- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Title according to student, Title in English
Main topic
Vkusová výchova - vkusové preference dnešních dětí a mládeže, identifikace, identita, performativita, metodika práce s dobrým designem ve výtvarné výchově
Main topic in English
Education of style (taste) - the preferences in style of children and teenagers of today, identification, identity, performativity, work with a good design in the education of art
Předmětem diplomové práce Vkusová výchova - vkusové preference dnešních dětí a mládeže. (Identifikace, identita, performativita, metodika práce s dobrým designem ve výtvarné výchově.) je s využitím vybraných metod zkoumání analyzovat, jaké jsou vkusové preference dnešních dětí a mládeže, jak zacházejí s dobrým vkusem a sledují ho, jak ho definují a sami budují, pod vlivem médií a vlivů z okolí a společnosti. Zároveň tato práce analyzuje vkusovou výchovu, zdali existuje na školách, kde je ukotvena, jak se liší od původního historického konceptu a jak tento nástroj využívají současní pedagogičtí pracovníci. To vše s ohledem na minulost a s porovnáváním v historickém kontextu. Práce obsahuje šetření v terénu, tedy na školách v Plzni a přilehlém okolí, dále pak šetření a mapování médií, která jsou určena pro děti a mládež, zejména časopisy, weby, blogy a tiskoviny, které vycházejí na školách a pomáhají v rozvoji vkusu, identity a procesu identifikace.
Annotation in English
Aim of my diploma thesis is taste education - tastes (style) and preferences of contemporary child and teenagers in categories: identity, performance, methodology. Work with good quality of design in art education is base for analyze of selected methodological methods. Aims of analyze are types of taste preferences in case of contemporary child and teenagers: how they working with good taste (style), are they able to find, define and build this good taste under the influence of media and social environment around. Also this thesis is going to analyze taste education in context of existence in school's areas, where their base is and how pedagogical workers are able to use it during the practice. Thesis also contains practical research in area of schools in Plzen and terrains around and later research and mapping media (dedicated for child and teenagers), mainly magazines, brochures, websites and blogs. Out of all these information this part of thesis has data about contemporary creating of tastes and taste (style) education (from own research) which I compare with authors from fields of modern pedagogy, and with magazines and papers published in schools which are helped in process of taste's development, forming of identity and process of self-identification.
Keywords
Vkusová výchova, vkusové preference, vkus, nevkus, dnešní děti a mládež, identita, performativita, identifikace, současný kontext.
Keywords in English
Taste education, taste preferences, taste (style), bad taste (style), today's children and youth, identity, performativity, identification, current context.
Length of the covering note
99s.
Language
CZ
Annotation
Předmětem diplomové práce Vkusová výchova - vkusové preference dnešních dětí a mládeže. (Identifikace, identita, performativita, metodika práce s dobrým designem ve výtvarné výchově.) je s využitím vybraných metod zkoumání analyzovat, jaké jsou vkusové preference dnešních dětí a mládeže, jak zacházejí s dobrým vkusem a sledují ho, jak ho definují a sami budují, pod vlivem médií a vlivů z okolí a společnosti. Zároveň tato práce analyzuje vkusovou výchovu, zdali existuje na školách, kde je ukotvena, jak se liší od původního historického konceptu a jak tento nástroj využívají současní pedagogičtí pracovníci. To vše s ohledem na minulost a s porovnáváním v historickém kontextu. Práce obsahuje šetření v terénu, tedy na školách v Plzni a přilehlém okolí, dále pak šetření a mapování médií, která jsou určena pro děti a mládež, zejména časopisy, weby, blogy a tiskoviny, které vycházejí na školách a pomáhají v rozvoji vkusu, identity a procesu identifikace.
Annotation in English
Aim of my diploma thesis is taste education - tastes (style) and preferences of contemporary child and teenagers in categories: identity, performance, methodology. Work with good quality of design in art education is base for analyze of selected methodological methods. Aims of analyze are types of taste preferences in case of contemporary child and teenagers: how they working with good taste (style), are they able to find, define and build this good taste under the influence of media and social environment around. Also this thesis is going to analyze taste education in context of existence in school's areas, where their base is and how pedagogical workers are able to use it during the practice. Thesis also contains practical research in area of schools in Plzen and terrains around and later research and mapping media (dedicated for child and teenagers), mainly magazines, brochures, websites and blogs. Out of all these information this part of thesis has data about contemporary creating of tastes and taste (style) education (from own research) which I compare with authors from fields of modern pedagogy, and with magazines and papers published in schools which are helped in process of taste's development, forming of identity and process of self-identification.
Keywords
Vkusová výchova, vkusové preference, vkus, nevkus, dnešní děti a mládež, identita, performativita, identifikace, současný kontext.
Keywords in English
Taste education, taste preferences, taste (style), bad taste (style), today's children and youth, identity, performativity, identification, current context.
Research Plan
Diplomantka se ve své práci bude věnovat vkusové výchově dnešní mládeže a dětí v kontextu vývoje současné společnosti, kultury, školství a umění. Základem práce bude šetření o výchově ke vkusu na vybraných školách regionu s oporou v RVP. Pro toto terénní šetření studentka vypracuje dotazník, který aplikuje na vzorku min 3-5 škol. Předpokládáme, že ve výběru se objeví různé stupně a typy škol i s odbornou oborovou specializací, výběr však bude součástí diplomního úkolu.
Východiskem pro DP je úvaha, zda vkusová výchova ve studijních programech škol vůbec existuje a jak se případně liší od původních konceptů rozvíjených osobnostmi výtvarné výchovy z počátku 20.stol. (O. Hostinský, B. Markalous). Studentka se tudíž v šetření zaměří na následující otázky: jak škola zahrnuje výchovu ke vkusu do svých studijních programů, jaké jsou vkusové preference mládeže a dětí a v čem se liší či shodují s výukou ke vkusu ve školách, jaký je vztah mezi identifikací dobrého vkusu a sebe sama atd. Dále se studentka v práci dotkne tématu budování vlastní identity s ohledem na vkus, práce zahrne také pojem performativity současné mládeže. Výstupem práce bude tedy zpracovaná analýza současného stavu problematiky v porovnání s historickým vývojem. Pokud to objem práce na diplomním úkolu umožní, vytvoří studentka návrh metodiky pojednávající o práci s dobrým vkusem v současné výtvarné výchově.
Research Plan
Diplomantka se ve své práci bude věnovat vkusové výchově dnešní mládeže a dětí v kontextu vývoje současné společnosti, kultury, školství a umění. Základem práce bude šetření o výchově ke vkusu na vybraných školách regionu s oporou v RVP. Pro toto terénní šetření studentka vypracuje dotazník, který aplikuje na vzorku min 3-5 škol. Předpokládáme, že ve výběru se objeví různé stupně a typy škol i s odbornou oborovou specializací, výběr však bude součástí diplomního úkolu.
Východiskem pro DP je úvaha, zda vkusová výchova ve studijních programech škol vůbec existuje a jak se případně liší od původních konceptů rozvíjených osobnostmi výtvarné výchovy z počátku 20.stol. (O. Hostinský, B. Markalous). Studentka se tudíž v šetření zaměří na následující otázky: jak škola zahrnuje výchovu ke vkusu do svých studijních programů, jaké jsou vkusové preference mládeže a dětí a v čem se liší či shodují s výukou ke vkusu ve školách, jaký je vztah mezi identifikací dobrého vkusu a sebe sama atd. Dále se studentka v práci dotkne tématu budování vlastní identity s ohledem na vkus, práce zahrne také pojem performativity současné mládeže. Výstupem práce bude tedy zpracovaná analýza současného stavu problematiky v porovnání s historickým vývojem. Pokud to objem práce na diplomním úkolu umožní, vytvoří studentka návrh metodiky pojednávající o práci s dobrým vkusem v současné výtvarné výchově.
Recommended resources
Read, H. Výchova uměním. 1967.
Hostinský, O. O socializace uměním, 1903.
Markalous, B. Estetika praktického života. Praha 1989.
Fulková, M. Diskurz umění a vzdělávání, 2008.
Texty RVP pro ZV a GV případně další typy RVP.
Recommended resources
Read, H. Výchova uměním. 1967.
Hostinský, O. O socializace uměním, 1903.
Markalous, B. Estetika praktického života. Praha 1989.
Fulková, M. Diskurz umění a vzdělávání, 2008.
Texty RVP pro ZV a GV případně další typy RVP.