Diplomová práce se zabývá srovnáním geografického vzdělávání v České republice a ve Svobodném státu Sasko, konkrétně se zaměřuje na výuku regionální geografie obou zkoumaných zemí. Nejprve byla provedena analýza a následná komparace vzdělávacích soustav v České republice i v Sasku. V dalším kroku byly podrobně zkoumány kurikulární dokumenty obou sledovaných zemí, a to jak na státní, tak na školní úrovni. Pro analýzu školních vzdělávacích programů byly vybrány čtyři základní školy v Plzeňském kraji a stejný počet škol odpovídajícího stupně vzdělání v Sasku. Jednotlivé kurikulární dokumenty obou zemí byly podrobeny vzájemné komparaci. V závěru práce bylo provedeno dotazníkové šetření, které bylo určeno učitelům zeměpisu na těchto školách. Mezi oběma vzdělávacími systémy i kurikulárními dokumenty České republiky a Svobodného státu Sasku byly nalezeny výrazné rozdíly.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares geographical education in the Czech republic and Saxony, specifically focuses on teaching regional geography of both countries. Education systems of the Czech republic and Saxony were analyzed and subsequently compared. Then there are extensively examined curriculum documents of both countries at state and school level. For analysis school education programs were chosen four primary schools in Pilsen region and same amount of schools of appropriate level of education in Saxony. Each curriculum documents from both countries were compared. In conclusion was made questionnaire survey which was designed for geography teachers on selected schools. Significant differences were found between both systems and curriculum documents of the Czech republic and Saxony.
Klíčová slova
vzdělávací soustava, kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Lehrplan ? Mittelschule, školní vzdělávací programy, geografické vzdělávání, zeměpis, výuka regionální geografie České republiky, výuka regionální geografie Saska
Klíčová slova v angličtině
education system, curriculum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Lehrplan ? Mittelschule, school programme, geographical education, geography, teaching regional geography of Czech republic, teaching regional geography of Saxony
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá srovnáním geografického vzdělávání v České republice a ve Svobodném státu Sasko, konkrétně se zaměřuje na výuku regionální geografie obou zkoumaných zemí. Nejprve byla provedena analýza a následná komparace vzdělávacích soustav v České republice i v Sasku. V dalším kroku byly podrobně zkoumány kurikulární dokumenty obou sledovaných zemí, a to jak na státní, tak na školní úrovni. Pro analýzu školních vzdělávacích programů byly vybrány čtyři základní školy v Plzeňském kraji a stejný počet škol odpovídajícího stupně vzdělání v Sasku. Jednotlivé kurikulární dokumenty obou zemí byly podrobeny vzájemné komparaci. V závěru práce bylo provedeno dotazníkové šetření, které bylo určeno učitelům zeměpisu na těchto školách. Mezi oběma vzdělávacími systémy i kurikulárními dokumenty České republiky a Svobodného státu Sasku byly nalezeny výrazné rozdíly.
Anotace v angličtině
This diploma thesis compares geographical education in the Czech republic and Saxony, specifically focuses on teaching regional geography of both countries. Education systems of the Czech republic and Saxony were analyzed and subsequently compared. Then there are extensively examined curriculum documents of both countries at state and school level. For analysis school education programs were chosen four primary schools in Pilsen region and same amount of schools of appropriate level of education in Saxony. Each curriculum documents from both countries were compared. In conclusion was made questionnaire survey which was designed for geography teachers on selected schools. Significant differences were found between both systems and curriculum documents of the Czech republic and Saxony.
Klíčová slova
vzdělávací soustava, kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Lehrplan ? Mittelschule, školní vzdělávací programy, geografické vzdělávání, zeměpis, výuka regionální geografie České republiky, výuka regionální geografie Saska
Klíčová slova v angličtině
education system, curriculum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Lehrplan ? Mittelschule, school programme, geographical education, geography, teaching regional geography of Czech republic, teaching regional geography of Saxony
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce, stanovení cílů, osnovy.
Studium odborné literatury k zadané tématice.
Stanovení metod zpracování.
Získání dat (primárních, sekundárních).
Utřídění informací včetně grafického i kartografického zpracování.
Geografická analýza zjištění dílčích závěrů.
Syntéza získaných poznatků, formulace závěrů.
Průběžné konzultace, zpracování práce.
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce, stanovení cílů, osnovy.
Studium odborné literatury k zadané tématice.
Stanovení metod zpracování.
Získání dat (primárních, sekundárních).
Utřídění informací včetně grafického i kartografického zpracování.
Geografická analýza zjištění dílčích závěrů.
Syntéza získaných poznatků, formulace závěrů.
Průběžné konzultace, zpracování práce.
Seznam doporučené literatury
VÚP Praha. 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online, cit. 19. 12. 2010]. Dostupné z WWW: www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-071.pdf
Hielscher, A., Šebestová, H. 2006. Das Schulsystem in Bayern, Sachsen und der Tschechischen Republik mit Glosar/Školská soustava v Bavorsku, v Sasku a v České republice s glosářem [online]. Euregio Egrensis [cit. 19. 12. 2010]. Dostupné z WWW: www.euregio-egrensis.de/presse/leitfaden_schulsysteme.pdf
Průcha, J. 2002. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
Seznam doporučené literatury
VÚP Praha. 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online, cit. 19. 12. 2010]. Dostupné z WWW: www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-071.pdf
Hielscher, A., Šebestová, H. 2006. Das Schulsystem in Bayern, Sachsen und der Tschechischen Republik mit Glosar/Školská soustava v Bavorsku, v Sasku a v České republice s glosářem [online]. Euregio Egrensis [cit. 19. 12. 2010]. Dostupné z WWW: www.euregio-egrensis.de/presse/leitfaden_schulsysteme.pdf
Průcha, J. 2002. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 481 s. ISBN 80-7367-047-X.