Záměrem bakalářské práce je interpretovat motivy smrti v alžbětinském dramatu. Hlavní část práce se týká analýzy motivů smrti v dílech Williama Shakespeara a dalších alžbětinských dramatiků, jmenovitě Kyda Thomase, Marlowa Christophera, Greena Roberta, Heywooda Thomase a Webstera Johna. Po analýze dramat následuje komparace děl Shakespearových a děl ostatních alžbětinských dramatiků na základě společných prvků. Ze závěru této práce vyplývá, že reflexe motivů smrti souvisela nejčastěji s problematikou náboženské tradice, především křesťanské, a že v některých dílech lze nalézt rovněž tendence mravoučné.
Annotation in English
The intention of the thesis is to interpret the theme of death in Elizabethan drama. The main part of the work includes the analysis of the themes of death in the works of William Shakespeare and other Elizabethan dramatists, namely Kyd Thomas, Marlowe Christopher, Greene Robert, Heywood Thomas and Webster John. Among this examined dramas are early works (The Comedy of Errors by Shakespeare or The Spanish Tragedy by Kyd) and there are also masterpieces of Elizabethan drama (Hamlet by Shakespeare) and latest works (The Duchess of Malfi by Webster). This selection helps for a more comprehensive picture of relfection of themes of death in Elizabethan drama. Analysis of these dramas is followed by the comparison of Shakespeare's works and works of other playwrights, on the basis of common features. The conclusion of this work shows that the consideration of themes is related to the problems of religious traditions, especially the christian one, and that in some works is also moralizing tendency found.
Záměrem bakalářské práce je interpretovat motivy smrti v alžbětinském dramatu. Hlavní část práce se týká analýzy motivů smrti v dílech Williama Shakespeara a dalších alžbětinských dramatiků, jmenovitě Kyda Thomase, Marlowa Christophera, Greena Roberta, Heywooda Thomase a Webstera Johna. Po analýze dramat následuje komparace děl Shakespearových a děl ostatních alžbětinských dramatiků na základě společných prvků. Ze závěru této práce vyplývá, že reflexe motivů smrti souvisela nejčastěji s problematikou náboženské tradice, především křesťanské, a že v některých dílech lze nalézt rovněž tendence mravoučné.
Annotation in English
The intention of the thesis is to interpret the theme of death in Elizabethan drama. The main part of the work includes the analysis of the themes of death in the works of William Shakespeare and other Elizabethan dramatists, namely Kyd Thomas, Marlowe Christopher, Greene Robert, Heywood Thomas and Webster John. Among this examined dramas are early works (The Comedy of Errors by Shakespeare or The Spanish Tragedy by Kyd) and there are also masterpieces of Elizabethan drama (Hamlet by Shakespeare) and latest works (The Duchess of Malfi by Webster). This selection helps for a more comprehensive picture of relfection of themes of death in Elizabethan drama. Analysis of these dramas is followed by the comparison of Shakespeare's works and works of other playwrights, on the basis of common features. The conclusion of this work shows that the consideration of themes is related to the problems of religious traditions, especially the christian one, and that in some works is also moralizing tendency found.
1. Cílem práce je reflexe přístupů ke smrti v anglické renesanční literatuře, se zaměřením na dílo W. Shakespeara a alžbětinské divadlo, jejich následná analýza a komparace.
2. Vvyužít zejména díla Williama Shakespeara, Thomase Kyda, Christophera Marlowa, neboť uvedené téma je zde výrazně zastoupeno.
3. Z důvodu přiřazení tématu práce k části SZZ estetika, se zaměřit především na anglickou renesanční literaturu.
4. Závěry práce budou vycházet z přímé reflexe pramenných textů a jejich komparativní analýzy podložené sekundární literaturou.
5. Pracovat v souladu s pokyny vedoucí, předběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů respektovat normu ISO 690, resp. 690-2. Metodické problémy řešit dle pokynů vedoucí resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
6. Prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) do konce října 2011 předložit podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) do konce března 2012 předložit hotový text své práce ke kontrole.
7. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k předmětu estetika.
1. Cílem práce je reflexe přístupů ke smrti v anglické renesanční literatuře, se zaměřením na dílo W. Shakespeara a alžbětinské divadlo, jejich následná analýza a komparace.
2. Vvyužít zejména díla Williama Shakespeara, Thomase Kyda, Christophera Marlowa, neboť uvedené téma je zde výrazně zastoupeno.
3. Z důvodu přiřazení tématu práce k části SZZ estetika, se zaměřit především na anglickou renesanční literaturu.
4. Závěry práce budou vycházet z přímé reflexe pramenných textů a jejich komparativní analýzy podložené sekundární literaturou.
5. Pracovat v souladu s pokyny vedoucí, předběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů respektovat normu ISO 690, resp. 690-2. Metodické problémy řešit dle pokynů vedoucí resp. dle doporučené literatury (zde např. MEŠKO, D.; KATUŠČÁK, D.; FINDRA, J. aj. Akademická příručka. Martin : Osveta, c2006. ISBN 80-8063-219-7 a ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-40-7.)
6. Prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) do konce října 2011 předložit podrobnou koncepci a seznam literatury práce,
b) do konce března 2012 předložit hotový text své práce ke kontrole.
7. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
BACON, F. Eseje. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
BEJBLÍK, A. HORNÁT, J. LUKEŠ, M. Alžbětinské divadlo I.-III. 1. vyd. Praha : Odeon, 1980.
GARIN, E. aj. Renesanční člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. Learning to Curse. New York - London : Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-77160-3.
GREENBLATT, S. William Shakespeare: Velký příběh neznámého muže. 1. vyd. Praha : Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01930-7.
HANKINS, J. Renesanční filosofie. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2011, ISBN 978-80-7298-438-1.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Řevnice : Rozmluvy, 2002. ISBN 80-85336-36-7.
JOHNSON, P. Dějiny renesance. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-68-3.
KERMODE, F. Shakespeare's language. New York : Penguin Group, 2001. ISBN 9780140285925.
Recommended resources
BACON, F. Eseje. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
BEJBLÍK, A. HORNÁT, J. LUKEŠ, M. Alžbětinské divadlo I.-III. 1. vyd. Praha : Odeon, 1980.
GARIN, E. aj. Renesanční člověk a jeho svět. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-653-0.
GREENBLATT, S. Learning to Curse. New York - London : Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-77160-3.
GREENBLATT, S. William Shakespeare: Velký příběh neznámého muže. 1. vyd. Praha : Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01930-7.
HANKINS, J. Renesanční filosofie. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2011, ISBN 978-80-7298-438-1.
JOHNSON, P. Dějiny anglického národa. 1. vyd. Řevnice : Rozmluvy, 2002. ISBN 80-85336-36-7.
JOHNSON, P. Dějiny renesance. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-68-3.
KERMODE, F. Shakespeare's language. New York : Penguin Group, 2001. ISBN 9780140285925.