Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala veřejnoprávní smlouvy, kterým dle mého názoru není věnována zasloužená pozornost, a to i přes jejich stále vzrůstající význam. V úvaze o tématu své diplomové práce u mě hrála roli jednak to, že je mi veřejná správa a správní právo blízké, ale především zájem o nahlédnutí do problematiky veřejnoprávních smluv, jakožto zajímavého a aktuálně hodně probíraného institutu.
Při psaní své práce jsem musela vycházet z mnoha materiálů a zjistila jsem, že publikace, zabývající se alespoň převážně (když už ne zcela) veřejnoprávními smlouvami neexistují. Toto zjištění mě nemile překvapilo, neboť veřejnoprávní smlouvy jsou jedním z mostů spojující soukromé a veřejné právo.
Pokud se vrátím zpět k použitým materiálům, vycházela jsem především z odborných publikací a učebnic správního práva, judikatury, zápisů a názorů z odborných komentářů, zákonů, odborných časopisů, samotných veřejnoprávních smluv a internetových portálů určených pro veřejnost zajímající se o veřejnou správu.
I přes neucelenou úpravu veřejnoprávních smluv považuji materiály a prameny, které jsem při vypracovávání své práce použila, za dostačující, a to jak z hlediska kvality, tak i množství.
Práci jsem rozdělila do pěti základních částí, kde v první části se zabývám vysvětlení pojmu veřejnoprávních smluv jak v širším tak užším pojetí a jejich vztah se smlouvami soukromoprávními, což není zcela jednoduchý úkol, a pro lepší pochopení tohoto pojmu je zcela nezbytné vysvětlit, nebo alespoň nastínit pojem veřejná správa a správa jako taková. Definice veřejné správy také není zcela jednoznačná a je důležité věnovat se jak pojetí materiálnímu, tak formálnímu a rozdělení veřejné správy dle subjektů, které ji vykonávají na státní správu, samosprávu a ostatní veřejnou správu.
V této kapitole jsem se dále věnovala demonstrativnímu výčtu právních předpisů, které souvisí s veřejnoprávními smlouvami. Zde se vychází ze zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, jako ze základního přepisu, na který navazuje několik zvláštních zákonů, které jsou se správním řádem v poměru speciality. Dále pak subsidiárně hovořím o zákonu č. 60/1964 sb., občanském zákoníku.
Nabízím také stručnější nastínění historie veřejnoprávních smluv a jejich vývoj od druhé poloviny 19. století, kde se institut veřejnoprávních smluv začíná rodit a lze zde spatřovat jednu z prvních právních úprav. Opírám se převážně o názory a publikace významných odborníků doktora J. Hoetzla a doktora J. Pražáka.
Třetí část se věnuje funkci veřejnoprávních smluv a z mého pohledu největším výhodám, které tyto smlouvy přinášejí. Tato kapitola je sice kratší co do obsahu, ale snažila jsem se především o věcnost.
Část čtvrtá se již zabývá hmotněprávní úpravou veřejnoprávních smluv a detailnější analýzou jednotlivých typů koordinačních, subordinačních a smíšených smluv a jejich zařazení do konkrétních zákonů. Jedná se například o veřejnoprávní smlouvy obsažené v zákoně o obcích, v zákoně o obecní policii, ve stavebním zákoně a dalších. Smlouvám koordinačním patří nejvíce prostoru, je tomu tak proto, že se jedná o smlouvy nejtradičnější a nejčastěji uzavírané.
Procesněprávní úpravě veřejnoprávních smluv patří část pátá. Zde je popsán proces uzavírání a návrhu na uzavření veřejnoprávních smluv, souhlas správního orgánu a třetích osob, jejich možná změna a zrušení a možné důsledky, a také samozřejmě přezkum souladu veřejnoprávních smluv s právními předpisy a možné řešení sporů.
Cílem mé práce, bylo podat ucelený a komplexní náhled na problematiku veřejnoprávních smluv, a to nejen výtahem z dostupných textů, ale především hledání protichůdných názorů na určité problematické body a různorodé postoje na zákonnou úpravu a pomocí komparace podat co možná nejobjektivnější náhled.
Annotation in English
public law contracts can be defined as declaration of will of two or more parties which in the form of agreement establishes, changes or repeals rights and duties in the area of public law.
