Diplomová práce na téma Manželky a milenky: legitimní a alternativní svazky v západní společnosti? se dělí na dvě části. První je komparativního charakteru, založený na komparaci různých antropologických pohledů, jak z historie, tak ze současnosti, druhá je založená na mém vlastním empirickém výzkumu.
V první části práce jsem popsala základní charakteristiky manželství a rodiny jak z historického hlediska, tak v současné západní společnosti. Cílem mé práce byl popis rozdílných pohledů na manželství a vztahy mezi euroatlanskou a mimoevropskou společností. Dále jsem identifikovala a popsat rozdíly ve vnímání monogamie a polygamie a ukázala možné alternativní vztahy především mimoevropských společností, jako jsou například bratrská polyandrie či polygynní polyandrie. Pro vývoj západní podoby vztahů bylo klíčové křesťanství, proto je mu věnována značná pozornost při popisu západního/evropského vzorce partnerských vztahů. Možné alternativy těchto vztahů jsou podrobněji popsané jak z hlediska příčin, tak jejich dopadů; je zahrnuta také otázka sexu a fenomén v minulosti označovaný jako konkubináty. Dnes se označení konkubíny převedlo na milenky a odkazy na ně jsou zmiňovány v průběhu celé práce.
V druhé části práce jsem se pokusila identifikovat, popsat a analyzovat specifický typ vztahů v současné společnosti - a to vztahů vzniklých ve školním prostředí, vztahů mezi pedagogy a studenty na středních školách. Díky ožehavosti tohoto tématu se mi podařilo získat jen 8 respondentů, přičemž jsem popsala téměř dvacet možných vztahů a určila mimo jiné typologii, motivace k těmto vztahům či se zaměřila na velmi diskutovanou otázku etiky. Ačkoliv jsem si vědoma, že v takovémto počtu respondentů má práce není generalizovatelná na většinovou společnost, domnívám se, že vzhledem k možné problematizaci či dokonce kriminalizaci respondentů, jejichž anonymitu jsem se snažila co nejvíce zachovat, se na toto téma pravděpodobně výzkum větších rozměrů ani provádět nedá.
Anotace v angličtině
In my thesis named Wives and lovers: legitimate and alternative relationships in western society? It is divided in two different parts: theoretical which is based on scientific books and papers and the empirical one, which is based on my own field research.
In the first part of the thesis, I tried to explain general characteristics of marriage and family in contemporary world and in the past as well. The general aim of my paper was to focus on distinction between Euro-Atlantic and non-European societies and their view to marriage and relationships. Another centre of attention was to identify and describe differences between Monogamy and Polygamy and to describe alternative relationships in non-European world like for example fraternal polyandry or polygynandry. For European marriage and relationship patterns religion has been identified as a crucial point, because especial Christianity had an important influence in creating general features of relationships in contemporary west-European societies. Thus, one part of my work is focused on Christian history in Europe.
The very important part of the thesis is dealing with with typology of common relationships in present-day western societies like phenomena of serial monogamy or long-term relationship without marriage. The chapter stressing and analysing the importance of sex is included as well.
In the second part of the thesis I tried to identify, describe and analyse a specific type of contemporary alternative relationships: my research was focused on relationships between teachers and students in high school. With the theoretical background of so called grounded theory and participative observation I realised interviews with 8 teachers. As a results of my research the typology of relationships at the beginning of relationships and motivations of teachers for the relationships with the students are described and discussed. However, because of relative low number of interviewed teachers it is not possible to generalise my results to the whole society. Moreover the realization of the research was fundamentally complicated by the danger of criminalisation of my respondents (sexual harassment etc.). Thus, also the discussion of the problem of ethics of such research is the inherent part of my outcomes.
western society, relationships, teachers and students, gender studies, marriage, family, sex, concubinate, mistress, sex, typology of relationships, serial monogamy
Rozsah průvodní práce
91s. (153 936 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Manželky a milenky: legitimní a alternativní svazky v západní společnosti? se dělí na dvě části. První je komparativního charakteru, založený na komparaci různých antropologických pohledů, jak z historie, tak ze současnosti, druhá je založená na mém vlastním empirickém výzkumu.
