Bakalářská práce se zabývá analýzou etnické segregace na základních školách v Jirkově. Hlavními body jsou: analýza etnické segregace na zákaldních školách, analýza strategií základních škol při získávání žáků, analýza taktik městského úřadu při rozdělování školních spádových obvodů a popsání strategií učitelů při rozřazování žáků do tříd. Pro analyzování tohoto problému byly využity teorie a koncepty etnicity, prostoru, sociální exkluze a marketizace vzdělávání.
Annotation in English
My bachelor thesis is concerned with ethnic segregation of basic schools in Jirkov. The main goal of this article is analyzing ethnic segregation of basic schools in Jirkov and describing strategies of basic schools which they use to gain more students. I also describe tactics of local authority which are connected with catchment areas and strategies for division of students into the classes. To analyse of this problem I use theories and concepts of ethnicity, space, social exclusion and education market.
Keywords
základní škola, etnicita, prostor, sociální exkluze, sociálně vyloučené lokality, marketizace vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá analýzou etnické segregace na základních školách v Jirkově. Hlavními body jsou: analýza etnické segregace na zákaldních školách, analýza strategií základních škol při získávání žáků, analýza taktik městského úřadu při rozdělování školních spádových obvodů a popsání strategií učitelů při rozřazování žáků do tříd. Pro analyzování tohoto problému byly využity teorie a koncepty etnicity, prostoru, sociální exkluze a marketizace vzdělávání.
Annotation in English
My bachelor thesis is concerned with ethnic segregation of basic schools in Jirkov. The main goal of this article is analyzing ethnic segregation of basic schools in Jirkov and describing strategies of basic schools which they use to gain more students. I also describe tactics of local authority which are connected with catchment areas and strategies for division of students into the classes. To analyse of this problem I use theories and concepts of ethnicity, space, social exclusion and education market.
Keywords
základní škola, etnicita, prostor, sociální exkluze, sociálně vyloučené lokality, marketizace vzdělávání
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude analýza působení institucí, které mají ve své kompetenci oblast vzdělávání, na situaci sociálně znevýhodněných dětí v Jirkově a jejich rodin. Teroretickým východiskem budou antropologieké teorie městského prostoru a teorie etnicity. Na základě polostrukturovaných i nestrukturovaných rozhovorů a studia relevantních dokumentů se autorka pokusí rozpoznat a popsat mechanismy, pomocí nichž se základní školy a další instituce v Jirkově vyrovnávají s problémy, které vyplývají ze sociální exkluze určité části jirkovského obyvatelstva. Dále bude cílem práce interpretovat, jak zacházejí učitelé a další pracovníci, kteří se zabývají školní problematikou, s jazykovými kategoriemi referujícími k etnicitě žáků a k uspořádání Jirkova coby sídelního prostoru.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude analýza působení institucí, které mají ve své kompetenci oblast vzdělávání, na situaci sociálně znevýhodněných dětí v Jirkově a jejich rodin. Teroretickým východiskem budou antropologieké teorie městského prostoru a teorie etnicity. Na základě polostrukturovaných i nestrukturovaných rozhovorů a studia relevantních dokumentů se autorka pokusí rozpoznat a popsat mechanismy, pomocí nichž se základní školy a další instituce v Jirkově vyrovnávají s problémy, které vyplývají ze sociální exkluze určité části jirkovského obyvatelstva. Dále bude cílem práce interpretovat, jak zacházejí učitelé a další pracovníci, kteří se zabývají školní problematikou, s jazykovými kategoriemi referujícími k etnicitě žáků a k uspořádání Jirkova coby sídelního prostoru.
Recommended resources
ERIKSEN, T. H. 2002. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press.
HANNERZ, U. 1980. Exploring the city. Inquiries Toward an Urban Anthropology. New York: Columbia University Press.
HIRT, T. a M. JAKOUBEK 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk.
HOFÍREK, O.(ed.) a P. MAREŠ(ed.) 2007. Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity.
LOW, S. M.(ed.) a D. LAWRENCE-ZUNIGA (ed.) 2003. The Anthropology of space and place.Locating culture. Oxford: Blackwell Publishing.
SILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.
Recommended resources
ERIKSEN, T. H. 2002. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press.
HANNERZ, U. 1980. Exploring the city. Inquiries Toward an Urban Anthropology. New York: Columbia University Press.
HIRT, T. a M. JAKOUBEK 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk.
HOFÍREK, O.(ed.) a P. MAREŠ(ed.) 2007. Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity.
LOW, S. M.(ed.) a D. LAWRENCE-ZUNIGA (ed.) 2003. The Anthropology of space and place.Locating culture. Oxford: Blackwell Publishing.
SILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.