its aim is to explore to what extent children?s literature can provide the readers with valuable lessons, thus affecting the reader?s conscience as well as understanding of the world. The focus of this work is on selected works by the British author Roald Dahl, mainly James and the Giant Peach, Danny the Champion of the World, Charlie and the Chocolate Factory, Matilda and The Witches. The first part of the thesis concentrates on theoretical aspects of children?s literature, its functions and impacts on juvenile readers. It also describes Roald Dahl?s personal life in terms of its inluence on his career and critical acclaim of his writing. The second part of this work is concerned with the analysis of the novels in terms of possible implications on both young as well as adult readers. The final part of this thesis explores the applicability and relevance of the didactic aspects found in the selected works by Roald Dahl in education.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá rozborem vybraných děl pro děti od Roalda Dahla z hlediska jejich možného vhodného působení na čtenáře. Teoreticky popisuje aspekty dětské literatury, zvláštní důraz je přitom kladen na funkci výchovnou, její proměny v průběhu vývoje literatury význam pro výchovné působení na čtenáře. Zmíněny jsou také životní peripetie Roalda Dahla a jejich vliv na autorovu tvorbu. V práci je dostatečný prostor věnován kritice Dahlových děl z hlediska jejich nevhodnosti pro malé čtenáře, což je ale na základě protiargumentů vyvráceno, to vše s odkazem na odbornou literaturu. Práce dále zkoumá jednotlivé didaktické aspekty nalezené v Dahlových knihách a podpořené úryvky z nich. Cílem je zjistit, do jaké míry se tyto aspekty dají prakticky využít ve vzdělávacím a výchovném procesu. Rozbor jednotlivých aspektů je následován komentáři. V neposlední řadě se práce věnuje otázce praktického využití Dahlových děl ve škole, ať už při výuce anglického jazyka nebo v rámci osobnostní výchovy.
Klíčová slova
didaktické aspekty, dětská literatura, identifikace s literárními postavami, význam a funkce četby, Roald Dahl, výchova a vzdělávání, analýza literárního díla, práce s knihou ve vzdělávacím procesu, hodnota v literárním díle, osobnostní a občanská kompetence, osobnostní výchova
Klíčová slova v angličtině
didactic aspects, children's literature, reader's identifikation with literary figures, importance and functions of reading, Roald Dahl, education and upbringing, analysis of literary works, employment of books in education, moral message of literary works, personal and civic competence
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
AN
Anotace
This diploma thesis deals with the influence of children?s books and their heroes on children readers. Its aim is to explore to what extent children?s literature can provide the readers with valuable lessons, thus affecting the reader?s conscience as well as understanding of the world. The focus of this work is on selected works by the British author Roald Dahl, mainly James and the Giant Peach, Danny the Champion of the World, Charlie and the Chocolate Factory, Matilda and The Witches. The first part of the thesis concentrates on theoretical aspects of children?s literature, its functions and impacts on juvenile readers. It also describes Roald Dahl?s personal life in terms of its inluence on his career and critical acclaim of his writing. The second part of this work is concerned with the analysis of the novels in terms of possible implications on both young as well as adult readers. The final part of this thesis explores the applicability and relevance of the didactic aspects found in the selected works by Roald Dahl in education.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá rozborem vybraných děl pro děti od Roalda Dahla z hlediska jejich možného vhodného působení na čtenáře. Teoreticky popisuje aspekty dětské literatury, zvláštní důraz je přitom kladen na funkci výchovnou, její proměny v průběhu vývoje literatury význam pro výchovné působení na čtenáře. Zmíněny jsou také životní peripetie Roalda Dahla a jejich vliv na autorovu tvorbu. V práci je dostatečný prostor věnován kritice Dahlových děl z hlediska jejich nevhodnosti pro malé čtenáře, což je ale na základě protiargumentů vyvráceno, to vše s odkazem na odbornou literaturu. Práce dále zkoumá jednotlivé didaktické aspekty nalezené v Dahlových knihách a podpořené úryvky z nich. Cílem je zjistit, do jaké míry se tyto aspekty dají prakticky využít ve vzdělávacím a výchovném procesu. Rozbor jednotlivých aspektů je následován komentáři. V neposlední řadě se práce věnuje otázce praktického využití Dahlových děl ve škole, ať už při výuce anglického jazyka nebo v rámci osobnostní výchovy.
Klíčová slova
didaktické aspekty, dětská literatura, identifikace s literárními postavami, význam a funkce četby, Roald Dahl, výchova a vzdělávání, analýza literárního díla, práce s knihou ve vzdělávacím procesu, hodnota v literárním díle, osobnostní a občanská kompetence, osobnostní výchova
Klíčová slova v angličtině
didactic aspects, children's literature, reader's identifikation with literary figures, importance and functions of reading, Roald Dahl, education and upbringing, analysis of literary works, employment of books in education, moral message of literary works, personal and civic competence
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium shromážděné literatury
Pravidelná konzultace s vedoucí práce
Analýza textů
Vypracování diplomové práce s dodržením všech formálních aspektů
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium shromážděné literatury
Pravidelná konzultace s vedoucí práce
Analýza textů
Vypracování diplomové práce s dodržením všech formálních aspektů
Seznam doporučené literatury
Collie, J., Slater, S. Literature in Language Teaching. UK, Cambridge: University Press, 1987.
Chambers, E., Gregory, M. Teaching and learning English literature. London: Sage Publications, 2006.
Dahl, Roald. A Boy - Tales of Childhood. London: Penguin Books, 1986.
Dahl, Roald. Charlie and the Chocolate Factory. London: Puffin Book, 2001.
Dahl, Roald. James and the Giant Peach. London: Puffin Books, 2007.
Dahl, Roald. Matilda. London: Puffin Books, 1989.
Dahl, Roald. The Witches. London: Puffin Books, 1983.
RVP pro ZV, SŠ v platném znění
Seznam doporučené literatury
Collie, J., Slater, S. Literature in Language Teaching. UK, Cambridge: University Press, 1987.
Chambers, E., Gregory, M. Teaching and learning English literature. London: Sage Publications, 2006.
Dahl, Roald. A Boy - Tales of Childhood. London: Penguin Books, 1986.
Dahl, Roald. Charlie and the Chocolate Factory. London: Puffin Book, 2001.
Dahl, Roald. James and the Giant Peach. London: Puffin Books, 2007.
Dahl, Roald. Matilda. London: Puffin Books, 1989.
Dahl, Roald. The Witches. London: Puffin Books, 1983.
RVP pro ZV, SŠ v platném znění