Tato bakalářská práce se zabývá psychoanalytickými výklady morálky a svědomí. Cílem práce je poskytnout stručný nástin morálního vývoje a utváření svědomí z pohledu psychoanalýzy. Práce je koncipována jako srovnání několika autorů. Stěžejním bodem této práce je vysvětlení psychoanalytické teorie Sigmunda Freuda, která je poté kritizována z hlediska Ericha Fromma a Karen Horneyové.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the psychoanalytic interpretations of morality and conscience. The goal of this thesis is to provide a brief outline of moral development and the formation of conscience from the perspective of psychoanalysis. The work is conceived as a comparison of several authors. An important point of this work is to explain the psychoanalytic theory of Sigmund Freud, which is then criticized from the perspective of Erich Fromm and Karen Horney.
Tato bakalářská práce se zabývá psychoanalytickými výklady morálky a svědomí. Cílem práce je poskytnout stručný nástin morálního vývoje a utváření svědomí z pohledu psychoanalýzy. Práce je koncipována jako srovnání několika autorů. Stěžejním bodem této práce je vysvětlení psychoanalytické teorie Sigmunda Freuda, která je poté kritizována z hlediska Ericha Fromma a Karen Horneyové.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the psychoanalytic interpretations of morality and conscience. The goal of this thesis is to provide a brief outline of moral development and the formation of conscience from the perspective of psychoanalysis. The work is conceived as a comparison of several authors. An important point of this work is to explain the psychoanalytic theory of Sigmund Freud, which is then criticized from the perspective of Erich Fromm and Karen Horney.
Bakalářská práce se vztahuje k předmětu psychologie.
1. Cílem práce je poskytnout stručný nástin morálního vývoje a utváření svědomí z pohledu psychoanalýzy.
2. Práci koncipovat jako srovnání několika autorů, přičemž bude kladen důraz na Sigmunda Freuda, a to zejména na jeho pudovou teorii a teorii vývoje kultury, svědomí a morálky.
3. Důležitými aspekty práce budou psychoanalytické teorie Ericha Fromma a Karen Horneyové, kde bude pozornost zaměřena na jejich kritické aspekty vůči Freudovi. Zejména na reflektování Freudovy pudové teorie, kde se objeví stěžejní teorie agresivity a lidské destruktivity Ericha Fromma a v neposlední řadě bude zmíněn příspěvek psychoanalytičky Karen Horneyové, a to nejen z pohledu ženy, nýbrž z pohledu její teorie neurotických aspektů realizace idealizovaného obrazu vlastního já.
4. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
5. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
6. Pravidelně konzultovat s vedoucí BP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k předmětu psychologie.
1. Cílem práce je poskytnout stručný nástin morálního vývoje a utváření svědomí z pohledu psychoanalýzy.
2. Práci koncipovat jako srovnání několika autorů, přičemž bude kladen důraz na Sigmunda Freuda, a to zejména na jeho pudovou teorii a teorii vývoje kultury, svědomí a morálky.
3. Důležitými aspekty práce budou psychoanalytické teorie Ericha Fromma a Karen Horneyové, kde bude pozornost zaměřena na jejich kritické aspekty vůči Freudovi. Zejména na reflektování Freudovy pudové teorie, kde se objeví stěžejní teorie agresivity a lidské destruktivity Ericha Fromma a v neposlední řadě bude zmíněn příspěvek psychoanalytičky Karen Horneyové, a to nejen z pohledu ženy, nýbrž z pohledu její teorie neurotických aspektů realizace idealizovaného obrazu vlastního já.
4. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
5. Dodržovat harmonogram vypracování BP.
6. Pravidelně konzultovat s vedoucí BP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
FREUD, S. Nespokojenost v kultuře, přel. L. Hošek, Praha : Nakladatelství Hynek, 1998. ISBN 80-86202-13-5.
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?, přel. B. Placák, Praha : Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
FROMM, E. Lidské srdce, přel. M. Zůna, Praha : Nakladatelství Josefa Šimona, 1996. ISBN 80-85637-28-6.
HORNEY, K. Neuróza a lidský růst: zápas o seberealizaci, přel. K. Klapuchová, Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-080-7.
SAYERS, J. Matky psychoanalýzy, přel. L. Smetanová, Praha : Triton, 1999. ISBN 80-7254-035-1.
Recommended resources
FREUD, S. Nespokojenost v kultuře, přel. L. Hošek, Praha : Nakladatelství Hynek, 1998. ISBN 80-86202-13-5.
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?, přel. B. Placák, Praha : Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
FROMM, E. Lidské srdce, přel. M. Zůna, Praha : Nakladatelství Josefa Šimona, 1996. ISBN 80-85637-28-6.
HORNEY, K. Neuróza a lidský růst: zápas o seberealizaci, přel. K. Klapuchová, Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-080-7.
SAYERS, J. Matky psychoanalýzy, přel. L. Smetanová, Praha : Triton, 1999. ISBN 80-7254-035-1.