Diplomová práce se zabývá využitím kinestetického učebního stylu ve výuce v 1. ročníku Základní školy. Je rozdělena na dvě části-teoretickou a praktickou.Teoretická část se věnuje charakteristice dítěte mladšího školního věku z hlediska tělesné, kognitivní, emoční, motivační a sociální zralosti pro jeho vstup do školy a také vývojem těchto znaků v průběhu vývoje dítěte během prvních let školní docházky. Druhá kapitola teoretické části se zabývá problematikou pojmu styl, jeho objasněním z několika hledisek. Vzhledem k obsahu práce je největší pozornost věnována charakteristice stylů učení žáků a jejich odlišnostem a také na vyučovacím stylům učitelů. Stručně je zhodnocen význam didaktické hry ve vyučovacím procesu. Praktická část obsahuje popis didaktických her odpovídajících kinestetickému učebnímu stylu pro všechny předměty vyučované
v 1. ročníku. Tyto hry propojují rozličné pohybové aktivity s učební látkou a zpestřují tak osvojování nových poznatků a dovedností. Součástí tohoto popisu jsou fotografie, pořízené při realizaci některých her.
Annotation in English
The present thesis deals with the use of kinaesthetic teaching style in the first grade of primary school. It is divided into two sections ? theoretical and practical. The theoretical section attempts to characterize children in the primary school age in terms of the degree of their physical, cognitive, emotional, motivational and social maturity for enrolment in school and the development of these aspects over the child?s development in the first school years. The second chapter of the theoretical section addresses the issue of the term ?style? and its clarification from a number of perspectives. Due to the focus of the thesis, emphasis is put on the specifics of learning styles and as well as on teaching styles. The role and meaning of didactic games in the teaching process is briefly evaluated. The practical section is concerned with descriptions of didactic games based on kinaesthetic teaching style for all subjects taught in the first grade. These games combine schoolwork with various movement activities and thus diversify the acquisition of new skills and knowledge. Descriptions include photographs taken during actual realizations of these games.
Keywords
kinestetický učební styl, didaktická hra, pohybová hra, mladší školní věk
Keywords in English
kinesthetic teaching style, didactic game, movement game, primary school age, teaching styles
Length of the covering note
53 s. (81 463 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá využitím kinestetického učebního stylu ve výuce v 1. ročníku Základní školy. Je rozdělena na dvě části-teoretickou a praktickou.Teoretická část se věnuje charakteristice dítěte mladšího školního věku z hlediska tělesné, kognitivní, emoční, motivační a sociální zralosti pro jeho vstup do školy a také vývojem těchto znaků v průběhu vývoje dítěte během prvních let školní docházky. Druhá kapitola teoretické části se zabývá problematikou pojmu styl, jeho objasněním z několika hledisek. Vzhledem k obsahu práce je největší pozornost věnována charakteristice stylů učení žáků a jejich odlišnostem a také na vyučovacím stylům učitelů. Stručně je zhodnocen význam didaktické hry ve vyučovacím procesu. Praktická část obsahuje popis didaktických her odpovídajících kinestetickému učebnímu stylu pro všechny předměty vyučované
v 1. ročníku. Tyto hry propojují rozličné pohybové aktivity s učební látkou a zpestřují tak osvojování nových poznatků a dovedností. Součástí tohoto popisu jsou fotografie, pořízené při realizaci některých her.
Annotation in English
The present thesis deals with the use of kinaesthetic teaching style in the first grade of primary school. It is divided into two sections ? theoretical and practical. The theoretical section attempts to characterize children in the primary school age in terms of the degree of their physical, cognitive, emotional, motivational and social maturity for enrolment in school and the development of these aspects over the child?s development in the first school years. The second chapter of the theoretical section addresses the issue of the term ?style? and its clarification from a number of perspectives. Due to the focus of the thesis, emphasis is put on the specifics of learning styles and as well as on teaching styles. The role and meaning of didactic games in the teaching process is briefly evaluated. The practical section is concerned with descriptions of didactic games based on kinaesthetic teaching style for all subjects taught in the first grade. These games combine schoolwork with various movement activities and thus diversify the acquisition of new skills and knowledge. Descriptions include photographs taken during actual realizations of these games.
Keywords
kinestetický učební styl, didaktická hra, pohybová hra, mladší školní věk
Keywords in English
kinesthetic teaching style, didactic game, movement game, primary school age, teaching styles
Research Plan
11 / 2010 zadání diplomové práce
1 - 3 / 2011 zpracování teoretické části
4 - 6 / 2011 návrhy didaktických her do všech vzdělávacích předmětů
v 1.třídě
9 - 11/ 2011 realizace kinestetického učebního stylu ve všech vzdělávacích
předmětech v 1. třídě
1 - 3 / 2012 dopracování diplomové práce
4 / 2012 odevzdání diplomové práce
Research Plan
11 / 2010 zadání diplomové práce
1 - 3 / 2011 zpracování teoretické části
4 - 6 / 2011 návrhy didaktických her do všech vzdělávacích předmětů
v 1.třídě
9 - 11/ 2011 realizace kinestetického učebního stylu ve všech vzdělávacích
předmětech v 1. třídě
1 - 3 / 2012 dopracování diplomové práce
4 / 2012 odevzdání diplomové práce
Recommended resources
BRKLOVÁ,D.,HERCIG,S. Diplomová a závěrečná práce studujících TV a sport. Plzeň: ZČU, 1998.
Učební osnovy základních škol.
RYCHTECKÝ,A.,FIALOVÁ,L.Didaktika školní TV. Praha : UK, 1995 (1998) KOSTKOVÁ,J. a kol.Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK, 1981. SÝKORA,F.,KOSTKOVÁ,J. Didaktika tělesné výchovy. Praha:SPN, 1985.