Lidová tvorba, zvyky a obyčeje, lidová píseň a tanec tvoří jeden ze základních stavebních kamenů našeho národního bohatství. V současné době, která je charakteristická především snahou o homogenní multikulturní prostředí je vědomí si národních tradic a odkazu předků velmi důležité a pomáhá si příslušníkům toho či onoho národa uchovat národní uvědomění, národní cítění a soudržnost.Folklorní soubory jsou jedním z nositelů tradic, hodnot a kultury českého národa. Pomáhají nám uvědomit si, jací byli naši předkové, jaké priority vyznávali a kterým hodnotám dávali přednost. Znalost historie, paměti předchozích generací nám pomáhá v přítomnosti a budoucnosti, zkušenosti minulých generací často slouží pro poučení se v budoucnosti.Folklorní soubory mapují a znovu oživují staré zvyky, obyčeje a přibližují nám život minulých generací takový, jak ho mnozí neznáme. Cílem této práce bylo přiblížit nejen dětské folklorní soubory jako takové, ale zaměřit se rovněž na prostředí, ve kterém zmiňované tradice, zvyky a obyčeje fungovaly a na jakých principech se rodily, což se z velké části podařilo. Podhoubí, na kterém kultura, kterou nám dnes soubory v rámci svých produkcí představují, však není zdaleka probádané a dostatečně zmapované.
Annotation in English
Folklore is one of the holders of the traditions, values and culture of the Czech nation. Folklore groups help us realize which priorities and values were preferred by our ancestors. The historic knowledge of past generations helps us in the present and the future. The experience of past generations is often used for guidance in the future. Folklore groups monitor and revive old habits and customs and teach us about the life of past generations. This thesis focuses not only on children's folklore, but also on the environment in which the said traditions and customs were born. Culture and folklore, however, is far from known and sufficiently charted, and considerable efforts will be needed to learn about what remains hidden to us. Children's folklore groups have one advantage: they do not focus merely on primary folklore traditions, but their activities affect the behavior of their members outside the folk community as well. In this way, their members gain more than a mere song or dance, they can feel the beauty of community work, of working with people, and they learn to love art and culture. It is necessary to promote folklore. We can do this by visiting a show or a festival or by simply spreading the word about it.
Keywords
Folklor, dětské muziky, lidové kroje, lidové zvyky/tradice, lidová řemesla, sběr lidových písní.
Keywords in English
Folklore, children´s music, folk costumes, folk traditions, folk crafts, collection of folk songs.
Length of the covering note
54 stran, Obraz. příloha: 21s.
Language
CZ
Annotation
Lidová tvorba, zvyky a obyčeje, lidová píseň a tanec tvoří jeden ze základních stavebních kamenů našeho národního bohatství. V současné době, která je charakteristická především snahou o homogenní multikulturní prostředí je vědomí si národních tradic a odkazu předků velmi důležité a pomáhá si příslušníkům toho či onoho národa uchovat národní uvědomění, národní cítění a soudržnost.Folklorní soubory jsou jedním z nositelů tradic, hodnot a kultury českého národa. Pomáhají nám uvědomit si, jací byli naši předkové, jaké priority vyznávali a kterým hodnotám dávali přednost. Znalost historie, paměti předchozích generací nám pomáhá v přítomnosti a budoucnosti, zkušenosti minulých generací často slouží pro poučení se v budoucnosti.Folklorní soubory mapují a znovu oživují staré zvyky, obyčeje a přibližují nám život minulých generací takový, jak ho mnozí neznáme. Cílem této práce bylo přiblížit nejen dětské folklorní soubory jako takové, ale zaměřit se rovněž na prostředí, ve kterém zmiňované tradice, zvyky a obyčeje fungovaly a na jakých principech se rodily, což se z velké části podařilo. Podhoubí, na kterém kultura, kterou nám dnes soubory v rámci svých produkcí představují, však není zdaleka probádané a dostatečně zmapované.
