Práce se zabývá anatomií hlasového orgánu, vznikem a tvořením hlasu, jeho vlastnostmi. Dále je nastíněn vývoj hlasu od dětského věku až po dospělost. Uvedeny jsou zásady pro používání zpěvního i mluvního hlasu a poruchy, které vznikají při nedodržování těchto zásad. Práce je zakončena tématem hlasové hygieny.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the anatomy of the voice organ, the emergence and formation of the voice. Furthermore, the development of the voice from childhood to adulthood is described. Included are guidelines for the use of singing and speaking voice. There are described voice mailfunctions in the thesis. The thesis ends with vocal hygiene issue.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, hlas, hlasivky, vznik hlasu, vlastnosti hlasu, tvoření hlasu,zásady používání hlasu, poruchy hlasu.
Klíčová slova v angličtině
Vocal hygiene, basic school, voice, vocal cords, the emergence of voice, voice features, voice formation, voice mailfunctions.
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá anatomií hlasového orgánu, vznikem a tvořením hlasu, jeho vlastnostmi. Dále je nastíněn vývoj hlasu od dětského věku až po dospělost. Uvedeny jsou zásady pro používání zpěvního i mluvního hlasu a poruchy, které vznikají při nedodržování těchto zásad. Práce je zakončena tématem hlasové hygieny.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the anatomy of the voice organ, the emergence and formation of the voice. Furthermore, the development of the voice from childhood to adulthood is described. Included are guidelines for the use of singing and speaking voice. There are described voice mailfunctions in the thesis. The thesis ends with vocal hygiene issue.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, hlas, hlasivky, vznik hlasu, vlastnosti hlasu, tvoření hlasu,zásady používání hlasu, poruchy hlasu.
Klíčová slova v angličtině
Vocal hygiene, basic school, voice, vocal cords, the emergence of voice, voice features, voice formation, voice mailfunctions.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury.
2. Sestavení dotazníku k výzkumu hlasové hygieny na ZŠ.
3. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
Úvod - důvody volby tématu BP, nastínit postup zpracování tématu.
Teoretická východiska - hlas.
Hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Hlasová hygiena.
Výzkum hygieny hlasu u žáků ZŠ.
Závěr - shrnutí obsahu a vyhodnocení výzkumu.
4. Na základě literatury a prováděného výzkumu vypracovat jednotlivé kapitoly a předkládat je ke konzultaci vedoucí práce.
5. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit bakalářskou práci k závěrečné konzultaci.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury.
2. Sestavení dotazníku k výzkumu hlasové hygieny na ZŠ.
3. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
Úvod - důvody volby tématu BP, nastínit postup zpracování tématu.
Teoretická východiska - hlas.
Hlasové poruchy způsobené nesprávným používáním mluvního či zpěvního hlasu.
Hlasová hygiena.
Výzkum hygieny hlasu u žáků ZŠ.
Závěr - shrnutí obsahu a vyhodnocení výzkumu.
4. Na základě literatury a prováděného výzkumu vypracovat jednotlivé kapitoly a předkládat je ke konzultaci vedoucí práce.
5. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit bakalářskou práci k závěrečné konzultaci.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Logopedické hrátky. Praha: Grada
Publishing, 2002. ISBN 80-247-0257-6.
DRŠATA, J. a kol. Foniatrie ? hlas. Havlíčkův Brod: nakl. TOBIÁŠ, 2011.
ISBN 978-80-7311-116-1.
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas-řeč-sluch. Praha: SPN, 1955.
HUSLER F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ Y. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
FROSTOVÁ, J. Reedukace hlasu u hlasových poruc h - Hlasová hygiena. 2009. CZE, foniatrické pracoviště Audio -Fon.centr Brno. 25.4.2009 - 25.4.2009.
KALMÁROVÁ. L. ? SLÁVIKOVÁ, Z. Hlas v učiteľskej praxi. Prešov: Prešovský hudobný spolok Súzvuk, 2003. ISBN 80-968949-1-9.
KOLLÁR, A. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie muzických umění, 1992. ISBN 80-85429-07-1.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367056-9.
LACINA, Oldřich. Fyziologie a hygiena hlasu pro třetí ročník konzervatoří (zpěv). Praha: SPN, 1986.
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
Seznam doporučené literatury
BERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Logopedické hrátky. Praha: Grada
Publishing, 2002. ISBN 80-247-0257-6.
DRŠATA, J. a kol. Foniatrie ? hlas. Havlíčkův Brod: nakl. TOBIÁŠ, 2011.
ISBN 978-80-7311-116-1.
HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas-řeč-sluch. Praha: SPN, 1955.
HUSLER F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ Y. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu, návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
FROSTOVÁ, J. Reedukace hlasu u hlasových poruc h - Hlasová hygiena. 2009. CZE, foniatrické pracoviště Audio -Fon.centr Brno. 25.4.2009 - 25.4.2009.
KALMÁROVÁ. L. ? SLÁVIKOVÁ, Z. Hlas v učiteľskej praxi. Prešov: Prešovský hudobný spolok Súzvuk, 2003. ISBN 80-968949-1-9.
KOLLÁR, A. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie muzických umění, 1992. ISBN 80-85429-07-1.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367056-9.
LACINA, Oldřich. Fyziologie a hygiena hlasu pro třetí ročník konzervatoří (zpěv). Praha: SPN, 1986.
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.