Cílem práce byla analýza symboliky zvířat v umění a náboženství v oblasti Guinejského zálivu. Práce je zaměřena na roli zvířat v mytologických a náboženských představách, v ústně tradované kultuře i materiálním umění. Provedla jsem komparaci významů zvířat napříč vybranými geografickými oblastmi s přihlédnutím k důležitosti,kterou jednotlivé druhy zvířat pro některá etnika mají. Jádro práce je tvořeno třemi částmi. V nich jsem pojednala o symbolice domácích, divokých a zvláštních zvířat, přičemž jsem k popisu vybrala nejtypičtější zástupce každé kategorie.
Annotation in English
The work explore signification of animals at the Gulf of Guinea in Africa. It is focused on importance of animals in religion conceptions, rituals, mythology, oral tradition and visual art. The role of animals is crucial in this region. I analyzed wild, domesticated and anomalous animals. I chose the most distinguished representatives of each category.
Keywords
zvířata, symbolika, Guinejský záliv, náboženství, umění, domácí, divoká, anomální
Keywords in English
animals, symbolic, the Gulf of Guinea, religion, art, domesticated, wild, anomalous
Length of the covering note
65 s. (90 000 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem práce byla analýza symboliky zvířat v umění a náboženství v oblasti Guinejského zálivu. Práce je zaměřena na roli zvířat v mytologických a náboženských představách, v ústně tradované kultuře i materiálním umění. Provedla jsem komparaci významů zvířat napříč vybranými geografickými oblastmi s přihlédnutím k důležitosti,kterou jednotlivé druhy zvířat pro některá etnika mají. Jádro práce je tvořeno třemi částmi. V nich jsem pojednala o symbolice domácích, divokých a zvláštních zvířat, přičemž jsem k popisu vybrala nejtypičtější zástupce každé kategorie.
Annotation in English
The work explore signification of animals at the Gulf of Guinea in Africa. It is focused on importance of animals in religion conceptions, rituals, mythology, oral tradition and visual art. The role of animals is crucial in this region. I analyzed wild, domesticated and anomalous animals. I chose the most distinguished representatives of each category.
Keywords
zvířata, symbolika, Guinejský záliv, náboženství, umění, domácí, divoká, anomální
Keywords in English
animals, symbolic, the Gulf of Guinea, religion, art, domesticated, wild, anomalous
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem bakalářské práce je analýza symboliky zvířat v materiální a slovesné kultuře oblasti Guinejského zálivu (Západní subsaharská Afrika). Na základě metody analýzy sekundárních dat se autorka zaměří na ta zvířata, která jsou nejčastěji ztvárňována v užitém, rituálním a funerálním umění a jsou nositeli nejvýznačnějších symbolů. Práce bude založena na morfologické, ikonografické a symbolické analýze vybraných uměleckých motivů zvířat v náboženských představách, materiálním umění a ústní lidové slovesnosti.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem bakalářské práce je analýza symboliky zvířat v materiální a slovesné kultuře oblasti Guinejského zálivu (Západní subsaharská Afrika). Na základě metody analýzy sekundárních dat se autorka zaměří na ta zvířata, která jsou nejčastěji ztvárňována v užitém, rituálním a funerálním umění a jsou nositeli nejvýznačnějších symbolů. Práce bude založena na morfologické, ikonografické a symbolické analýze vybraných uměleckých motivů zvířat v náboženských představách, materiálním umění a ústní lidové slovesnosti.
Recommended resources
Kandert, J. Afrika. Praha: Mladá fronta, 1984.
Laude, J. Umění černého světadílu. Praha: Odeon, 1973.
Klíma, V. Dobří duchové a démoni. Praha: Argo, 2004.
Klíma, V., Kubica, V., Wokoun, A. Safari za africkou kulturou. Praha: Práce, 1983.
Duerden, D. African art and literature: The invisible present. London: Heinemann educational books Ltd, 1977.
Jiroušková, J. Černá Afrika. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 2003.
Lévi-Strauss, C. Myšlení přírodních národů. Liberec: Dauphin, 1996.
Weissenborn, J. Animal-worship in Africa. Journal of the royal African Society, Vol. 5, No. 18 (1906), pp.167-181.
Ben-Amos, P. Men and animals in Benin art. Man, Vol. 11, No. 2 (1976), pp. 243-252.
Smith, E. W. African symbolism. The journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 82, No. 1 (1952), pp. 13-37.
Okediji, M. Art of the Yoruba. Art Institute of Chicago museum Studies, Vol. 23, No. 2 (1983), pp. 164-181.
Recommended resources
Kandert, J. Afrika. Praha: Mladá fronta, 1984.
Laude, J. Umění černého světadílu. Praha: Odeon, 1973.
Klíma, V. Dobří duchové a démoni. Praha: Argo, 2004.
Klíma, V., Kubica, V., Wokoun, A. Safari za africkou kulturou. Praha: Práce, 1983.
Duerden, D. African art and literature: The invisible present. London: Heinemann educational books Ltd, 1977.
Jiroušková, J. Černá Afrika. Praha: Nakladatelství lidové noviny, 2003.
Lévi-Strauss, C. Myšlení přírodních národů. Liberec: Dauphin, 1996.
Weissenborn, J. Animal-worship in Africa. Journal of the royal African Society, Vol. 5, No. 18 (1906), pp.167-181.
Ben-Amos, P. Men and animals in Benin art. Man, Vol. 11, No. 2 (1976), pp. 243-252.
Smith, E. W. African symbolism. The journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 82, No. 1 (1952), pp. 13-37.
Okediji, M. Art of the Yoruba. Art Institute of Chicago museum Studies, Vol. 23, No. 2 (1983), pp. 164-181.