Diplomová práce se zabývá metodou galerijních animací. Tato metoda umožňuje široké veřejnosti zprostředkování umění přímo v galerii nebo muzeu. Klade důraz na aktivní zapojení účastníka, na jeho prožitek z prováděné činnosti a závěrečnou reflexi.
Úvodní kapitola shrnuje teorii galerijních animací a její základní kritéria. Zabývá se klíčovými pojmy, osobou animátora a jeho charakteristikou, členěním galerijních animací, jejich stručným vývojem a základními principy pro sestavení metodiky. Druhá teoretická část je věnována interpretaci, jejím druhům a možnostem.
Praktická část této práce osvětluje druhy jednotlivých interpretací a produktivních přístupů na konkrétních aktivitách, které jsou součástí sedmi certifikovaných galerijních animací realizovaných v Západočeské galerii v Plzni.
Annotation in English
The diploma work deals with a method of gallery animations. This method enables to intermediate the art to general public directly in a gallery or a museum. It insists on an active involvement of a participant, on his/her experience and feeling coming out of performing activity and his/her final reflection.
The introductory chapter gives the theoretical background of gallery animations and its basic criteria. It studies the key terms, animator character and its characteristics. In addition, it deals with gallery animations categorization, its brief evolution and basic principles necessary for methodology making. The second theoretical part is dedicated to interpretation in itself, its types and potentialities.
The practical part of the work shows and studies the types of particular interpretations and productive approaches on the example of concrete activities which are part of the seven certified gallery animations implemented in the West Bohemian Gallery of Pilsen.
Diplomová práce se zabývá metodou galerijních animací. Tato metoda umožňuje široké veřejnosti zprostředkování umění přímo v galerii nebo muzeu. Klade důraz na aktivní zapojení účastníka, na jeho prožitek z prováděné činnosti a závěrečnou reflexi.
Úvodní kapitola shrnuje teorii galerijních animací a její základní kritéria. Zabývá se klíčovými pojmy, osobou animátora a jeho charakteristikou, členěním galerijních animací, jejich stručným vývojem a základními principy pro sestavení metodiky. Druhá teoretická část je věnována interpretaci, jejím druhům a možnostem.
Praktická část této práce osvětluje druhy jednotlivých interpretací a produktivních přístupů na konkrétních aktivitách, které jsou součástí sedmi certifikovaných galerijních animací realizovaných v Západočeské galerii v Plzni.
Annotation in English
The diploma work deals with a method of gallery animations. This method enables to intermediate the art to general public directly in a gallery or a museum. It insists on an active involvement of a participant, on his/her experience and feeling coming out of performing activity and his/her final reflection.
The introductory chapter gives the theoretical background of gallery animations and its basic criteria. It studies the key terms, animator character and its characteristics. In addition, it deals with gallery animations categorization, its brief evolution and basic principles necessary for methodology making. The second theoretical part is dedicated to interpretation in itself, its types and potentialities.
The practical part of the work shows and studies the types of particular interpretations and productive approaches on the example of concrete activities which are part of the seven certified gallery animations implemented in the West Bohemian Gallery of Pilsen.
Nejprve se diplomantka bude zaobírat problematikou vyučovacích metod z hlediska pedagogiky a výtvarné výchovy, na základě dostupných odborných textů. Dále se seznámí s galerijními animacemi, které byly realizovány v rámci předmětu Galerijní animace na Katedře výtvarné kultury FPE ZČU v Plzni. V návaznosti na to, provede analýzu dokladů vzešlých z realizace animací, v níž se soustředí na uplatněné metody a výtvarné postupy. Ve svém zkoumání upře pozornost zejména na metody, které jsou založeny na zprostředkovaní obsahových a formálních aspektů díla prostřednictvím vlastní výtvarné produkce. U zmíněných metod provede jejich charakteristiku, doplněnou o popis okolností, které nahrávají jejich uplatnění.
Research Plan
Nejprve se diplomantka bude zaobírat problematikou vyučovacích metod z hlediska pedagogiky a výtvarné výchovy, na základě dostupných odborných textů. Dále se seznámí s galerijními animacemi, které byly realizovány v rámci předmětu Galerijní animace na Katedře výtvarné kultury FPE ZČU v Plzni. V návaznosti na to, provede analýzu dokladů vzešlých z realizace animací, v níž se soustředí na uplatněné metody a výtvarné postupy. Ve svém zkoumání upře pozornost zejména na metody, které jsou založeny na zprostředkovaní obsahových a formálních aspektů díla prostřednictvím vlastní výtvarné produkce. U zmíněných metod provede jejich charakteristiku, doplněnou o popis okolností, které nahrávají jejich uplatnění.
Recommended resources
KESNER, L. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
HORÁČEK, R. V dialogu s uměním: Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
ZHOŘ, I. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
ZHOŘ, I. Škola výtvarného myšlení II : Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
ČERNOCHOVÁ, P. Galerijní animace v Západočeské galerii v Plzni. Plzeň, 2006. Diplomová práce. Západočeská univerzita.
Recommended resources
KESNER, L. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
HORÁČEK, R. V dialogu s uměním: Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita, 1994.
ZHOŘ, I. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
ZHOŘ, I. Škola výtvarného myšlení II : Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
ČERNOCHOVÁ, P. Galerijní animace v Západočeské galerii v Plzni. Plzeň, 2006. Diplomová práce. Západočeská univerzita.