Bakalářská práce Obraz, slovo a interpretace se zabývá teoretickým zázemím, empirickým popisem a fenomenologickou analýzou změn v kvalitě poučené a nepoučené interpretace vizuálních artefaktů. Upozorňuje na nezanedbatelnou úlohu subjektivity a intersubjektivity v procesu výkladů a napomáhá pochopit vlivy kulturního a sociálního rázu působící na interpretace.
Annotation in English
The bachelor thesis Picture, Word and Interpretation deals with theoretical concepts, empirical description and phenomenological analysis of changes in a quality of knowledgeable and non-knowledgeable interpretations of visual artifacts. It draws attention to considerable job of subjectivity and intersubjectivity in a process of interpretation and helps with understanding of cultural and social influences which have also an effect on it.
Bakalářská práce Obraz, slovo a interpretace se zabývá teoretickým zázemím, empirickým popisem a fenomenologickou analýzou změn v kvalitě poučené a nepoučené interpretace vizuálních artefaktů. Upozorňuje na nezanedbatelnou úlohu subjektivity a intersubjektivity v procesu výkladů a napomáhá pochopit vlivy kulturního a sociálního rázu působící na interpretace.
Annotation in English
The bachelor thesis Picture, Word and Interpretation deals with theoretical concepts, empirical description and phenomenological analysis of changes in a quality of knowledgeable and non-knowledgeable interpretations of visual artifacts. It draws attention to considerable job of subjectivity and intersubjectivity in a process of interpretation and helps with understanding of cultural and social influences which have also an effect on it.
Cílem bakalářské práce je teoreticky vymezit, empiricky popsat a kvalitativně analyzovat změny v kvalitě interpretace vizuálního artefaktu způsobené edukačním vlivem na respondentovu naivní (nepoučenou) interpretaci ve směru kritické interpretace.
Objektem analýzy je soubor záznamů nejméně 40 interpretací získaných před a po poučení o daném vizuálním artefaktu od nejméně 10 účelově vybraných respondentů. Edukaci respondentů zajistí autorka. Výběr interpretovaných artefaktů je založen na vyhodnocení jejich hermeneutické identity.
Předmětem analýzy je rozvoj interpretačních kompetencí dvou zkoumaných skupin, pracovně nazvaných "odborná" a "laická" ("odborná" je sestavena z respondentů, kteří se zabývají vizuálními artefakty prokazatelně kvalitněji než představitelé "laické" skupiny).
Metodika je založena na kvalitativním výzkumném designu, který vychází z hermeneutiky a ze sociálního konstruktivismu se záměrem sledovat vztah mezi subjektivitou respondentů a intersubjektivními vlivy širšího kulturního kontextu.
Přínos bakalářské práce je očekáván v oblasti teoretické a metodické přípravy budoucích učitelů k interpretaci, resp. animaci vizuálních artefaktů. Práce by měla přispět k porozumění úloze subjektivity a intersubjektivity v procesu interpretace a k porozumění kulturním a sociálním vlivům na předporozumění interpreta a na jeho následnou interpretaci.
Research Plan
Cílem bakalářské práce je teoreticky vymezit, empiricky popsat a kvalitativně analyzovat změny v kvalitě interpretace vizuálního artefaktu způsobené edukačním vlivem na respondentovu naivní (nepoučenou) interpretaci ve směru kritické interpretace.
Objektem analýzy je soubor záznamů nejméně 40 interpretací získaných před a po poučení o daném vizuálním artefaktu od nejméně 10 účelově vybraných respondentů. Edukaci respondentů zajistí autorka. Výběr interpretovaných artefaktů je založen na vyhodnocení jejich hermeneutické identity.
Předmětem analýzy je rozvoj interpretačních kompetencí dvou zkoumaných skupin, pracovně nazvaných "odborná" a "laická" ("odborná" je sestavena z respondentů, kteří se zabývají vizuálními artefakty prokazatelně kvalitněji než představitelé "laické" skupiny).
Metodika je založena na kvalitativním výzkumném designu, který vychází z hermeneutiky a ze sociálního konstruktivismu se záměrem sledovat vztah mezi subjektivitou respondentů a intersubjektivními vlivy širšího kulturního kontextu.
Přínos bakalářské práce je očekáván v oblasti teoretické a metodické přípravy budoucích učitelů k interpretaci, resp. animaci vizuálních artefaktů. Práce by měla přispět k porozumění úloze subjektivity a intersubjektivity v procesu interpretace a k porozumění kulturním a sociálním vlivům na předporozumění interpreta a na jeho následnou interpretaci.
Recommended resources
BOURRIAUD, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit.
ECO, U. (2004) Meze Interpretace. Praha: Karolinum.
HENDL, J. (2007) Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
JAGODZINSKI, j. (2008) Postmetaphysical Vision: Art Education?s Challenge In an Age of Globalized Aesthetics. Studies in Art Education, (A Journal of Issues and Research) Winter 49(2), 147?160.
KAŠČÁK, O. (2002) Je pedagogika připravená na změny perspektiv? Rekontextualizace
pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního
konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, 52(4), 388?414.
SCRUTON, R. (2005) Estetické porozumění. Praha: Barrister & Principal.
SLAVÍK, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍK, J. & WAWROSZ, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
ŠUCHA, M. & CHARVÁT, M. & ŘEHAN, V. (2009) Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII ? sborník z konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
ZUSKA, V. (2001) Estetika. Praha: Triton.
Recommended resources
BOURRIAUD, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit.
ECO, U. (2004) Meze Interpretace. Praha: Karolinum.
HENDL, J. (2007) Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
JAGODZINSKI, j. (2008) Postmetaphysical Vision: Art Education?s Challenge In an Age of Globalized Aesthetics. Studies in Art Education, (A Journal of Issues and Research) Winter 49(2), 147?160.
KAŠČÁK, O. (2002) Je pedagogika připravená na změny perspektiv? Rekontextualizace
pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního
konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, 52(4), 388?414.
SCRUTON, R. (2005) Estetické porozumění. Praha: Barrister & Principal.
SLAVÍK, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍK, J. & WAWROSZ, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
ŠUCHA, M. & CHARVÁT, M. & ŘEHAN, V. (2009) Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII ? sborník z konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
ZUSKA, V. (2001) Estetika. Praha: Triton.