Tato bakalářská práce se zabývá knihovnickou profesí v současné době. Na začátku práce je stručně pojednáno o jejích počátcích a vývoji v průběhu starověku, středověku a novověku. Hlavní část práce je zaměřena na současný stav knihovnické profese. V této souvislosti se zabývá postavením knihovnické profese a jejím podceňováním. Podrobně jsou zde řešeny dovednosti, schopnosti a klíčové vlastnosti, kterými musí knihovník disponovat. Práce se zmiňuje i o etickém kodexu českých knihovníků. Další podstatnou částí práce je kapitola o vzdělání knihovníků. Pojednává o vzdělání knihovníků v Československu a v současné době. Část o vzdělání knihovníků v současnosti obsahuje informace o středních, vyšších odborných a vysokých školách knihovnického zaměření. Závěr práce se zaměřuje na budoucnost knihovnické profese. V této části jsou řešeny otázky, které se týkají přežití či možného zániku knihovnické profese. Spolu s tím je zde pojednáno o digitalizaci v knihovnách.
Annotation in English
The concern of this bachelor thesis is the current situation in librarian profession. At the begining of this work it is concisely described the history of librarian profession and its evolution during the Ancient times, Middle Ages and Modern times. The main part of this work focuses on the present status of the librarian profession. Coherently, the work deals with the profession character and its underestimation. The proficiency, skills and key character factors, which a librarian must dipose, are understated in detail. There is also mentioned the ethic codex of the librarians in the Czech Republic. The other signifiant part of the work deals with the librarian education in former Czechoslovakia and in the Czech Republic. The next informing about the current education of librarians contains information on secondary schools, coledges and universitis, which educate in this discipline. The conclusion states the future of this discipline. The survival or the possible end of the librarian profession are questioned. Lastly, the digitalization of libraries is disserted upon.
librarianship, librarian profession, library, librarian education, professional competence, future of libraries
Length of the covering note
39 s. (64 845 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá knihovnickou profesí v současné době. Na začátku práce je stručně pojednáno o jejích počátcích a vývoji v průběhu starověku, středověku a novověku. Hlavní část práce je zaměřena na současný stav knihovnické profese. V této souvislosti se zabývá postavením knihovnické profese a jejím podceňováním. Podrobně jsou zde řešeny dovednosti, schopnosti a klíčové vlastnosti, kterými musí knihovník disponovat. Práce se zmiňuje i o etickém kodexu českých knihovníků. Další podstatnou částí práce je kapitola o vzdělání knihovníků. Pojednává o vzdělání knihovníků v Československu a v současné době. Část o vzdělání knihovníků v současnosti obsahuje informace o středních, vyšších odborných a vysokých školách knihovnického zaměření. Závěr práce se zaměřuje na budoucnost knihovnické profese. V této části jsou řešeny otázky, které se týkají přežití či možného zániku knihovnické profese. Spolu s tím je zde pojednáno o digitalizaci v knihovnách.
Annotation in English
The concern of this bachelor thesis is the current situation in librarian profession. At the begining of this work it is concisely described the history of librarian profession and its evolution during the Ancient times, Middle Ages and Modern times. The main part of this work focuses on the present status of the librarian profession. Coherently, the work deals with the profession character and its underestimation. The proficiency, skills and key character factors, which a librarian must dipose, are understated in detail. There is also mentioned the ethic codex of the librarians in the Czech Republic. The other signifiant part of the work deals with the librarian education in former Czechoslovakia and in the Czech Republic. The next informing about the current education of librarians contains information on secondary schools, coledges and universitis, which educate in this discipline. The conclusion states the future of this discipline. The survival or the possible end of the librarian profession are questioned. Lastly, the digitalization of libraries is disserted upon.
librarianship, librarian profession, library, librarian education, professional competence, future of libraries
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k předmětu knihovnictví a informační služby.
1. Cílem práce je vyhledat a zpracovat materiály k zadanému tématu, samostatně o něm pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování lze využít metody kompilace, deskripce a interpretace.
2. BP vyjde od obecné charakteristiky pojmu profese a jejího vzniku v rozvíjející se dělbě práce.
3. Jádrem zkoumání budou současné profese v rámci oboru knihovnictví, jejich charakteristiky, vznik dalších profesí oboru jako odezva na změny společenské poptávky na služby knihoven.
4. V závěru se zaměřit na zhodnocení současného stavu a výhledu knihovnické profese v budoucnosti.
5. Prostudovat doporučenou literaturu a doplnit ji vlastní rešerší.
6. Rešerši a základní osnovu práce předložit vedoucí práce do 23. 12. 2011.
7. Průběh vzniku BP bude pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k předmětu knihovnictví a informační služby.
1. Cílem práce je vyhledat a zpracovat materiály k zadanému tématu, samostatně o něm pojednat a dospět k odůvodněným závěrům. Při zpracování lze využít metody kompilace, deskripce a interpretace.
2. BP vyjde od obecné charakteristiky pojmu profese a jejího vzniku v rozvíjející se dělbě práce.
3. Jádrem zkoumání budou současné profese v rámci oboru knihovnictví, jejich charakteristiky, vznik dalších profesí oboru jako odezva na změny společenské poptávky na služby knihoven.
4. V závěru se zaměřit na zhodnocení současného stavu a výhledu knihovnické profese v budoucnosti.
5. Prostudovat doporučenou literaturu a doplnit ji vlastní rešerší.
6. Rešerši a základní osnovu práce předložit vedoucí práce do 23. 12. 2011.
7. Průběh vzniku BP bude pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
CEJPEK, Jiří. Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0323-3.
Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2006. ISBN 80-85851-17-2.
Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 1999. ISBN 80-85851-10-5.
PŘIBYLOVÁ, Věra. Metodická práce v okresních knihovnách : Příručka pro metodiky. Kladno : Krajská knihovna, 1972.
Recommended resources
CEJPEK, Jiří. Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0323-3.
Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2006. ISBN 80-85851-17-2.
Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 1999. ISBN 80-85851-10-5.
PŘIBYLOVÁ, Věra. Metodická práce v okresních knihovnách : Příručka pro metodiky. Kladno : Krajská knihovna, 1972.