Informace o kvalifikační práci Předškolní výchova v Chanově
( pohled do minulosti - Přítomnost - Vize budoucnosti)
Je šance pro obnovu mateřské školy ?
Ústředním tématem práce jsou možnosti a vztah Romů ke vzdělávání, zejména předškolnímu. Tato oblast není novodobým problémem a je jedním s bodů, které jsou souhrnně nazývány " romská probleamtika".
Cílem práce bylo podívat se na problematiku z pohledu minulých 34 let, kdy došlo k důležitým společenským změnám s vlivem na změnu životního stylu, a kdy je za příčinu neúspěchu pokládána absence předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The central theme of the work relationship and the possibilities of Roma to education, particularly pre-school. This area is not a modern problem and one of the points that are collectively called "Romany issues".
The aim was to look at issues from the perspective of the past 34 years, when the major social changes affecting the lifestyle change, and when it is considered as the cause of the failure of the absence of pre-school education.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, Rom, vzdělávání, předškolní výchova, kulturní vzorce,integrace, životní styl, nezaměstnanost, rodina, komunitní práce
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, Rom, education, preschool education, cultural patterns, integration, lifestyle, unemployment, family, community work
Rozsah průvodní práce
56 s. 65 000 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem práce jsou možnosti a vztah Romů ke vzdělávání, zejména předškolnímu. Tato oblast není novodobým problémem a je jedním s bodů, které jsou souhrnně nazývány " romská probleamtika".
Cílem práce bylo podívat se na problematiku z pohledu minulých 34 let, kdy došlo k důležitým společenským změnám s vlivem na změnu životního stylu, a kdy je za příčinu neúspěchu pokládána absence předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The central theme of the work relationship and the possibilities of Roma to education, particularly pre-school. This area is not a modern problem and one of the points that are collectively called "Romany issues".
The aim was to look at issues from the perspective of the past 34 years, when the major social changes affecting the lifestyle change, and when it is considered as the cause of the failure of the absence of pre-school education.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, Rom, vzdělávání, předškolní výchova, kulturní vzorce,integrace, životní styl, nezaměstnanost, rodina, komunitní práce
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, Rom, education, preschool education, cultural patterns, integration, lifestyle, unemployment, family, community work
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude zmapovat zájem a vztah obyvatel Chánova k předškolnímu vzdělávání, zjistit možnosti vedoucí k obnově předškolního zařízení.
Zásady pro vypracování - časový plán práce:
- Červenec 2011- studium doporučené literatury a vymezení teoretických východisek práce, konzultace s odborníky.
- Srpen 2011 - předvýzkum - příprava rozhovorů s místními obyvateli, navázání kontaktů a komunikace se všemi institucemi ve zkoumané lokalitě, sběr dat a seznámení se sociální prostředím a respondenty.
- prosinec 2011 - výzkum - práce v dané lokalitě, konverzace s místními obyvateli, příprava pro zpracování komparací , případových studií a pozorování
- Březen 2012 - zpracování veškerých podkladů, komparací, případových studií a pozorování.
Spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování v romských lokalitách, spolupráce s Komunitním centrem v Chánově - průběžně po celou dobu zpracování BP.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude zmapovat zájem a vztah obyvatel Chánova k předškolnímu vzdělávání, zjistit možnosti vedoucí k obnově předškolního zařízení.
Zásady pro vypracování - časový plán práce:
- Červenec 2011- studium doporučené literatury a vymezení teoretických východisek práce, konzultace s odborníky.
- Srpen 2011 - předvýzkum - příprava rozhovorů s místními obyvateli, navázání kontaktů a komunikace se všemi institucemi ve zkoumané lokalitě, sběr dat a seznámení se sociální prostředím a respondenty.
- prosinec 2011 - výzkum - práce v dané lokalitě, konverzace s místními obyvateli, příprava pro zpracování komparací , případových studií a pozorování
- Březen 2012 - zpracování veškerých podkladů, komparací, případových studií a pozorování.
Spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování v romských lokalitách, spolupráce s Komunitním centrem v Chánově - průběžně po celou dobu zpracování BP.
Seznam doporučené literatury
Okely, Judith (2003) Některé politické důsledky teorií o romské etnicitě, Sociální studia 10: Otázky sociální inkluze romské komunity, Brno: Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií, 2003, str. 131-148, (z angličtiny přeložila Monika Metyková)
Hübschmannová, Milena. 1999. "Několik poznámek k hodnotám Romů." in Romové v ČR. Praha: Socioklub.
Jakoubek, Marek. 2004. Romové - konec (ne)jednoho mýtu. Tractatus Culturo(mo)logicus. Praha: Socioklub.
Jakoubek, M., Poduška, Romské osady v kulturologické perspektivě, Brno, 2003
L. Budilová, M. Jakoubek, Cikánská rodina a příbuzenství, Plzeň , Dryada, 2007
Romové v České republice, Socioklub,Praha, 1. vydání
Matoušek, Oldřich, Metody a řízení sociální práce, Praha, portál, 2003
Marek Jakoubek, Lenka Budilová, Romové a cikáni neznámí a známí, LEDA, spol. s.r.o., 2008
Balabánová, H. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995
Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV naklad., 2000.
Seznam doporučené literatury
Okely, Judith (2003) Některé politické důsledky teorií o romské etnicitě, Sociální studia 10: Otázky sociální inkluze romské komunity, Brno: Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií, 2003, str. 131-148, (z angličtiny přeložila Monika Metyková)
Hübschmannová, Milena. 1999. "Několik poznámek k hodnotám Romů." in Romové v ČR. Praha: Socioklub.
Jakoubek, Marek. 2004. Romové - konec (ne)jednoho mýtu. Tractatus Culturo(mo)logicus. Praha: Socioklub.
Jakoubek, M., Poduška, Romské osady v kulturologické perspektivě, Brno, 2003
L. Budilová, M. Jakoubek, Cikánská rodina a příbuzenství, Plzeň , Dryada, 2007
Romové v České republice, Socioklub,Praha, 1. vydání
Matoušek, Oldřich, Metody a řízení sociální práce, Praha, portál, 2003
Marek Jakoubek, Lenka Budilová, Romové a cikáni neznámí a známí, LEDA, spol. s.r.o., 2008
Balabánová, H. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995
Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV naklad., 2000.