Práce se zaměřuje na vztah genderu a žánru science fiction. Konkrétně zkoumá, zda gender v tomto žánru utužuje svoji tradiční podobu nebo naopak dochází k jeho dekonstrukci. Žánr science fiction je specifický tím, že pracuje s nereálným světem a velmi často zobrazuje ženy ve vedoucích pozicích a s maskulinními charakteristikami, což může nabourávat zažité genderové stereotypy. Výzkum byl pojat jako case study fenoménu Vetřelec, kde hlavní pozornost byla věnována postavě poručice Ripleyové, u níž se projevuje ambivalence genderových rolí. Cílem práce bylo zjistit, zda a jakým způsobem postava Ripleyové narušuje či utužuje genderové stereotypy feminity. S pomocí kvalitativní obsahové analýzy byly detailně analyzovány všechny čtyři díly quadrilogie Vetřelec. Výzkum dokazuje, že Ripleyová skutečně narušuje genderové femininní stereotypy, tedy může vést k dekonstrukci tradičního vnímání genderu a genderových rolí.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the relationship between gender and science fiction genre. It specifically investigates, if gender within the genre of science fiction can strengthen its traditional form or if deconstructs it. Genre science fiction is specific because it works with unreal world and there are women very often seen in leading positions and with masculine characteristics. This representation can lead to deconstruct the rooted gender stereotypes. Research is a case study of the Alien phenomenon and it aims its attention to the character of Lieutenant Ripley, who behaves and acts with feminine and masculine characteristics. The aim of this thesis was to find out, whether and how Ripley breaks or strengthens gender stereotypes of femininity. The saga of Alien was analyzed by means of qualitative content analysis. This research has proved, that Ripley really breaks gender stereotypes of femininity, which can really lead to deconstruction of traditional perception of gender and gender roles.
gender, science fiction, feminist film studies, gender roles, gender stereotypes
Rozsah průvodní práce
42 s. (59 709 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na vztah genderu a žánru science fiction. Konkrétně zkoumá, zda gender v tomto žánru utužuje svoji tradiční podobu nebo naopak dochází k jeho dekonstrukci. Žánr science fiction je specifický tím, že pracuje s nereálným světem a velmi často zobrazuje ženy ve vedoucích pozicích a s maskulinními charakteristikami, což může nabourávat zažité genderové stereotypy. Výzkum byl pojat jako case study fenoménu Vetřelec, kde hlavní pozornost byla věnována postavě poručice Ripleyové, u níž se projevuje ambivalence genderových rolí. Cílem práce bylo zjistit, zda a jakým způsobem postava Ripleyové narušuje či utužuje genderové stereotypy feminity. S pomocí kvalitativní obsahové analýzy byly detailně analyzovány všechny čtyři díly quadrilogie Vetřelec. Výzkum dokazuje, že Ripleyová skutečně narušuje genderové femininní stereotypy, tedy může vést k dekonstrukci tradičního vnímání genderu a genderových rolí.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the relationship between gender and science fiction genre. It specifically investigates, if gender within the genre of science fiction can strengthen its traditional form or if deconstructs it. Genre science fiction is specific because it works with unreal world and there are women very often seen in leading positions and with masculine characteristics. This representation can lead to deconstruct the rooted gender stereotypes. Research is a case study of the Alien phenomenon and it aims its attention to the character of Lieutenant Ripley, who behaves and acts with feminine and masculine characteristics. The aim of this thesis was to find out, whether and how Ripley breaks or strengthens gender stereotypes of femininity. The saga of Alien was analyzed by means of qualitative content analysis. This research has proved, that Ripley really breaks gender stereotypes of femininity, which can really lead to deconstruction of traditional perception of gender and gender roles.