Public law contracts can be considered as instruments that helps to involve private entities in the sphere of public services. Therefore, we can speak about some form of democratization of public services as the result of public service activities not only being oriented on rendering an unilateral administrative decisions but also a possibility to form a public law contract declaration of will of private entities and state administration bodies.
In order for institute of public law contracts to work correctly, there was a need for legal regulation. Therefore a normative act No. 500/2004 called Rules of Administrative Procedure came into effect on 1.1.2006. Adoption of Rules of Administrative Procedure has strengthen position of public law contracts but I can not explicitly claim that the current legal regulation has accomplished sufficient quality. In my opinion I consider public law contracts as a modern tool of public services with a good future. At least it improves little a public view on public services.
Public law contracts are divided into coordinating contracts, subordinating contracts and mixed contracts. The most frequent are coordinated contracts mainly between individual municipalities in the case of transferred competencies of municipalities.
I can not clearly estimate what direction the public law contracts will take but in regards to previuos experience we can expect the most common public law contracts to be in the area of municipal law.
Primarily there is a need to gain more experience for some subjects. It can be a matter of time when municipal authorities will get more in depth in the questions of pulic law contracts and it?s closing will be simplier and more effective than any other procedures used for reaching their objectives.
Keywords
veřejnoprávní smlouvy, veřejná správa, správní právo, správní orgán
Keywords in English
public contracts, public administration, administrative law, administrative authority
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala veřejnoprávní smlouvy, kterým dle mého názoru není věnována zasloužená pozornost, a to i přes jejich stále vzrůstající význam. V úvaze o tématu své diplomové práce u mě hrála roli jednak to, že je mi veřejná správa a správní právo blízké, ale především zájem o nahlédnutí do problematiky veřejnoprávních smluv, jakožto zajímavého a aktuálně hodně probíraného institutu.
Při psaní své práce jsem musela vycházet z mnoha materiálů a zjistila jsem, že publikace, zabývající se alespoň převážně (když už ne zcela) veřejnoprávními smlouvami neexistují. Toto zjištění mě nemile překvapilo, neboť veřejnoprávní smlouvy jsou jedním z mostů spojující soukromé a veřejné právo.
Pokud se vrátím zpět k použitým materiálům, vycházela jsem především z odborných publikací a učebnic správního práva, judikatury, zápisů a názorů z odborných komentářů, zákonů, odborných časopisů, samotných veřejnoprávních smluv a internetových portálů určených pro veřejnost zajímající se o veřejnou správu.
I přes neucelenou úpravu veřejnoprávních smluv považuji materiály a prameny, které jsem při vypracovávání své práce použila, za dostačující, a to jak z hlediska kvality, tak i množství.
Práci jsem rozdělila do pěti základních částí, kde v první části se zabývám vysvětlení pojmu veřejnoprávních smluv jak v širším tak užším pojetí a jejich vztah se smlouvami soukromoprávními, což není zcela jednoduchý úkol, a pro lepší pochopení tohoto pojmu je zcela nezbytné vysvětlit, nebo alespoň nastínit pojem veřejná správa a správa jako taková. Definice veřejné správy také není zcela jednoznačná a je důležité věnovat se jak pojetí materiálnímu, tak formálnímu a rozdělení veřejné správy dle subjektů, které ji vykonávají na státní správu, samosprávu a ostatní veřejnou správu.
V této kapitole jsem se dále věnovala demonstrativnímu výčtu právních předpisů, které souvisí s veřejnoprávními smlouvami. Zde se vychází ze zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, jako ze základního přepisu, na který navazuje několik zvláštních zákonů, které jsou se správním řádem v poměru speciality. Dále pak subsidiárně hovořím o zákonu č. 60/1964 sb., občanském zákoníku.
Nabízím také stručnější nastínění historie veřejnoprávních smluv a jejich vývoj od druhé poloviny 19. století, kde se institut veřejnoprávních smluv začíná rodit a lze zde spatřovat jednu z prvních právních úprav. Opírám se převážně o názory a publikace významných odborníků doktora J. Hoetzla a doktora J. Pražáka.
Třetí část se věnuje funkci veřejnoprávních smluv a z mého pohledu největším výhodám, které tyto smlouvy přinášejí. Tato kapitola je sice kratší co do obsahu, ale snažila jsem se především o věcnost.
