Bakalářská práce je zaměřena na průběh a formy zdravotnické osvěty v 50. - 90. letech 20. století. Teoretická část se skládá z pěti kapitol. Nejprve jsou vysvětleny pojmy zdraví, nemoc a zdravý životní styl. Dále je představena zdravotnická osvěta a jsou popsány důležité historické momenty v jednotlivých obdobích, která jsou chronologicky seřazena. Další kapitoly jsou věnovány stěžejním institucím zdravotnické osvěty do 90. let a mediální propagaci osvěty. Závěrečná kapitola teoretické části je zároveň úvodem k části praktické a je v ní vyzdvihována důležitost zdravotnické osvěty pro celou společnost.
Cílem praktické části je osvětlit realizaci zdravotnické osvěty v 50. - 90. letech minulého století a zjistit její vliv na veřejnost. Bylo také sledováno, jaký mají dotazovaní postoj ke zdraví a jak své zdraví ovlivňují. K šetření bylo vybráno 8 respondentů, s nimiž byl veden rozhovor, který byl zaznamenáván a následně zpracován do písemné podoby. Zjištěné údaje jsou rozděleny na tři hlavní oblasti, ve kterých jsou citovány výroky respondentů na dané téma. Výsledky vyvozené z rozhovorů jsou shrnuty na závěr praktické části. V závěru celé práce jsou vyjádřena doporučení týkající se zdravotnické osvěty pro praxi.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the course and forms of health education from the 50´s to the 90´s of the 20th century. The theoretical part consists of five chapters. First there are explained the concepts of health, disease and healthy lifestyle. In addition there is introduced health education and there are described important historical moments in each period which are chronologically sorted. Next chapters are dedicated to the key institutions of health education until the 90´s and the media propagation of education. The final chapter of the theoretical part is also an introduction to the practical part and it highlights the importance of the health education for the entire company.
The goal of the practical part is to clarify the realization of the health education from the 50´s to the 90´s and to find out it´s impact on the society. It was also monitored what stand the questioned people take regarding to their health and how they affect it. For the survey was chosen 8 respondents with whom was the conversation hold. The conversation was then recorded and compiled to the text version afterwards. The data that were discovered are divided into the three main areas in which are quote the respondent statements to the topic. The results that were concluded from the interviews are summarized at the end of the practical part. At the end of the whole thesis, there are expressed the recommendations for the practice of health education.
Keywords
zdraví, zdravotnická osvěta, zdravý životní styl, historie zdravotnické osvěty
Keywords in English
health, health education, healthy lifestyle, history of the health education
Length of the covering note
50 s. (95 353 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na průběh a formy zdravotnické osvěty v 50. - 90. letech 20. století. Teoretická část se skládá z pěti kapitol. Nejprve jsou vysvětleny pojmy zdraví, nemoc a zdravý životní styl. Dále je představena zdravotnická osvěta a jsou popsány důležité historické momenty v jednotlivých obdobích, která jsou chronologicky seřazena. Další kapitoly jsou věnovány stěžejním institucím zdravotnické osvěty do 90. let a mediální propagaci osvěty. Závěrečná kapitola teoretické části je zároveň úvodem k části praktické a je v ní vyzdvihována důležitost zdravotnické osvěty pro celou společnost.
Cílem praktické části je osvětlit realizaci zdravotnické osvěty v 50. - 90. letech minulého století a zjistit její vliv na veřejnost. Bylo také sledováno, jaký mají dotazovaní postoj ke zdraví a jak své zdraví ovlivňují. K šetření bylo vybráno 8 respondentů, s nimiž byl veden rozhovor, který byl zaznamenáván a následně zpracován do písemné podoby. Zjištěné údaje jsou rozděleny na tři hlavní oblasti, ve kterých jsou citovány výroky respondentů na dané téma. Výsledky vyvozené z rozhovorů jsou shrnuty na závěr praktické části. V závěru celé práce jsou vyjádřena doporučení týkající se zdravotnické osvěty pro praxi.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the course and forms of health education from the 50´s to the 90´s of the 20th century. The theoretical part consists of five chapters. First there are explained the concepts of health, disease and healthy lifestyle. In addition there is introduced health education and there are described important historical moments in each period which are chronologically sorted. Next chapters are dedicated to the key institutions of health education until the 90´s and the media propagation of education. The final chapter of the theoretical part is also an introduction to the practical part and it highlights the importance of the health education for the entire company.
The goal of the practical part is to clarify the realization of the health education from the 50´s to the 90´s and to find out it´s impact on the society. It was also monitored what stand the questioned people take regarding to their health and how they affect it. For the survey was chosen 8 respondents with whom was the conversation hold. The conversation was then recorded and compiled to the text version afterwards. The data that were discovered are divided into the three main areas in which are quote the respondent statements to the topic. The results that were concluded from the interviews are summarized at the end of the practical part. At the end of the whole thesis, there are expressed the recommendations for the practice of health education.
Keywords
zdraví, zdravotnická osvěta, zdravý životní styl, historie zdravotnické osvěty
Keywords in English
health, health education, healthy lifestyle, history of the health education
Research Plan
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných pojmů
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-empirický charakter
Praktické závěry
Research Plan
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných pojmů
Stanovení cíle bakalářské práce
Vypracování osnovy
Zpracování bakalářské práce, teoreticko-empirický charakter
Praktické závěry
Recommended resources
DANĚK, K. Úvod do dějin zdravotnické osvěty. Brno: Krajský ústav zdravotnické osvěty, 1963.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. Zdravotní výchova a hnutí lidových zdravotníků. Praha: Ministerstvo zdravotnictví,1950.
FABIÁNOVÁ, B. Péče o zdraví v ČSSR 1945 - 1965. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 1965.
ÚSTŘEDNÍ ÚSTAV ZDRAVOTNICKÉ OSVĚTY. Zdravotnická osvěta, sborník referátů z druhé celostátní konference 3. - 5. dubna 1963 v Praze. