Cílem mé diplomové práce bylo zjistit vhodnost zařazení prostorového origami do vyučování matematiky na prvním stupni základní školy. Tento typ origami je pro žáky poměrně náročný a na první stupeň není příliš vhodný. Pracovat s modulárním typem origami lze s malou skupinou žáků, které se učitel může dostatečně individuálně věnovat.
Pokud žáci zhotoví krychli, dá se dobře využít na procvičování učiva geometrie. Mohou určovat vzájemnou polohu přímek, osvojovat si pojmy jako jsou: stěny, hrany, úhlopříčky nebo vrcholy. Žáci by se také měli s origami seznámit již v minulosti. Vzhledem k výsledkům výzkumu nedoporučuji zavádět tento typ jako první do vyučování matematiky.
Anotace v angličtině
The target of the diploma thesis was to discover the suitability of implementation of spatial origami into mathematics in primary schools. This type of origami is quite difficult for pupils and not very appropriate at primary schools. It is possible to work with modular type of origami in a small group of pupils, where the teacher can be helpful
with individuals.
If students make a cube, it could be perfectly used for practising drafting. They can define a mutual position of lines and become familiar with terms like: walls, edges, diagonals or peaks. It is better if pupils have already tried origami in the past. On account of results of the research I do not recommend implementation of this type of origami
as a first one into mathematics.
Klíčová slova
origami, modulární origami, Sonobova kostka
Klíčová slova v angličtině
origami, modular origami, Sonobe´s cube
Rozsah průvodní práce
67 s. (84 493 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé diplomové práce bylo zjistit vhodnost zařazení prostorového origami do vyučování matematiky na prvním stupni základní školy. Tento typ origami je pro žáky poměrně náročný a na první stupeň není příliš vhodný. Pracovat s modulárním typem origami lze s malou skupinou žáků, které se učitel může dostatečně individuálně věnovat.
Pokud žáci zhotoví krychli, dá se dobře využít na procvičování učiva geometrie. Mohou určovat vzájemnou polohu přímek, osvojovat si pojmy jako jsou: stěny, hrany, úhlopříčky nebo vrcholy. Žáci by se také měli s origami seznámit již v minulosti. Vzhledem k výsledkům výzkumu nedoporučuji zavádět tento typ jako první do vyučování matematiky.
Anotace v angličtině
The target of the diploma thesis was to discover the suitability of implementation of spatial origami into mathematics in primary schools. This type of origami is quite difficult for pupils and not very appropriate at primary schools. It is possible to work with modular type of origami in a small group of pupils, where the teacher can be helpful
with individuals.
If students make a cube, it could be perfectly used for practising drafting. They can define a mutual position of lines and become familiar with terms like: walls, edges, diagonals or peaks. It is better if pupils have already tried origami in the past. On account of results of the research I do not recommend implementation of this type of origami
as a first one into mathematics.
Klíčová slova
origami, modulární origami, Sonobova kostka
Klíčová slova v angličtině
origami, modular origami, Sonobe´s cube
Zásady pro vypracování
- základní principy skládání z papíru a jeho využití pro rozvoj logického myšlení
a představivosti dětí. Modulární origami, jejich speciální případ prostorové origami.
origami.Realizace prostorových origami s dětmi 1. stupně základní školy
s využitím různých metod práce, analýza činností.
- do 30. 6. 2011 - studium literatury, příprava činností.
- do 31. 12. 2011 - realizace a analýza činností.
- do 15. 3. 2012 - závěrečné úpravy, přepis práce.
Zásady pro vypracování
- základní principy skládání z papíru a jeho využití pro rozvoj logického myšlení
a představivosti dětí. Modulární origami, jejich speciální případ prostorové origami.
origami.Realizace prostorových origami s dětmi 1. stupně základní školy
s využitím různých metod práce, analýza činností.
- do 30. 6. 2011 - studium literatury, příprava činností.
- do 31. 12. 2011 - realizace a analýza činností.
- do 15. 3. 2012 - závěrečné úpravy, přepis práce.
Seznam doporučené literatury
AYTURE-SCHEELEOVÁ, Z. Hobby origami:Papírové skládanky
pro malé i velké. Praha: Ikar, 1994.
JANOŠ, J. Origami, japonské skládanky z papíru. Praha: SNTL/Albatros, 1991.
MITCHELL, D. Mathematical Origami: Geometrical Shapes Paper
Folding. Hampshire: Tarquin Publications, 2005.
ROJAS, F. H. Origami: Fascinující svět zvířátek. Praha: Ikar, 1995.
http://en.origami-club.com//index.html
Seznam doporučené literatury
AYTURE-SCHEELEOVÁ, Z. Hobby origami:Papírové skládanky
pro malé i velké. Praha: Ikar, 1994.
JANOŠ, J. Origami, japonské skládanky z papíru. Praha: SNTL/Albatros, 1991.
MITCHELL, D. Mathematical Origami: Geometrical Shapes Paper
Folding. Hampshire: Tarquin Publications, 2005.
ROJAS, F. H. Origami: Fascinující svět zvířátek. Praha: Ikar, 1995.
http://en.origami-club.com//index.html