Téma této práce se zabývá doplňkovými částmi a přílohami ve výkladových slovních pro pokročilé studenty anglického jazyka. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zdali jsou doplňkové části výkladových slovníků použitelné v praxi. Výzkum byl založen na dotaznících a následné analýze slovníků, které doložily základní poznatky o tom, kdo tyto slovníky využívá a které doplňkové části přitom používá nejčastěji. Samotná analýza také odhalila skutečnosti o tom, jak jsou slovníky svými informacemi dostačující a obsáhlé.
Annotation in English
The thesis deals with the topic of additional parts and appendices in advanced learners? monolingual dictionaries. The main purpose of this thesis was to determine whether or not the additional parts in the advanced learners? monolingual dictionaries are utilizable in practice. The investigation was based upon the findings of an original survey and upon their analysis, which revealed basic facts about who uses monolingual dictionaries and what additional parts are most used by the survey?s respondents. The analysis itself provided information about the sufficiency and comprehensiveness of the analysed dictionaries.
Keywords
analýza, výkladový, jednojazyčný, slovníky, angličtina jako druhý jazyk, pokročilí studenti, angličtina, respondenti
Keywords in English
analyses, monolingual, dictionaries, ESL, English as Second Language, advanced learners, English, students, respondents
Length of the covering note
69 s. (71 171 znaků).
Language
AN
Annotation
Téma této práce se zabývá doplňkovými částmi a přílohami ve výkladových slovních pro pokročilé studenty anglického jazyka. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zdali jsou doplňkové části výkladových slovníků použitelné v praxi. Výzkum byl založen na dotaznících a následné analýze slovníků, které doložily základní poznatky o tom, kdo tyto slovníky využívá a které doplňkové části přitom používá nejčastěji. Samotná analýza také odhalila skutečnosti o tom, jak jsou slovníky svými informacemi dostačující a obsáhlé.
Annotation in English
The thesis deals with the topic of additional parts and appendices in advanced learners? monolingual dictionaries. The main purpose of this thesis was to determine whether or not the additional parts in the advanced learners? monolingual dictionaries are utilizable in practice. The investigation was based upon the findings of an original survey and upon their analysis, which revealed basic facts about who uses monolingual dictionaries and what additional parts are most used by the survey?s respondents. The analysis itself provided information about the sufficiency and comprehensiveness of the analysed dictionaries.
Keywords
analýza, výkladový, jednojazyčný, slovníky, angličtina jako druhý jazyk, pokročilí studenti, angličtina, respondenti
Keywords in English
analyses, monolingual, dictionaries, ESL, English as Second Language, advanced learners, English, students, respondents
Research Plan
- jasná a srozumitelná formulace cílů a obsahové náplně bakalářské práce
- vymezení metodiky zpracování
- stručné zhodnocení stavu řešené problematiky
- provedení základního výzkumu
- prezentace vlastní práce a přístupů k řešení
- shrnutí a vyhodnocení výsledků řešení a splnění cíle
- pravidelné konzultace se školitelem
- pravidelné studium rešeršní literatury a relevantních pramenů
- adekvátní odkazy na použitou literaturu
- citace pramenů v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690
Research Plan
- jasná a srozumitelná formulace cílů a obsahové náplně bakalářské práce
- vymezení metodiky zpracování
- stručné zhodnocení stavu řešené problematiky
- provedení základního výzkumu
- prezentace vlastní práce a přístupů k řešení
- shrnutí a vyhodnocení výsledků řešení a splnění cíle
- pravidelné konzultace se školitelem
- pravidelné studium rešeršní literatury a relevantních pramenů
- adekvátní odkazy na použitou literaturu
- citace pramenů v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690
Recommended resources
Oxford Advanced Learner's Dictionary. 8th Edition. Oxford: Oxford University Press, 2010. Cambridge Advanced Learner's Dictionary. Third Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
RUNDELL, M., FOX, G. Macmillan English Dictionary. Second Edition. Macmillan, 2007. Longman Dictionary of Contemporary English. 5th Edition. Longman, 2009.
STERKENBURG, P. A Practical Guide to Lexicography. John Benjamins Publishing Company, 2003.
SVENSÉN, B. A Handbook of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
KOL. Manuál lexikografie H+H. 1995.
BÉJOINT, H. Modern lexicography: an introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004.
BÉJOINT, H. The lexicography of English: from origins to present. Oxford: Oxford University Press, 2010.
ATKINS, B.T., RUNDELL, M. The Oxford guide to practical lexicography. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Recommended resources
Oxford Advanced Learner's Dictionary. 8th Edition. Oxford: Oxford University Press, 2010. Cambridge Advanced Learner's Dictionary. Third Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
RUNDELL, M., FOX, G. Macmillan English Dictionary. Second Edition. Macmillan, 2007. Longman Dictionary of Contemporary English. 5th Edition. Longman, 2009.
STERKENBURG, P. A Practical Guide to Lexicography. John Benjamins Publishing Company, 2003.
SVENSÉN, B. A Handbook of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
KOL. Manuál lexikografie H+H. 1995.
BÉJOINT, H. Modern lexicography: an introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004.
BÉJOINT, H. The lexicography of English: from origins to present. Oxford: Oxford University Press, 2010.
ATKINS, B.T., RUNDELL, M. The Oxford guide to practical lexicography. Oxford: Oxford University Press, 2008.