V první části práce jsem popsala základní charakteristiky manželství a rodiny jak z historického hlediska, tak v současné západní společnosti. Cílem mé práce byl popis rozdílných pohledů na manželství a vztahy mezi euroatlanskou a mimoevropskou společností. Dále jsem identifikovala a popsat rozdíly ve vnímání monogamie a polygamie a ukázala možné alternativní vztahy především mimoevropských společností, jako jsou například bratrská polyandrie či polygynní polyandrie. Pro vývoj západní podoby vztahů bylo klíčové křesťanství, proto je mu věnována značná pozornost při popisu západního/evropského vzorce partnerských vztahů. Možné alternativy těchto vztahů jsou podrobněji popsané jak z hlediska příčin, tak jejich dopadů; je zahrnuta také otázka sexu a fenomén v minulosti označovaný jako konkubináty. Dnes se označení konkubíny převedlo na milenky a odkazy na ně jsou zmiňovány v průběhu celé práce.
V druhé části práce jsem se pokusila identifikovat, popsat a analyzovat specifický typ vztahů v současné společnosti - a to vztahů vzniklých ve školním prostředí, vztahů mezi pedagogy a studenty na středních školách. Díky ožehavosti tohoto tématu se mi podařilo získat jen 8 respondentů, přičemž jsem popsala téměř dvacet možných vztahů a určila mimo jiné typologii, motivace k těmto vztahům či se zaměřila na velmi diskutovanou otázku etiky. Ačkoliv jsem si vědoma, že v takovémto počtu respondentů má práce není generalizovatelná na většinovou společnost, domnívám se, že vzhledem k možné problematizaci či dokonce kriminalizaci respondentů, jejichž anonymitu jsem se snažila co nejvíce zachovat, se na toto téma pravděpodobně výzkum větších rozměrů ani provádět nedá.
Anotace v angličtině
In my thesis named Wives and lovers: legitimate and alternative relationships in western society? It is divided in two different parts: theoretical which is based on scientific books and papers and the empirical one, which is based on my own field research.
In the first part of the thesis, I tried to explain general characteristics of marriage and family in contemporary world and in the past as well. The general aim of my paper was to focus on distinction between Euro-Atlantic and non-European societies and their view to marriage and relationships. Another centre of attention was to identify and describe differences between Monogamy and Polygamy and to describe alternative relationships in non-European world like for example fraternal polyandry or polygynandry. For European marriage and relationship patterns religion has been identified as a crucial point, because especial Christianity had an important influence in creating general features of relationships in contemporary west-European societies. Thus, one part of my work is focused on Christian history in Europe.
The very important part of the thesis is dealing with with typology of common relationships in present-day western societies like phenomena of serial monogamy or long-term relationship without marriage. The chapter stressing and analysing the importance of sex is included as well.
In the second part of the thesis I tried to identify, describe and analyse a specific type of contemporary alternative relationships: my research was focused on relationships between teachers and students in high school. With the theoretical background of so called grounded theory and participative observation I realised interviews with 8 teachers. As a results of my research the typology of relationships at the beginning of relationships and motivations of teachers for the relationships with the students are described and discussed. However, because of relative low number of interviewed teachers it is not possible to generalise my results to the whole society. Moreover the realization of the research was fundamentally complicated by the danger of criminalisation of my respondents (sexual harassment etc.). Thus, also the discussion of the problem of ethics of such research is the inherent part of my outcomes.