gender, science fiction, feminist film studies, gender roles, gender stereotypes
Zásady pro vypracování
Práce je inspirovaná feministickými filmovými studii. Zaměřuje se na specifický žánr sci-fi, ve kterém se velice často zobrazují silné ženy s vůdčími schopnostmi, které se svým počínáním vyrovnají mužům nebo je dokonce i převyšují. Tímto zobrazením se mohou nabourávat zažité genderové stereotypy ve společnosti o tom, že ženy jsou slabé a nemohou plnohodnotně zastávat funkce, které jsou apriori přisuzovány mužům. Avšak toto zobrazování může být zároveň paradoxní a kontraproduktivní, neboť se děje na poli fikce, která nemá zdánlivě s naší realitou nic společného. Výzkum bude pojat jako případová studie fenoménu Vetřelec, konkrétně se tedy zaměří na genderové projevy hlavní hrdinky, především pak na jejich ambivalenci. Data k této studii budou čerpána z filmového zpracování quadrilogie Vetřelec, kde se detailně zaměřím na hlavní představitelku Sigourney Weaver, na to, jak je zobrazována, jak se chová, obléká, jedná apod. Provedu kvalitativní obsahovou analýzu, jejíž výsledky budu následně komparovat s již existujícími studiemi na toto téma.První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2012.
Zásady pro vypracování
Práce je inspirovaná feministickými filmovými studii. Zaměřuje se na specifický žánr sci-fi, ve kterém se velice často zobrazují silné ženy s vůdčími schopnostmi, které se svým počínáním vyrovnají mužům nebo je dokonce i převyšují. Tímto zobrazením se mohou nabourávat zažité genderové stereotypy ve společnosti o tom, že ženy jsou slabé a nemohou plnohodnotně zastávat funkce, které jsou apriori přisuzovány mužům. Avšak toto zobrazování může být zároveň paradoxní a kontraproduktivní, neboť se děje na poli fikce, která nemá zdánlivě s naší realitou nic společného. Výzkum bude pojat jako případová studie fenoménu Vetřelec, konkrétně se tedy zaměří na genderové projevy hlavní hrdinky, především pak na jejich ambivalenci. Data k této studii budou čerpána z filmového zpracování quadrilogie Vetřelec, kde se detailně zaměřím na hlavní představitelku Sigourney Weaver, na to, jak je zobrazována, jak se chová, obléká, jedná apod. Provedu kvalitativní obsahovou analýzu, jejíž výsledky budu následně komparovat s již existujícími studiemi na toto téma.První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2012.
Seznam doporučené literatury
ATTEBERY, Brian. Decoding Gender in Science Fiction. New York: Routledge, 2002. 250s. ISBN 0-415-93950-X.
KAVANAUGH, James H. "Son of a Bitch": Feminism, Humanism, and Science in "Alien." Pp. 90-100 In October, Vol. 13, The MIT PressStable, 1980.
LARBALESTIER, Justine. The Battle of the Sexes in Science Fiction. Middletown: Wesleyan University Press, 2002. 295s. ISBN 0-8195-6527-X.
SMELIK, Anneke. Feminist Film Theory. Pp. 353-365 In Pam Cook & Mieke Bernink (eds): The Cinema Book. London: British Film Institute, 1999. ISBN 085170-726-2.
YIN, Robert K. Case Study Research: Design and Methods. Třetí vydání. Sage Publications. Thousand Oaks, 2003. 181s. ISBN 978-0-7619-2553-8.
Seznam doporučené literatury
ATTEBERY, Brian. Decoding Gender in Science Fiction. New York: Routledge, 2002. 250s. ISBN 0-415-93950-X.
KAVANAUGH, James H. "Son of a Bitch": Feminism, Humanism, and Science in "Alien." Pp. 90-100 In October, Vol. 13, The MIT PressStable, 1980.
LARBALESTIER, Justine. The Battle of the Sexes in Science Fiction. Middletown: Wesleyan University Press, 2002. 295s. ISBN 0-8195-6527-X.
SMELIK, Anneke. Feminist Film Theory. Pp. 353-365 In Pam Cook & Mieke Bernink (eds): The Cinema Book. London: British Film Institute, 1999. ISBN 085170-726-2.
YIN, Robert K. Case Study Research: Design and Methods. Třetí vydání. Sage Publications. Thousand Oaks, 2003. 181s. ISBN 978-0-7619-2553-8.