Práce je členěna do tří oddílů. V první části se zabývám projektovou metodou a projektem ve výtvarné výchově. V druhé části zohledňuji teoretická východiska projektu, kterým je rituál a jeho souvislosti, mimo to jsem část práce věnovala tématu rituálu v umění. Poslední část je praktická a obsahuje návrh a realizaci projektu. Inspirovala jsem se polohou ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni. Škola sídlí poblíž Lobezského parku. Ten na mě zapůsobil svojí tajemnou atmosférou a vybídl mě k myšlence, uspořádat s žáky na tomto místě rituál na oslavu příchodu jara do parku. Náplní projektu je tedy příprava na slavnost, ve které žáci využijí všechny vyrobené rekvizity, o nichž se zároveň něco dozvědí. Úkoly jsou zaměřeny spíše na prostorovou a akční tvorbu, ke které inklinuji.Závěrečný rituál byl prezentován na výstavě ZUŠ Bedřicha Smetany, kde se s výsledky naší práce mohla seznámit širší veřejnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is conceived as an art project. It is structured into three parts. The first part focuses on the project methodology and the project in art. A ritual and its relations are the subject of the second part of this work, where I also took into account the role of the ritual in art. The last part describes practical aspects of the work, its design and realization. I was inspired by the location of the Bedřich Smetana?s Basic School in Pilsen, which stands in the neighborhood of the Lobezský Park. The park impressed me with its mystical atmosphere and it led me to the idea of arranging a ritual that would celebrate the arrival of the spring to the park. The purpose of this project was then the preparation of the feast during which the pupils will make use of all their creations. Along with making the props for the celebration, the pupils also learn about them. The tasks are focused mainly on spatial and action creations, which I incline to. The final ritual was presented at the exhibition of the Bedřich Smetana?s Basic School, where the results of our work were open to the public.
Klíčová slova
výtvarný projekt, projektová metoda, rituál, maska, oběť, hudba, tanec, lidové tradice, Slované, keramika, textilní tvorba, akční tvorba
Klíčová slova v angličtině
art project, project method, ritual, mask, sacrifice, music, dance, folk tradition, Slavs, ceramics, textile production, action creation
Rozsah průvodní práce
85 s., XXVI s. (124 325 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je členěna do tří oddílů. V první části se zabývám projektovou metodou a projektem ve výtvarné výchově. V druhé části zohledňuji teoretická východiska projektu, kterým je rituál a jeho souvislosti, mimo to jsem část práce věnovala tématu rituálu v umění. Poslední část je praktická a obsahuje návrh a realizaci projektu. Inspirovala jsem se polohou ZUŠ Bedřicha Smetany v Plzni. Škola sídlí poblíž Lobezského parku. Ten na mě zapůsobil svojí tajemnou atmosférou a vybídl mě k myšlence, uspořádat s žáky na tomto místě rituál na oslavu příchodu jara do parku. Náplní projektu je tedy příprava na slavnost, ve které žáci využijí všechny vyrobené rekvizity, o nichž se zároveň něco dozvědí. Úkoly jsou zaměřeny spíše na prostorovou a akční tvorbu, ke které inklinuji.Závěrečný rituál byl prezentován na výstavě ZUŠ Bedřicha Smetany, kde se s výsledky naší práce mohla seznámit širší veřejnost.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is conceived as an art project. It is structured into three parts. The first part focuses on the project methodology and the project in art. A ritual and its relations are the subject of the second part of this work, where I also took into account the role of the ritual in art. The last part describes practical aspects of the work, its design and realization. I was inspired by the location of the Bedřich Smetana?s Basic School in Pilsen, which stands in the neighborhood of the Lobezský Park. The park impressed me with its mystical atmosphere and it led me to the idea of arranging a ritual that would celebrate the arrival of the spring to the park. The purpose of this project was then the preparation of the feast during which the pupils will make use of all their creations. Along with making the props for the celebration, the pupils also learn about them. The tasks are focused mainly on spatial and action creations, which I incline to. The final ritual was presented at the exhibition of the Bedřich Smetana?s Basic School, where the results of our work were open to the public.
Klíčová slova
výtvarný projekt, projektová metoda, rituál, maska, oběť, hudba, tanec, lidové tradice, Slované, keramika, textilní tvorba, akční tvorba
Klíčová slova v angličtině
art project, project method, ritual, mask, sacrifice, music, dance, folk tradition, Slavs, ceramics, textile production, action creation
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci bude zabývat tvorbou výtvarného projektu na téma: Pochopení rituálu s využitím výtvarných technik. Cílem bude seznámení žáků s principy a zákonitostmi rituálu, s jeho rolí a významem v životě člověka.
Pomocí různých technik, jako je například: objektová tvorba, keramická tvorba, práce s kašírovací hmotou, malbou na textil, malbou a dramatickou improvizací si žáci připraví podmínky pro závěrečnou realizaci rituálu, určeného k oslavě přírody.
Nejprve bude sepsán návrh projektu, poté bude realizován na konkrétní umělecké škole. Rozsah projektu by měl být 4-8 vyučovacích jednotek, v závislosti na zvolených technikách.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci bude zabývat tvorbou výtvarného projektu na téma: Pochopení rituálu s využitím výtvarných technik. Cílem bude seznámení žáků s principy a zákonitostmi rituálu, s jeho rolí a významem v životě člověka.
Pomocí různých technik, jako je například: objektová tvorba, keramická tvorba, práce s kašírovací hmotou, malbou na textil, malbou a dramatickou improvizací si žáci připraví podmínky pro závěrečnou realizaci rituálu, určeného k oslavě přírody.
Nejprve bude sepsán návrh projektu, poté bude realizován na konkrétní umělecké škole. Rozsah projektu by měl být 4-8 vyučovacích jednotek, v závislosti na zvolených technikách.
Seznam doporučené literatury
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-066-8.
BROŽOVÁ, Vlasta.; PEŘINOVÁ, Marta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra.; SLAVÍK, Jan.; HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, Katedra pedagogiky, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
JANDA, Jiří. Spřátelte se s výtvarnými projekty. Praha: Tereza, 1998. ISBN
neuvedeno
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika, Podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. Singapur: Slovart s.r.o., 2004. ISBN 80-7209-599-4.
HAVELKA, Ondřej.; LORENCOVÁ, Michaela. Nahá Afrika. Praha: Mladá fronta, a.s., 2006. ISBN 80-204-1537-8.
TROJANOVÁ, Alina. Umenie čiernej Afriky, Plastiky, masky, úžitkové predmety. Bratislava - Krasňany: Pallas 1976. 94-206-76.
VALENTA, Milan. Dramaterapie. Grada 2007.ISBN 978-80-247-1819-4.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Seznam doporučené literatury
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-066-8.
BROŽOVÁ, Vlasta.; PEŘINOVÁ, Marta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra.; SLAVÍK, Jan.; HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-016-1.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, Katedra pedagogiky, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
JANDA, Jiří. Spřátelte se s výtvarnými projekty. Praha: Tereza, 1998. ISBN
neuvedeno
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika, Podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. Singapur: Slovart s.r.o., 2004. ISBN 80-7209-599-4.
HAVELKA, Ondřej.; LORENCOVÁ, Michaela. Nahá Afrika. Praha: Mladá fronta, a.s., 2006. ISBN 80-204-1537-8.
TROJANOVÁ, Alina. Umenie čiernej Afriky, Plastiky, masky, úžitkové predmety. Bratislava - Krasňany: Pallas 1976. 94-206-76.
VALENTA, Milan. Dramaterapie. Grada 2007.ISBN 978-80-247-1819-4.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.