western society, relationships, teachers and students, gender studies, marriage, family, sex, concubinate, mistress, sex, typology of relationships, serial monogamy
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude analyzovat charakteristické rysy manželství jakožto legitimního soužití muže a ženy v západní společnosti, společně s institucemi vedlejších, přídavných a (často) nelegitimních vztahů označovaných (v minulosti) jako konkubináty. Práce má rozkrýt základní definiční znaky těchto dvou typů vztahů a postihnout klíčové rozdíly mezi nimi, stejně jako dynamiku jejich vzájemných vztahů. Na základě zpracování odborné literatury budu analyzovat legitimní i nelegitimní typy soužití muže a ženy v západní společnosti v minulosti i současnosti. Prostřednictvím vlastního výzkumu pak bude tato problematika zpracována na soudobé společnosti za použití příkladu sexuálních vztahů mezi pedagogy a studenty. Výzkum bude realizován formou hloubkových rozhovorů s pedagogy a studenty, využito bude též metody zúčastněného pozorování. Práce se tak dotkne významných aktuálních a etických témat naší doby.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude analyzovat charakteristické rysy manželství jakožto legitimního soužití muže a ženy v západní společnosti, společně s institucemi vedlejších, přídavných a (často) nelegitimních vztahů označovaných (v minulosti) jako konkubináty. Práce má rozkrýt základní definiční znaky těchto dvou typů vztahů a postihnout klíčové rozdíly mezi nimi, stejně jako dynamiku jejich vzájemných vztahů. Na základě zpracování odborné literatury budu analyzovat legitimní i nelegitimní typy soužití muže a ženy v západní společnosti v minulosti i současnosti. Prostřednictvím vlastního výzkumu pak bude tato problematika zpracována na soudobé společnosti za použití příkladu sexuálních vztahů mezi pedagogy a studenty. Výzkum bude realizován formou hloubkových rozhovorů s pedagogy a studenty, využito bude též metody zúčastněného pozorování. Práce se tak dotkne významných aktuálních a etických témat naší doby.
Seznam doporučené literatury
Bologne, J.-C. 1996. Svatby. Dějiny svatebních obřadů na Západě. Praha: Volvox Globator.
Flandrin, J.-L. 1986 [1976]. Families in Former Times. Kinship, Household, and Sexuality. Cambridge: Cambridge University Press.
Goody, J. 1976. Inheritance, Property and Women: Some comparative considerations, In Goody, J. - Thirsk, J. - E.P. Thompson (eds.), Family and Inheritance. Rural Society in Western Europe 1200-1800. Cambridge University Press, str. 10-36.
Goody, J. 1976. Production and Reproduction. A comparative Study of the Domestic Domain. Cambridge University Press.
Goody, J. 1990 [1983]. The Development of the Family and Marriage in Europe. Cambridge University Press.
Goody, J. 2006. Proměny rodiny v evropské historii: historicko-antropologická esej. Praha: Lidové noviny.
Gullestad, M. - Segalen, M., (eds.). 1997. Family and Kinship in Europe. London: Pinter.
Horská, P. 1990. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama.
Kašný, J. 2006. Manželství v západní tradici. Soubor kanonických studií. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Klabouch, J. 1962. Manželství a rodina v minulosti. Praha: Orbis.
Možný, I. 1990. Moderní rodina: Mýty a skutečnost. Brno: Blok.
Singly, F. de. 1999. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bologne, J.-C. 1996. Svatby. Dějiny svatebních obřadů na Západě. Praha: Volvox Globator.
Flandrin, J.-L. 1986 [1976]. Families in Former Times. Kinship, Household, and Sexuality. Cambridge: Cambridge University Press.
Goody, J. 1976. Inheritance, Property and Women: Some comparative considerations, In Goody, J. - Thirsk, J. - E.P. Thompson (eds.), Family and Inheritance. Rural Society in Western Europe 1200-1800. Cambridge University Press, str. 10-36.
Goody, J. 1976. Production and Reproduction. A comparative Study of the Domestic Domain. Cambridge University Press.
Goody, J. 1990 [1983]. The Development of the Family and Marriage in Europe. Cambridge University Press.
Goody, J. 2006. Proměny rodiny v evropské historii: historicko-antropologická esej. Praha: Lidové noviny.
Gullestad, M. - Segalen, M., (eds.). 1997. Family and Kinship in Europe. London: Pinter.
Horská, P. 1990. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama.
Kašný, J. 2006. Manželství v západní tradici. Soubor kanonických studií. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Klabouch, J. 1962. Manželství a rodina v minulosti. Praha: Orbis.
Možný, I. 1990. Moderní rodina: Mýty a skutečnost. Brno: Blok.
Singly, F. de. 1999. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.