Diplomová práce představuje didaktický experiment, v němž jsou zkoumána nefigurativní výtvarná vyjádření pojmů emocí u žáků páté třídy. Výzkum využívá kombinaci kvantitativní a kvalitativní metodiky, přičemž základem sondy je vyučovací jednotka výtvarné výchovy. K následné analýze přispěl zejména dotazník zadaný tvůrcům a nezávislým respondentům mimo akci.
Výzkum byl realizován ve snaze získat nové údaje, které by bylo možné komparovat s probíhajícími dlouhodobými analýzami. Jejich cílem je zabývat se zvláštnostmi a originálními rysy formy zobrazovaných emocí, jejich verbálním interpretováním a hodnocením. V neposlední řadě se výzkum zaměřuje na zkoumání intelektuálních a komunikačních operací, které doprovázejí výtvarná vyjádření a hodnocení reprezentující některé lidské emoce.
Na základě metodického přístupu kvalitativní analýzy výtvarného stylu jedince, je možné odhalit typické rysy prekonceptů u vybraných pojmů dětí.
Studie této práce je ovšem obohacena o dosud nezapojenou generovou žákovskou komparaci. Větší důraz je kladen na porovnávání, interpretace a hodnocení skupiny žáků a budoucích učitelů VV (expertů). Výsledky analýzy by měly odhalit patrné zvláštnosti u obou těchto porovnávaných skupin.
Annotation in English
The thesis shows a didactic experiment, in which nonfigurative art expression of emotions of the fifth-grade pupils is explored. The research uses a combination of quantitative and qualitative methodology, while the basic unit is one class of art. This is followed by a questionnaire assigned to the creators as well as independent respondents.
The research was realized to gain new data, which would be possible to compare with the data of currently running long-term analysis aiming at peculiarities and original features of the form of depicted emotions, their verbal interpretation and evaluation. The research also deals with the examination of intellectual and communicative processes accompanying the artistic expression and evaluation representing some of the human emotions.
Based on the methodology of quantitative analysis of the artistic style of an individual it is possible to reveal typical features of the children´s pre-concepts of selected notions.
The study of the thesis is enriched with a generated pupil´s comparison which has not been involved so far. A greater emphasis is added to comparison, interpretation and evaluation of a group of pupils and future teachers of art (the experts). The results of the analysis should reveal apparent peculiarities of both of these groups.
Keywords
emoce, abstrakce, výtvarný projev, interpretace, reflexe, prekoncept, koncept
Keywords in English
emotion, abstraction, artistic expression, interpretation, reflection, prekoncept, the concept
Length of the covering note
83 s. (130 785)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce představuje didaktický experiment, v němž jsou zkoumána nefigurativní výtvarná vyjádření pojmů emocí u žáků páté třídy. Výzkum využívá kombinaci kvantitativní a kvalitativní metodiky, přičemž základem sondy je vyučovací jednotka výtvarné výchovy. K následné analýze přispěl zejména dotazník zadaný tvůrcům a nezávislým respondentům mimo akci.
Výzkum byl realizován ve snaze získat nové údaje, které by bylo možné komparovat s probíhajícími dlouhodobými analýzami. Jejich cílem je zabývat se zvláštnostmi a originálními rysy formy zobrazovaných emocí, jejich verbálním interpretováním a hodnocením. V neposlední řadě se výzkum zaměřuje na zkoumání intelektuálních a komunikačních operací, které doprovázejí výtvarná vyjádření a hodnocení reprezentující některé lidské emoce.
Na základě metodického přístupu kvalitativní analýzy výtvarného stylu jedince, je možné odhalit typické rysy prekonceptů u vybraných pojmů dětí.
Studie této práce je ovšem obohacena o dosud nezapojenou generovou žákovskou komparaci. Větší důraz je kladen na porovnávání, interpretace a hodnocení skupiny žáků a budoucích učitelů VV (expertů). Výsledky analýzy by měly odhalit patrné zvláštnosti u obou těchto porovnávaných skupin.
Annotation in English
The thesis shows a didactic experiment, in which nonfigurative art expression of emotions of the fifth-grade pupils is explored. The research uses a combination of quantitative and qualitative methodology, while the basic unit is one class of art. This is followed by a questionnaire assigned to the creators as well as independent respondents.
The research was realized to gain new data, which would be possible to compare with the data of currently running long-term analysis aiming at peculiarities and original features of the form of depicted emotions, their verbal interpretation and evaluation. The research also deals with the examination of intellectual and communicative processes accompanying the artistic expression and evaluation representing some of the human emotions.
Based on the methodology of quantitative analysis of the artistic style of an individual it is possible to reveal typical features of the children´s pre-concepts of selected notions.
The study of the thesis is enriched with a generated pupil´s comparison which has not been involved so far. A greater emphasis is added to comparison, interpretation and evaluation of a group of pupils and future teachers of art (the experts). The results of the analysis should reveal apparent peculiarities of both of these groups.
Keywords
emoce, abstrakce, výtvarný projev, interpretace, reflexe, prekoncept, koncept
Keywords in English
emotion, abstraction, artistic expression, interpretation, reflection, prekoncept, the concept
Research Plan
Východiskem diplomové práce je longitudinální didaktická analýza nefigurativního vyjádření emocí u žáků pátých tříd. Námětem experimentální učební výtvarné úlohy je 7 pojmů emocí (radost, smutek, úzkost, zoufalství, naděje, zlost, štěstí), které žáci ztvárňují zadanou technikou, následně se pokouší identifikovat intenci autora (námět) a hodnotí vytvořená díla. Metodika zadání výtvarného úkolu bude vybrána ze tří možností: původní zadání (nefigurativní malba), žákovský individuální výběr vyjádření (modifikace Z. Proksové), nebo bude jinak upravena autorkou a řádně zdůvodněna.
