Tato bakalářská práce se zabývá tématem Kresby dětí z Terezína. Je rozdělena do tří základních částí. Část A popisuje vývoj dětské kresby v obecné rovině. Opírá se o vývoj centrální nervové soustavy, která je základem pro rozvoj veškerých aspektů v dětské kresbě. Zmiňuje se také o nejvýznamnějších bodech ontogenetického vývoje od narození do dospělosti. Následuje srovnání tří vybraných autorů, kteří se zabývali dětskou kresbou, a to Davido, Uždila a Vágnerové. Poukazuje na společné znaky a odlišnosti v jednotlivých teoriích. Zmíněn je i vývoj kresby dětí, které vyrůstaly v nestandardním prostředí a podmínkách. Část B popisuje historický kontext vzniku terezínských kreseb, politickou situaci ve světě, utlačování židů v Československu. Následně se zabývá vznikem koncentračního tábora v Terezíně a podmínkami života v něm. Závěrem této části je pojednáno o pojmu psychické deprivace především u osob, které zažily nějakou mimořádnou životní situace (především válku). Závěrečná část C se již zabývá samostatně dětskou tvorbou, definicí vzorku kreseb, jejich odlišností od kreseb ?normálních? dětí a na závěr popisuje třicítku konkrétních obrázků, které jsou reprodukovány v příloze. Podstatou práce je důkaz, že traumatizující životní podmínky se odráží i v dětské kresbě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of Children?s drawings from Terezín. It is divided into three main parts. Part A describes the child drawing evolution in general and relies on the evolution of the central nervous system which is a base for the evolution of all the child drawing aspects. It also mentions the most important facts about ontogenetic evolution from childhood to adulthood. Then a comparation of three choosen authors who have dealt with child drawing follows: Davido, Uždil and Vágnerová. It refers to common signs and differences in particular theories. It also mentions the evolution of drawings by children who grew up in substandard environment or conditions. Part B desribes the historical context of children?s drawing origin, political situation in the world, Jewish oppression in Czechoslovakia. The following chapter deals with the foundation of the concentration camp Terezín and on its living conditions. The conclusion of this part focuses on the term of psychical deprivation, especially on people who have experienced a difficult life situation. Part C describes the child creation itself, the definition of drawing samples and their differences from ?ordinary? children?s drawings. In conclusion there is a chapter about thirty particular children?s drawings, replicas of which are included in the attachement. The main point is a proof that traumatical life conditions are displayed in children?s drawing.
Klíčová slova
ontogenetický vývoj, dětská kresba, psychická deprivace, válka, Terezín, koncentrační tábor, životní podmínky
Klíčová slova v angličtině
ontogenetic evolution, child drawing, psychical deprivation, war, Terezín, concentration camp, living conditions
Rozsah průvodní práce
67 s., přílohy 17 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem Kresby dětí z Terezína. Je rozdělena do tří základních částí. Část A popisuje vývoj dětské kresby v obecné rovině. Opírá se o vývoj centrální nervové soustavy, která je základem pro rozvoj veškerých aspektů v dětské kresbě. Zmiňuje se také o nejvýznamnějších bodech ontogenetického vývoje od narození do dospělosti. Následuje srovnání tří vybraných autorů, kteří se zabývali dětskou kresbou, a to Davido, Uždila a Vágnerové. Poukazuje na společné znaky a odlišnosti v jednotlivých teoriích. Zmíněn je i vývoj kresby dětí, které vyrůstaly v nestandardním prostředí a podmínkách. Část B popisuje historický kontext vzniku terezínských kreseb, politickou situaci ve světě, utlačování židů v Československu. Následně se zabývá vznikem koncentračního tábora v Terezíně a podmínkami života v něm. Závěrem této části je pojednáno o pojmu psychické deprivace především u osob, které zažily nějakou mimořádnou životní situace (především válku). Závěrečná část C se již zabývá samostatně dětskou tvorbou, definicí vzorku kreseb, jejich odlišností od kreseb ?normálních? dětí a na závěr popisuje třicítku konkrétních obrázků, které jsou reprodukovány v příloze. Podstatou práce je důkaz, že traumatizující životní podmínky se odráží i v dětské kresbě.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of Children?s drawings from Terezín. It is divided into three main parts. Part A describes the child drawing evolution in general and relies on the evolution of the central nervous system which is a base for the evolution of all the child drawing aspects. It also mentions the most important facts about ontogenetic evolution from childhood to adulthood. Then a comparation of three choosen authors who have dealt with child drawing follows: Davido, Uždil and Vágnerová. It refers to common signs and differences in particular theories. It also mentions the evolution of drawings by children who grew up in substandard environment or conditions. Part B desribes the historical context of children?s drawing origin, political situation in the world, Jewish oppression in Czechoslovakia. The following chapter deals with the foundation of the concentration camp Terezín and on its living conditions. The conclusion of this part focuses on the term of psychical deprivation, especially on people who have experienced a difficult life situation. Part C describes the child creation itself, the definition of drawing samples and their differences from ?ordinary? children?s drawings. In conclusion there is a chapter about thirty particular children?s drawings, replicas of which are included in the attachement. The main point is a proof that traumatical life conditions are displayed in children?s drawing.
Klíčová slova
ontogenetický vývoj, dětská kresba, psychická deprivace, válka, Terezín, koncentrační tábor, životní podmínky
Klíčová slova v angličtině
ontogenetic evolution, child drawing, psychical deprivation, war, Terezín, concentration camp, living conditions
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a dalších zdrojů.
Vypracování osnovy teoretické části.
Stanovení mapovaných kritérií.
Zhodnocení a polemika s odbornou literaturou.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a dalších zdrojů.
Vypracování osnovy teoretické části.
Stanovení mapovaných kritérií.
Zhodnocení a polemika s odbornou literaturou.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
FRANKOVÁ, A., POVOLNÁ, H. Motýla jsem tu neviděl. Praha: Židovské muzeum, 1993.
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2005.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
FRANKOVÁ, A., POVOLNÁ, H. Motýla jsem tu neviděl. Praha: Židovské muzeum, 1993.
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2005.