Předmětem diplomové práce ??Vliv Rámcového vzdělávacího plánu na učitelovo pojetí výuky výtvarných činností?? byla komparativní studie zaměřená na existenci učitelova pojetí výuky výtvarných činností a vlivu rámcového vzdělávacího plánu. První část byla zaměřena na uvedení do problematiky ? teoretické informace o novém pojetí výtvarné výchovy, rámcových vzdělávacích plánech a učitelově pojetí výuky. V druhé části byla provedena komparativní studie na dvou školách ? odborného a všeobecného školství, z důvodu odlišností kurikulárních dokumentů. Do studie jsem využila metody kvalitativního výzkumu, hospitační analýzu pozorování výuky a strukturovaný rozhovor s učitelem. Soustředila jsem se na charakteristiku pojetí výuky, na osobní pojetí výuky výtvarných činností a vztah k širším osnovám RVP. Všechna sebraná data byla analyzována s oporou o Shulmanovu kategorizaci znalostí vázaných na obsah.
Annotation in English
The subjekt of this thesis ??The Impact of the Framework Educational Program (FEP) upon Teacher?s Conception (Approach) of Teaching Art Activities?? was a comparative study aimed at the presence of teacher?s concept (approach) of teaching art activities and the impact of the Framework Educational Program. The first part of the the thesis was focused on the introduction of the issues ? theoretical information about the new concept of art teaching, Framework Educational Program and teacher?s concept of teaching. The second part was a comparative study conducted at two types of school ?vocational and general education, for the reason of having distinct curricular documents. In the study, I used methods of qualitative research, in class observation of teaching and semi structured interview with teachers. I focused on the characteristics of the teaching concept, personal approach to art teaching activities and the relation to the broader syllabus of the FEP. All collected data were analyzed with the help of Shulman?s categorization of content knowledge.
Keywords
Učitelovo pojetí výuky, pojem kurikulum, výuka, reflexe, sebereflexe, výtvarná výchova, Shulmanova teorie pedagogických znalostí vázaných na obsah,Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.
Keywords in English
Teacher's approach to teaching the concept of curriculum, instruction, reflection, introspection, art, knowledge of pedagogical theory Shulmanova tied to content, Framework education program for high school, General Educational program for elementary music education.
Length of the covering note
49s.
Language
CZ
Annotation
Předmětem diplomové práce ??Vliv Rámcového vzdělávacího plánu na učitelovo pojetí výuky výtvarných činností?? byla komparativní studie zaměřená na existenci učitelova pojetí výuky výtvarných činností a vlivu rámcového vzdělávacího plánu. První část byla zaměřena na uvedení do problematiky ? teoretické informace o novém pojetí výtvarné výchovy, rámcových vzdělávacích plánech a učitelově pojetí výuky. V druhé části byla provedena komparativní studie na dvou školách ? odborného a všeobecného školství, z důvodu odlišností kurikulárních dokumentů. Do studie jsem využila metody kvalitativního výzkumu, hospitační analýzu pozorování výuky a strukturovaný rozhovor s učitelem. Soustředila jsem se na charakteristiku pojetí výuky, na osobní pojetí výuky výtvarných činností a vztah k širším osnovám RVP. Všechna sebraná data byla analyzována s oporou o Shulmanovu kategorizaci znalostí vázaných na obsah.
Annotation in English
The subjekt of this thesis ??The Impact of the Framework Educational Program (FEP) upon Teacher?s Conception (Approach) of Teaching Art Activities?? was a comparative study aimed at the presence of teacher?s concept (approach) of teaching art activities and the impact of the Framework Educational Program. The first part of the the thesis was focused on the introduction of the issues ? theoretical information about the new concept of art teaching, Framework Educational Program and teacher?s concept of teaching. The second part was a comparative study conducted at two types of school ?vocational and general education, for the reason of having distinct curricular documents. In the study, I used methods of qualitative research, in class observation of teaching and semi structured interview with teachers. I focused on the characteristics of the teaching concept, personal approach to art teaching activities and the relation to the broader syllabus of the FEP. All collected data were analyzed with the help of Shulman?s categorization of content knowledge.
Keywords
Učitelovo pojetí výuky, pojem kurikulum, výuka, reflexe, sebereflexe, výtvarná výchova, Shulmanova teorie pedagogických znalostí vázaných na obsah,Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.
Keywords in English
Teacher's approach to teaching the concept of curriculum, instruction, reflection, introspection, art, knowledge of pedagogical theory Shulmanova tied to content, Framework education program for high school, General Educational program for elementary music education.
