Tato bakalářská práce: Problematika autismu u dětí předškolního a mladšího školního věku, pojednává o pervazivní vývojové poruše autismus. Práce je členěna na 3 hlavní části. První část se věnuje teoretickým informacím o pervazivní vývojové poruše. Popisuje historii poruchy, její etiologii, komorbiditu, výskyt a také klasifikaci a diagnostická kritéria. Druhá část se věnuje vzdělávání dětí s autismem, především TEACCH programu a metodice strukturovaného učení. Charakterizuje také období předškolního a mladšího školního věku.
Poslední část (praktická) obsahuje dvě případové studie žáků ze dvou vzdělávacích zařízení.
Práce obsahuje také přílohy.
Annotation in English
This Bachelor Thesis focuses on Issues of Autism in Preschool and Primary School Age Children and it deals with pervasive developmental disorder of autism. The thesis is devided into three major sections. The first part of the thesis presents theoretical information on pervasive developmental disorder of autism. It describes the history of autism, etiology, comorbidity, occurrence and also classification and diagnostic criteria.
The second part of the thesis deals with education of children suffering from pervasive developmental disorder, it looks mainly at TEACCH programme and the structured teaching methodology. It describes period of preschool and primary school age too.
The last part of this thesis is practical. It includes two case studies of autistic pupils from two educational institution.
This thesis also includes appendices.
autism, pervasive developmental disorder, diagnostic criteria of pervasive developmental disorder, TEACCH programme, structured teaching, individual educational programme, case study, Special Primary School in ČCE Merklín Diakonie, 51st nursery school in Pilsen
Length of the covering note
71 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce: Problematika autismu u dětí předškolního a mladšího školního věku, pojednává o pervazivní vývojové poruše autismus. Práce je členěna na 3 hlavní části. První část se věnuje teoretickým informacím o pervazivní vývojové poruše. Popisuje historii poruchy, její etiologii, komorbiditu, výskyt a také klasifikaci a diagnostická kritéria. Druhá část se věnuje vzdělávání dětí s autismem, především TEACCH programu a metodice strukturovaného učení. Charakterizuje také období předškolního a mladšího školního věku.
Poslední část (praktická) obsahuje dvě případové studie žáků ze dvou vzdělávacích zařízení.
Práce obsahuje také přílohy.
Annotation in English
This Bachelor Thesis focuses on Issues of Autism in Preschool and Primary School Age Children and it deals with pervasive developmental disorder of autism. The thesis is devided into three major sections. The first part of the thesis presents theoretical information on pervasive developmental disorder of autism. It describes the history of autism, etiology, comorbidity, occurrence and also classification and diagnostic criteria.
The second part of the thesis deals with education of children suffering from pervasive developmental disorder, it looks mainly at TEACCH programme and the structured teaching methodology. It describes period of preschool and primary school age too.
The last part of this thesis is practical. It includes two case studies of autistic pupils from two educational institution.
This thesis also includes appendices.
autism, pervasive developmental disorder, diagnostic criteria of pervasive developmental disorder, TEACCH programme, structured teaching, individual educational programme, case study, Special Primary School in ČCE Merklín Diakonie, 51st nursery school in Pilsen
Research Plan
Shromažďování literatury
Zpracování teoretické části práce
Příprava průzkumu a zpracování
Shrnutí výsledků výzkumu
Závěry
Research Plan
Shromažďování literatury
Zpracování teoretické části práce
Příprava průzkumu a zpracování
Shrnutí výsledků výzkumu
Závěry
Recommended resources
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003.
HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005.
MESIBOV, G., SCHOPLER, E. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
PEETERS, T. Autismus: Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006.
ŽAMPACHOVÁ, Z., ČÁDILOVÁ, V. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008.
Recommended resources
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus-zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003.
HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005.
MESIBOV, G., SCHOPLER, E. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
PEETERS, T. Autismus: Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
VERMEULEN, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006.
ŽAMPACHOVÁ, Z., ČÁDILOVÁ, V. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008.