V mé diplomové práci se věnuji integraci průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do hodin výtvarné výchovy. Zjišťuji, jak se na základě této integrace proměňuje tradiční hodina výtvarné výchovy a dále, jaké jsou možnosti a limity této integrace. Stěžejním místem této práce je výzkum (empirická část), kterým jsem prakticky začínala. Výzkum je zaměřen na kvalitativní analýzu výukové reality, kde bylo do desetihodinového výtvarného projektu integrována OSV. Pozorováním a analyzováním projektu jsem hledala odpovědi na výzkumné otázky. K tomu mi dopomáhala teoretická část, která částečně navazuje na mou bakalářskou práci. V teoretické části popisuji společné pole OSV a výtvarné výchovy. Stěžejní jsou společné cíle a metody, přičemž v cílech kladu důraz na pojmy personalizace, socializace, enkulturace a klíčové kompetence, v metodách potom na výrazovou hru a reflexi. Kromě společného pole se věnuji pojmům, jež jsou stěžejní pro pochopení empirické části. Jsou to pojmy, které jsem dopisovala paralelně s analýzou výzkumu a slouží čtenáři jako předporozumění pro některá má tvrzení a odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
I deal with integration of cross-cutting theme called Personality and social development to the education of art. I try to find which changes can be brought to education of art because of this integration. Next I try to find and named possibilities and limits of this integration. I started my work with empirical research which is the most important part of this thesis and it is focused on qualitative analysis of the educational reality. There I watched ten lessons of art (art project) where Personality and social development was integrated. I was finding answers for my research by this
watching and studying of project. Theoretical part helped me with finding answers. It
follows my bachelor work, especially in part about some methods and targets which
are united for art education and Personality and social development. The most
important are these united concepts: socialization, personalization, enculturation,
practical life skills, key competencies, expressive play,
self-reflection. Next I describe
concepts related with my empirical research. These concepts can help readers to
understand my idea and especially answers for research questions.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, Osobnostní a sociální výchova, artefiletika, Rámcový vzdělávací program, výchovně-vzdělávací proces, metoda, obsah, cíl, socializace, personalizace, enkulturace, klíčové kompetence, výrazová hra, reflexe, bezpečné prostředí, výtvarný projekt, formální a skryté kurikulum
Klíčová slova v angličtině
art education, Personality and social development, artefiletics, educational
framework, educational process, method, content, target, socialization,
personalization, enculturation, practic, key competencies, expressive play, selfreflection,
safe
climate, art project, formal curriculum, hidden curriculum
Rozsah průvodní práce
126s.
Jazyk
CZ
Anotace
V mé diplomové práci se věnuji integraci průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do hodin výtvarné výchovy. Zjišťuji, jak se na základě této integrace proměňuje tradiční hodina výtvarné výchovy a dále, jaké jsou možnosti a limity této integrace. Stěžejním místem této práce je výzkum (empirická část), kterým jsem prakticky začínala. Výzkum je zaměřen na kvalitativní analýzu výukové reality, kde bylo do desetihodinového výtvarného projektu integrována OSV. Pozorováním a analyzováním projektu jsem hledala odpovědi na výzkumné otázky. K tomu mi dopomáhala teoretická část, která částečně navazuje na mou bakalářskou práci. V teoretické části popisuji společné pole OSV a výtvarné výchovy. Stěžejní jsou společné cíle a metody, přičemž v cílech kladu důraz na pojmy personalizace, socializace, enkulturace a klíčové kompetence, v metodách potom na výrazovou hru a reflexi. Kromě společného pole se věnuji pojmům, jež jsou stěžejní pro pochopení empirické části. Jsou to pojmy, které jsem dopisovala paralelně s analýzou výzkumu a slouží čtenáři jako předporozumění pro některá má tvrzení a odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
I deal with integration of cross-cutting theme called Personality and social development to the education of art. I try to find which changes can be brought to education of art because of this integration. Next I try to find and named possibilities and limits of this integration. I started my work with empirical research which is the most important part of this thesis and it is focused on qualitative analysis of the educational reality. There I watched ten lessons of art (art project) where Personality and social development was integrated. I was finding answers for my research by this
watching and studying of project. Theoretical part helped me with finding answers. It
follows my bachelor work, especially in part about some methods and targets which
are united for art education and Personality and social development. The most
important are these united concepts: socialization, personalization, enculturation,
practical life skills, key competencies, expressive play,
self-reflection. Next I describe
concepts related with my empirical research. These concepts can help readers to
understand my idea and especially answers for research questions.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, Osobnostní a sociální výchova, artefiletika, Rámcový vzdělávací program, výchovně-vzdělávací proces, metoda, obsah, cíl, socializace, personalizace, enkulturace, klíčové kompetence, výrazová hra, reflexe, bezpečné prostředí, výtvarný projekt, formální a skryté kurikulum
Klíčová slova v angličtině
art education, Personality and social development, artefiletics, educational
framework, educational process, method, content, target, socialization,
personalization, enculturation, practic, key competencies, expressive play, selfreflection,
safe
climate, art project, formal curriculum, hidden curriculum
Zásady pro vypracování
1.Teoretický rozbor výzkumné otázky
2.Empirická část- kvalitativní rozbor 5-7 hodin Výtvarné výchovy, do kterých bude integrováno průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Studentka bude mít v těchto hodinách roli pozorovatele.
Součástí práce bude 5-7 reflektivních bilancí v rozsahu 4-5 stran na 1 bilanci. V případě možnosti studentka doloží i fotografickou dokumentaci, popřípadě videozáznam z pozorovaných hodin.
Zásady pro vypracování
1.Teoretický rozbor výzkumné otázky
2.Empirická část- kvalitativní rozbor 5-7 hodin Výtvarné výchovy, do kterých bude integrováno průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Studentka bude mít v těchto hodinách roli pozorovatele.
Součástí práce bude 5-7 reflektivních bilancí v rozsahu 4-5 stran na 1 bilanci. V případě možnosti studentka doloží i fotografickou dokumentaci, popřípadě videozáznam z pozorovaných hodin.
Seznam doporučené literatury
-Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění. 1. a 2. díl. V Praze, 2001.
-Slavíková, V. - Slavík, J. - Hazuková, H.: Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky), Praha, Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta, 2000.
-Hellus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003.
-Hellus, Z. : Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
-Hellus, Z.: Psychologie osobnosti a jejího vývoje. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova? Pedagogická fakulta, 2008b.
-Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-415-1.
-Švaříček, R. - Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
-Valenta, J.: Učíme se komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: Aisis, 2005. ISBN 80-239-4514-9
-Valenta, J.: Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X
-Valenta, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis, 2006. ISBN 80-239-4908-X
Seznam doporučené literatury
-Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění. 1. a 2. díl. V Praze, 2001.
-Slavíková, V. - Slavík, J. - Hazuková, H.: Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky), Praha, Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta, 2000.
-Hellus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003.
-Hellus, Z. : Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.
-Hellus, Z.: Psychologie osobnosti a jejího vývoje. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova? Pedagogická fakulta, 2008b.
-Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7367-415-1.
-Švaříček, R. - Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0
-Valenta, J.: Učíme se komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: Aisis, 2005. ISBN 80-239-4514-9
-Valenta, J.: Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X
-Valenta, J.: Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis, 2006. ISBN 80-239-4908-X