Research Plan
Studentka provede komparativní studii zaměřenou na existenci učitelova pojetí výuky výtvarných činností. Pozornost zaměří na učitele odborného a všeobecného školství (z důvodu odlišnosti kurikulárních dokumentů), dále na charakteristiku učitelova pojetí výuky, na vztah mezi osobním pojetím výuky výtvarných činností a širšími osnovami, RVP.
Cílem práce je popsat a analyzovat reflexi předpisu RVP v učitelově osobním pojetí výuky, vyjadřovaném jednak při realizaci výuky a její interpretaci, jednak při formulování obecnějšího kréda.
Ve studii budou využity metody kvalitativního výzkumu, analýza hospitačního záznamu pozorované výuky a semistrukturovaný rozhovor s učitelem zaměřený k problematice RVP. Následně budou sebraná data analyzována s oporou o Shulmanovu kategorizaci znalostí vázaných na obsah.
Výzkumný vzorek budou tvořit dva učitelé z odpovídajícího typu škol, půjde o účelový typ výběru.
Research Plan
Studentka provede komparativní studii zaměřenou na existenci učitelova pojetí výuky výtvarných činností. Pozornost zaměří na učitele odborného a všeobecného školství (z důvodu odlišnosti kurikulárních dokumentů), dále na charakteristiku učitelova pojetí výuky, na vztah mezi osobním pojetím výuky výtvarných činností a širšími osnovami, RVP.
Cílem práce je popsat a analyzovat reflexi předpisu RVP v učitelově osobním pojetí výuky, vyjadřovaném jednak při realizaci výuky a její interpretaci, jednak při formulování obecnějšího kréda.
Ve studii budou využity metody kvalitativního výzkumu, analýza hospitačního záznamu pozorované výuky a semistrukturovaný rozhovor s učitelem zaměřený k problematice RVP. Následně budou sebraná data analyzována s oporou o Shulmanovu kategorizaci znalostí vázaných na obsah.
Výzkumný vzorek budou tvořit dva učitelé z odpovídajícího typu škol, půjde o účelový typ výběru.
Recommended resources
MAREŠ, Jiří; SLAVÍK, Jan; SVATOŠ, Tomáš; ŠVEC, Vlastimil. Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita. Brno: 1996. ISBN 80-210-1444X
JANÍK, Tomáš. Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika. 2004. ISSN 0031 -3815
JANÍK, Tomáš; KNECHT, Petr; NAJVAR, Petr; PAVLAS, Tomáš; SLAVÍK, Jan; SOLNIČKA, David. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2010. ISBN 978 -80 -87000 -36 -6
VALIŠOVÁ, Alena. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha: 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
MAŇÁK, Josef; ŠVEC Vlastimil. Výukové metody. PAIDO - edice pedagogické literatury. Brno: 2003. ISBN 80-7315-039-5
KOLÁŘ, Zdeněk; VALIŠOVÁ Alena. Analýza vyučování. Grada, Praha: 2009. ISBN 978-80-247-2857-5
JEŘÁBEK, Jaroslav; KRČKOVÁ, Stanislava; HUČÍNOVÁ, Lucie. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2007. ISBN 978-80-87000-11-3
CHALUPSKÝ, Aleš; CHARALAMBIDIS, Alexandros; LISNER, Luboš; STÁREK, Jiří. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2010. ISBN 978-80-87000-37-3
Recommended resources
MAREŠ, Jiří; SLAVÍK, Jan; SVATOŠ, Tomáš; ŠVEC, Vlastimil. Učitelovo pojetí výuky. Masarykova univerzita. Brno: 1996. ISBN 80-210-1444X
JANÍK, Tomáš. Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika. 2004. ISSN 0031 -3815
JANÍK, Tomáš; KNECHT, Petr; NAJVAR, Petr; PAVLAS, Tomáš; SLAVÍK, Jan; SOLNIČKA, David. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2010. ISBN 978 -80 -87000 -36 -6
VALIŠOVÁ, Alena. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha: 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
MAŇÁK, Josef; ŠVEC Vlastimil. Výukové metody. PAIDO - edice pedagogické literatury. Brno: 2003. ISBN 80-7315-039-5
KOLÁŘ, Zdeněk; VALIŠOVÁ Alena. Analýza vyučování. Grada, Praha: 2009. ISBN 978-80-247-2857-5
JEŘÁBEK, Jaroslav; KRČKOVÁ, Stanislava; HUČÍNOVÁ, Lucie. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2007. ISBN 978-80-87000-11-3
CHALUPSKÝ, Aleš; CHARALAMBIDIS, Alexandros; LISNER, Luboš; STÁREK, Jiří. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha: 2010. ISBN 978-80-87000-37-3