Annotation in English
Folklore is one of the holders of the traditions, values and culture of the Czech nation. Folklore groups help us realize which priorities and values were preferred by our ancestors. The historic knowledge of past generations helps us in the present and the future. The experience of past generations is often used for guidance in the future. Folklore groups monitor and revive old habits and customs and teach us about the life of past generations. This thesis focuses not only on children's folklore, but also on the environment in which the said traditions and customs were born. Culture and folklore, however, is far from known and sufficiently charted, and considerable efforts will be needed to learn about what remains hidden to us. Children's folklore groups have one advantage: they do not focus merely on primary folklore traditions, but their activities affect the behavior of their members outside the folk community as well. In this way, their members gain more than a mere song or dance, they can feel the beauty of community work, of working with people, and they learn to love art and culture. It is necessary to promote folklore. We can do this by visiting a show or a festival or by simply spreading the word about it.
Keywords
Folklor, dětské muziky, lidové kroje, lidové zvyky/tradice, lidová řemesla, sběr lidových písní.
Keywords in English
Folklore, children´s music, folk costumes, folk traditions, folk crafts, collection of folk songs.
Research Plan
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
Úvod ? uvést důvody volby tématu BP, nastínit postup zpracování tématu.
Lokalizace oblasti Plzeňska.
Folklorní tradice, sběratelství.
Dětské folklorní soubory ? charakteristika, složení, repertoár,?
Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu.
3. Na základě literatury a pramenů vypracovat jednotlivé kapitoly a konzultovat s vedoucí
práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci před tiskem k závěrečné konzultaci.
Research Plan
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
Úvod ? uvést důvody volby tématu BP, nastínit postup zpracování tématu.
Lokalizace oblasti Plzeňska.
Folklorní tradice, sběratelství.
Dětské folklorní soubory ? charakteristika, složení, repertoár,?
Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu.
3. Na základě literatury a pramenů vypracovat jednotlivé kapitoly a konzultovat s vedoucí
práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci před tiskem k závěrečné konzultaci.
Recommended resources
FEIFERLÍKOVÁ, R. Oldřich Blecha - hudební skladatel, pedagog, publicista, organizátor
hudebního života a sběratel lidových písní na Plzeňsku. Brno: Tribun EU, s.r.o., 2008. ISBN
978-80-7399-553-9.
JURKOVIČ, P. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis, 1997. ISBN 97-580607-12.
VEJVODA, Z. Plzeňská věž převyšuje kopce. Plzeňsko v lidové písni. Plzeň: Český rozhlas,
2009. ISBN 978-80-86762-25-8.
ONDRUŠOVÁ,V. ? UHLÍKOVÁ, L. Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám
(1). Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2006. ISBN 80-86156-87-7.
ONDRUŠOVÁ,V. ? UHLÍKOVÁ, L. Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám
(2). Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2007. ISBN 978-80-86156-96-5.
ROKYTA, J. ? STOLAŘÍK, I. ? ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské
kulturní středisko, 1990.
VEJVODA, Z. Plzeňská věž převyšuje kopce. Plzeňsko v lidové písni. Plzeň: Český rozhlas,
2009. ISBN 978-80-86762-25-8.
Recommended resources
FEIFERLÍKOVÁ, R. Oldřich Blecha - hudební skladatel, pedagog, publicista, organizátor
hudebního života a sběratel lidových písní na Plzeňsku. Brno: Tribun EU, s.r.o., 2008. ISBN
978-80-7399-553-9.
JURKOVIČ, P. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis, 1997. ISBN 97-580607-12.
VEJVODA, Z. Plzeňská věž převyšuje kopce. Plzeňsko v lidové písni. Plzeň: Český rozhlas,
2009. ISBN 978-80-86762-25-8.
ONDRUŠOVÁ,V. ? UHLÍKOVÁ, L. Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám
(1). Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2006. ISBN 80-86156-87-7.
ONDRUŠOVÁ,V. ? UHLÍKOVÁ, L. Na pomoc dětským folklorním souborům a muzikám
(2). Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2007. ISBN 978-80-86156-96-5.
ROKYTA, J. ? STOLAŘÍK, I. ? ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské
kulturní středisko, 1990.
VEJVODA, Z. Plzeňská věž převyšuje kopce. Plzeňsko v lidové písni. Plzeň: Český rozhlas,
2009. ISBN 978-80-86762-25-8.