Část čtvrtá se již zabývá hmotněprávní úpravou veřejnoprávních smluv a detailnější analýzou jednotlivých typů koordinačních, subordinačních a smíšených smluv a jejich zařazení do konkrétních zákonů. Jedná se například o veřejnoprávní smlouvy obsažené v zákoně o obcích, v zákoně o obecní policii, ve stavebním zákoně a dalších. Smlouvám koordinačním patří nejvíce prostoru, je tomu tak proto, že se jedná o smlouvy nejtradičnější a nejčastěji uzavírané.
Procesněprávní úpravě veřejnoprávních smluv patří část pátá. Zde je popsán proces uzavírání a návrhu na uzavření veřejnoprávních smluv, souhlas správního orgánu a třetích osob, jejich možná změna a zrušení a možné důsledky, a také samozřejmě přezkum souladu veřejnoprávních smluv s právními předpisy a možné řešení sporů.
Cílem mé práce, bylo podat ucelený a komplexní náhled na problematiku veřejnoprávních smluv, a to nejen výtahem z dostupných textů, ale především hledání protichůdných názorů na určité problematické body a různorodé postoje na zákonnou úpravu a pomocí komparace podat co možná nejobjektivnější náhled.
Annotation in English
public law contracts can be defined as declaration of will of two or more parties which in the form of agreement establishes, changes or repeals rights and duties in the area of public law.
Public law contracts can be considered as instruments that helps to involve private entities in the sphere of public services. Therefore, we can speak about some form of democratization of public services as the result of public service activities not only being oriented on rendering an unilateral administrative decisions but also a possibility to form a public law contract declaration of will of private entities and state administration bodies.
In order for institute of public law contracts to work correctly, there was a need for legal regulation. Therefore a normative act No. 500/2004 called Rules of Administrative Procedure came into effect on 1.1.2006. Adoption of Rules of Administrative Procedure has strengthen position of public law contracts but I can not explicitly claim that the current legal regulation has accomplished sufficient quality. In my opinion I consider public law contracts as a modern tool of public services with a good future. At least it improves little a public view on public services.
Public law contracts are divided into coordinating contracts, subordinating contracts and mixed contracts. The most frequent are coordinated contracts mainly between individual municipalities in the case of transferred competencies of municipalities.
I can not clearly estimate what direction the public law contracts will take but in regards to previuos experience we can expect the most common public law contracts to be in the area of municipal law.
Primarily there is a need to gain more experience for some subjects. It can be a matter of time when municipal authorities will get more in depth in the questions of pulic law contracts and it?s closing will be simplier and more effective than any other procedures used for reaching their objectives.
Keywords
veřejnoprávní smlouvy, veřejná správa, správní právo, správní orgán
Keywords in English
public contracts, public administration, administrative law, administrative authority
Research Plan
Úvod
Pojem veřejnoprávní smlouvy
Funkce veřejnoprávních smluv
Historie veřejnoprávních smluv
Hmotněprávní úprava veřejnoprávních smluv
Procesněprávní úprava veřejnoprávních smluv
Závěr
Resume
Research Plan
Úvod
Pojem veřejnoprávní smlouvy
Funkce veřejnoprávních smluv
Historie veřejnoprávních smluv
Hmotněprávní úprava veřejnoprávních smluv
Procesněprávní úprava veřejnoprávních smluv
Závěr
Resume
Recommended resources
Správní právo obecná část 6. Vydání, Hendrych, D. a kol 2006
Československé správní právo, Hoetzel J., 1934
Správní právo, Ondruška R., 2005
Správní právo: obecná část. 7. Doplněné vydání, Průcha P., 2006
Základní pojmy a instituty správního práva, Průcha P., 1998
Správní právo procesní, Skulová S., 2005
Základy organizace veřejné správy, Svoboda I., Schelle K., 2007
Průvodce novým správním řádem s podrobným výkladem, Černý P., Dohnal V., Korbel F., Prokop M., 2006
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
Recommended resources
Správní právo obecná část 6. Vydání, Hendrych, D. a kol 2006
Československé správní právo, Hoetzel J., 1934
Správní právo, Ondruška R., 2005
Správní právo: obecná část. 7. Doplněné vydání, Průcha P., 2006
Základní pojmy a instituty správního práva, Průcha P., 1998
Správní právo procesní, Skulová S., 2005
Základy organizace veřejné správy, Svoboda I., Schelle K., 2007
Průvodce novým správním řádem s podrobným výkladem, Černý P., Dohnal V., Korbel F., Prokop M., 2006