Tato práce se zabývá jazykovým vývojem bilingvních dětí, přičemž je zaměřena především na simultánní osvojování si obou jazyků v přirozeném prostředí, zejména v rámci rodiny. Hlavním cílem práce je objasnit proces jazykového vývoje, během kterého se děti stávají bilingvními jedinci a popsat určitého jeho rysy, které tyto děti odlišují od dětí monolingvních. Praktická část práce obsahuje případovou studii česko-anglické rodiny, v níž jsou děti vychovávány za použití strategie jeden člověk-jeden jazyk. Její detailní popis má poskytnout hlubší vhled do tematiky bilingvismu a ilustrovat problematiku popsanou v části teoretické.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the phenomenon of bilingual children and their language acquisition. It is thematically focused on their bilingual language development including both processing and performance. It deals with early (childhood) bilingualism and concentrates primarily on children acquiring both languages in a natural setting. The focus is on simultaneous acquisition of two languages which refers to children who acquire two languages from birth, especially within the family. The work demonstrates the fact that the process the bilingual children go through shows some common features that set them apart from monolinguals in interesting ways. In practical part of the thesis a detailed portrait of a particular Czech-English family is given.
Klíčová slova
bilingvismus, dvojjazyčnost, děti, jazykový vývoj, výchova, případová studie
Klíčová slova v angličtině
bilingualism, children, language development, language acquisition, language strategy, case study
Rozsah průvodní práce
36 s. (66 239 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá jazykovým vývojem bilingvních dětí, přičemž je zaměřena především na simultánní osvojování si obou jazyků v přirozeném prostředí, zejména v rámci rodiny. Hlavním cílem práce je objasnit proces jazykového vývoje, během kterého se děti stávají bilingvními jedinci a popsat určitého jeho rysy, které tyto děti odlišují od dětí monolingvních. Praktická část práce obsahuje případovou studii česko-anglické rodiny, v níž jsou děti vychovávány za použití strategie jeden člověk-jeden jazyk. Její detailní popis má poskytnout hlubší vhled do tematiky bilingvismu a ilustrovat problematiku popsanou v části teoretické.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the phenomenon of bilingual children and their language acquisition. It is thematically focused on their bilingual language development including both processing and performance. It deals with early (childhood) bilingualism and concentrates primarily on children acquiring both languages in a natural setting. The focus is on simultaneous acquisition of two languages which refers to children who acquire two languages from birth, especially within the family. The work demonstrates the fact that the process the bilingual children go through shows some common features that set them apart from monolinguals in interesting ways. In practical part of the thesis a detailed portrait of a particular Czech-English family is given.
Klíčová slova
bilingvismus, dvojjazyčnost, děti, jazykový vývoj, výchova, případová studie
Klíčová slova v angličtině
bilingualism, children, language development, language acquisition, language strategy, case study
Zásady pro vypracování
Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Plánování a provedení výzkumu.
Analýza výsledků výzkumu.
Provedení závěrečných úprav textu.
Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Plánování a provedení výzkumu.
Analýza výsledků výzkumu.
Provedení závěrečných úprav textu.
Pravidelné konzultace s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Barron-Hauwaert, Suzanne. Language strategies for bilingual families: the one-parent-one-language approach. Cromwell Press. Great Britain, 2004.
Bialystok, Ellen. Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge University Press. Cambridge, 2001.
Harding, Edith, Riley, Philip. The bilingual family: a handbook for parents. Cambridge University Press. Cambridge, 1986.
Skutnabb-Kangas, Tove. Bilingualism or Not: The Education of Minorities. Clevedon, 1984.
Yip, Virginia, Matthews, Stephen. The Bilingual child: early development and language contact. Cambridge University Press. Cambridge, 2007.
Seznam doporučené literatury
Barron-Hauwaert, Suzanne. Language strategies for bilingual families: the one-parent-one-language approach. Cromwell Press. Great Britain, 2004.
Bialystok, Ellen. Bilingualism in Development: Language, Literacy, and Cognition. Cambridge University Press. Cambridge, 2001.
Harding, Edith, Riley, Philip. The bilingual family: a handbook for parents. Cambridge University Press. Cambridge, 1986.
Skutnabb-Kangas, Tove. Bilingualism or Not: The Education of Minorities. Clevedon, 1984.
Yip, Virginia, Matthews, Stephen. The Bilingual child: early development and language contact. Cambridge University Press. Cambridge, 2007.