Tato bakalářská práce se zabývá pronominálními a nominálními formami oslovení, zahrnuje různé jazyky a kulturně podmíněné konvence. Práce je rozdělena do sedmi kapitol a každá z těchto kapitol rozebírá odlišné aspekty, týkající se tohoto tématu. Zmíněny jsou také kulturně podmíněné komunikační projevy.
Cílem této bakalářské práce je vysvětlit užívání forem oslovení v rámci rozdílných jazyků a tím ulehčit porozumění národním stereotypům.
Výsledky provedeného výzkumu utváří celou práci; obsaženy jsou také poznámky, výpovědi a/nebo názory respondentů.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with pronominal and nominal forms of addressing, encompassing various languages and culture bound stereotypes. The thesis is divided into seven chapters, each discussing different aspects of this topic, also mentioning specific national manifestations of communication.
The aim of this bachelor thesis is to explain the usage of addressing forms across different languages and hereby ease understanding of national stereotypes.
Results of the realized research form the whole thesis; respondents´ notes, statements and/or opinions are included in the thesis as well.
Keywords
pronominální oslovení, nominální oslovení, diminutiva, uspořádání firmy, interkulturní komunikace, kulturní postoje, vliv angličtiny, dotazník
Keywords in English
pronominal addressing, nominal addressing, diminutives, company structure, intercultural communication, culture bond attitudes, influence of English, questionnaire
Length of the covering note
50 s. (62 751)
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá pronominálními a nominálními formami oslovení, zahrnuje různé jazyky a kulturně podmíněné konvence. Práce je rozdělena do sedmi kapitol a každá z těchto kapitol rozebírá odlišné aspekty, týkající se tohoto tématu. Zmíněny jsou také kulturně podmíněné komunikační projevy.
Cílem této bakalářské práce je vysvětlit užívání forem oslovení v rámci rozdílných jazyků a tím ulehčit porozumění národním stereotypům.
Výsledky provedeného výzkumu utváří celou práci; obsaženy jsou také poznámky, výpovědi a/nebo názory respondentů.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with pronominal and nominal forms of addressing, encompassing various languages and culture bound stereotypes. The thesis is divided into seven chapters, each discussing different aspects of this topic, also mentioning specific national manifestations of communication.
The aim of this bachelor thesis is to explain the usage of addressing forms across different languages and hereby ease understanding of national stereotypes.
Results of the realized research form the whole thesis; respondents´ notes, statements and/or opinions are included in the thesis as well.
Keywords
pronominální oslovení, nominální oslovení, diminutiva, uspořádání firmy, interkulturní komunikace, kulturní postoje, vliv angličtiny, dotazník
Keywords in English
pronominal addressing, nominal addressing, diminutives, company structure, intercultural communication, culture bond attitudes, influence of English, questionnaire
Research Plan
- studium odborné literatury
- stanovení pracovní hypotézy
- vypracování dotazníků
- sbírání dat, oslovování respondentů
- rozbor dotazníků
- upřesnění hypotézy
- vypracování konceptu práce
Research Plan
- studium odborné literatury
- stanovení pracovní hypotézy
- vypracování dotazníků
- sbírání dat, oslovování respondentů
- rozbor dotazníků
- upřesnění hypotézy
- vypracování konceptu práce
Recommended resources
PATOČKA, O. O tykání a vykání. 1.vydání. Praha: Grada, 2000. 114s. ISBN 80-247-0000-X.
VÁLKOVÁ, S. Politeness as a communicative strategy and language manifestation: a cross-cultural perspective. 1.vydání. Olomouc: Palacký University, 2004. 178s. ISBN 80-244-0961-5.
WILAMOVÁ, S. On expressing negative politeness in English fictional discourse. Ostrava: Ostravská univerzita: Filozofická fakulta, 2005. 157s. ISBN 80-7368-032-7.
GIBSON, R. Intercultural Business Communication. Oxford: Oxford University Press, 2002. 111s. ISBN 019-4421805.
Recommended resources
PATOČKA, O. O tykání a vykání. 1.vydání. Praha: Grada, 2000. 114s. ISBN 80-247-0000-X.
VÁLKOVÁ, S. Politeness as a communicative strategy and language manifestation: a cross-cultural perspective. 1.vydání. Olomouc: Palacký University, 2004. 178s. ISBN 80-244-0961-5.
WILAMOVÁ, S. On expressing negative politeness in English fictional discourse. Ostrava: Ostravská univerzita: Filozofická fakulta, 2005. 157s. ISBN 80-7368-032-7.
GIBSON, R. Intercultural Business Communication. Oxford: Oxford University Press, 2002. 111s. ISBN 019-4421805.