Předkládaná práce se zabývá gnozeologickými a komunikačními funkcemi konceptuální tvorby a možnostmi jejich využití ve vzdělávání, přičemž se zaměřuje na téma času. V první části se zabývám srovnáním a interpretací vybraných konceptuálních děl z hlediska jejich práce s fenoménem času, přičemž mi jde především o postižení možného poznání (vyplývajícího z kontaktu s těmito díly) týkajícího se časové dimenze lidské existence. Ve druhé části se snažím uvést některé poznatky z předchozí analýzy do námětů využitelných ve vzdělávací praxi. Tato část se zabývá především cyklickým a relačním časem.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of gnoseological and communication functions of conceptual art and its exploitation in education with regard to theme of time. The first part of the thesis inquires into comparison and interpretation of selected conceptual art works in light of its operation with time phenomenon. The prime intention is to reflect and describe the possibilities of understanding time dimension of human existence through the contact with conceptual art works. Coming from the previous analysis the second part deals with formulation of educational motives. This part deals with two types of time ? cyclic time and relational time.
Keywords
konceptuální umění, cyklický čas, relační čas, gnozeologické a komunikační funkce
Keywords in English
conceptual art, cyclic time, relational time, gnoseological and communication functions
Length of the covering note
74
Language
CZ
Annotation
Předkládaná práce se zabývá gnozeologickými a komunikačními funkcemi konceptuální tvorby a možnostmi jejich využití ve vzdělávání, přičemž se zaměřuje na téma času. V první části se zabývám srovnáním a interpretací vybraných konceptuálních děl z hlediska jejich práce s fenoménem času, přičemž mi jde především o postižení možného poznání (vyplývajícího z kontaktu s těmito díly) týkajícího se časové dimenze lidské existence. Ve druhé části se snažím uvést některé poznatky z předchozí analýzy do námětů využitelných ve vzdělávací praxi. Tato část se zabývá především cyklickým a relačním časem.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of gnoseological and communication functions of conceptual art and its exploitation in education with regard to theme of time. The first part of the thesis inquires into comparison and interpretation of selected conceptual art works in light of its operation with time phenomenon. The prime intention is to reflect and describe the possibilities of understanding time dimension of human existence through the contact with conceptual art works. Coming from the previous analysis the second part deals with formulation of educational motives. This part deals with two types of time ? cyclic time and relational time.
Keywords
konceptuální umění, cyklický čas, relační čas, gnozeologické a komunikační funkce
Keywords in English
conceptual art, cyclic time, relational time, gnoseological and communication functions
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat analýzou funkcí konceptuálního umění z hlediska jejich využití ve vzdělávací praxi. Půjde o zamyšlení nad podstatou, typy a přesahy konceptuálního umění, jeho pozicí ve sféře moderního výtvarného umění a kultury obecně. Především se však práce bude zabývat jeho gnozeologickými a komunikačními funkcemi. Na základě podrobného studia konceptuálního umění budou vyvozena témata, motivy a postupy využitelné ve vzdělávání především v SŠ praxi.
Struktura práce: zmapování, rozdělení a analýza klíčových oblastí konceptuálního umění, zmapování a zhodnocení literatury zabývající se konceptuálním uměním z hlediska vzdělávání, navržení a vypracování metodiky pro využití ve vzdělávání a její podrobný rozbor.
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat analýzou funkcí konceptuálního umění z hlediska jejich využití ve vzdělávací praxi. Půjde o zamyšlení nad podstatou, typy a přesahy konceptuálního umění, jeho pozicí ve sféře moderního výtvarného umění a kultury obecně. Především se však práce bude zabývat jeho gnozeologickými a komunikačními funkcemi. Na základě podrobného studia konceptuálního umění budou vyvozena témata, motivy a postupy využitelné ve vzdělávání především v SŠ praxi.
Struktura práce: zmapování, rozdělení a analýza klíčových oblastí konceptuálního umění, zmapování a zhodnocení literatury zabývající se konceptuálním uměním z hlediska vzdělávání, navržení a vypracování metodiky pro využití ve vzdělávání a její podrobný rozbor.
Recommended resources
Gablik S., Selhala moderna?, Olomouc 1995
Chalupecký J., Umění dnes, Praha 1966
Morganová P., Akční umění, Olomouc 1999
Osborne P., Conceptual Art, London 2005
Rezek P., Tělo, věc a skutečnost v současném umění
Smith, E., L., Artoday, Praha 1996
Vančát J., Tvorba vizuálního zobrazení, Praha 2000
Zhoř I., Akční tvorba, Olomouc 1991
Katalogy výstav
Recommended resources
Gablik S., Selhala moderna?, Olomouc 1995
Chalupecký J., Umění dnes, Praha 1966
Morganová P., Akční umění, Olomouc 1999
Osborne P., Conceptual Art, London 2005
Rezek P., Tělo, věc a skutečnost v současném umění
Smith, E., L., Artoday, Praha 1996
Vančát J., Tvorba vizuálního zobrazení, Praha 2000
Zhoř I., Akční tvorba, Olomouc 1991
Katalogy výstav