Cílem práce je podrobněji z didaktického hlediska prozkoumat oblast dětského výtvarného vyjadřování, reflexe, interpretace a evaluace a zobecnit shromážděné poznatky s oporou o širší sociokulturní kontext, nebo s oporou o teoretické konstrukty psychologie emocí a psychoanalýzy.
Vzorek pro výzkum bude tvořit účelově vybraná skupina žáků 5. třídy ZŠ a skupina expertních posuzovatelů, jejichž výroky poslouží k triangulaci autorkou interpretovaných dat. Hlavní pozornost výkladu bude soustředěna na objasnění interpretačního rozptylu, napětí mezi významem a výtvarnou hodnotou a tato problematika bude představena skrze vybrané kasuistiky.
Research Plan
Východiskem diplomové práce je longitudinální didaktická analýza nefigurativního vyjádření emocí u žáků pátých tříd. Námětem experimentální učební výtvarné úlohy je 7 pojmů emocí (radost, smutek, úzkost, zoufalství, naděje, zlost, štěstí), které žáci ztvárňují zadanou technikou, následně se pokouší identifikovat intenci autora (námět) a hodnotí vytvořená díla. Metodika zadání výtvarného úkolu bude vybrána ze tří možností: původní zadání (nefigurativní malba), žákovský individuální výběr vyjádření (modifikace Z. Proksové), nebo bude jinak upravena autorkou a řádně zdůvodněna.
Cílem práce je podrobněji z didaktického hlediska prozkoumat oblast dětského výtvarného vyjadřování, reflexe, interpretace a evaluace a zobecnit shromážděné poznatky s oporou o širší sociokulturní kontext, nebo s oporou o teoretické konstrukty psychologie emocí a psychoanalýzy.
Vzorek pro výzkum bude tvořit účelově vybraná skupina žáků 5. třídy ZŠ a skupina expertních posuzovatelů, jejichž výroky poslouží k triangulaci autorkou interpretovaných dat. Hlavní pozornost výkladu bude soustředěna na objasnění interpretačního rozptylu, napětí mezi významem a výtvarnou hodnotou a tato problematika bude představena skrze vybrané kasuistiky.
Recommended resources
DARWIN, Charles. Výraz emocí u člověka a zvířat. Praha : Československá akademie, 1964. 285 s.
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barrister & Principal, 2003. 233 s. ISBN 80-86598-48-9.
KLUSÁK, Pavel; SLAVÍK, Jan. Kresba postavy pána. In PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. s. 554. ISBN 80-246-0924-X.
SLAVÍK, Jan; LUKAVSKÝ, Jinřich . Didaktická analýza nefigurativního výtvarného vyjádření pojmů emocí u jedenáctiletých dětí. In KOCUROVÁ, Marie . Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu (2006 : Plzeň, Česko). 1. Plzeň : ZČU v Plzni, 2006. s. 76. ISBN 80-7043-483-X(brož.).
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. 167 s. ISBN 978-80-7367-408-3 (brož.).
WINICOT, Downald Woods. Lidská přirozenost. Praha : Psychoanalytické nakladatelství, 1998. 143 s. ISBN: 80-86123-05-7.
WORRINGER, Wilhelm. Abstrakce a vcítění : příspěvek k psychologii stylu. 1. Praha : Triáda, 2001. 150 s. ISBN 80-86138-35-6.
PROSKOVÁ, Iva. Srozumitelnost jako jedno z kritérií tvorby vizuálního vyjádření. In HORÁČEK, Radek ; ZÁLEŠÁK, Jan . Veřejnost a kouzlo vizuality (2008 : Brno, Česko). 1. Brno : Masarykova univerzita, 2008. s. 313. ISBN 978-80-210-4722-8(Masarykovauniverzita:brož.).
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. 2. Praha : Portál, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7367-282-9(brož.).
Recommended resources
DARWIN, Charles. Výraz emocí u člověka a zvířat. Praha : Československá akademie, 1964. 285 s.
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barrister & Principal, 2003. 233 s. ISBN 80-86598-48-9.
KLUSÁK, Pavel; SLAVÍK, Jan. Kresba postavy pána. In PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. s. 554. ISBN 80-246-0924-X.
SLAVÍK, Jan; LUKAVSKÝ, Jinřich . Didaktická analýza nefigurativního výtvarného vyjádření pojmů emocí u jedenáctiletých dětí. In KOCUROVÁ, Marie . Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu (2006 : Plzeň, Česko). 1. Plzeň : ZČU v Plzni, 2006. s. 76. ISBN 80-7043-483-X(brož.).
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. 167 s. ISBN 978-80-7367-408-3 (brož.).
WINICOT, Downald Woods. Lidská přirozenost. Praha : Psychoanalytické nakladatelství, 1998. 143 s. ISBN: 80-86123-05-7.
WORRINGER, Wilhelm. Abstrakce a vcítění : příspěvek k psychologii stylu. 1. Praha : Triáda, 2001. 150 s. ISBN 80-86138-35-6.
PROSKOVÁ, Iva. Srozumitelnost jako jedno z kritérií tvorby vizuálního vyjádření. In HORÁČEK, Radek ; ZÁLEŠÁK, Jan . Veřejnost a kouzlo vizuality (2008 : Brno, Česko). 1. Brno : Masarykova univerzita, 2008. s. 313. ISBN 978-80-210-4722-8(Masarykovauniverzita:brož.).
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. 2. Praha : Portál, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7367-282-9(brož.).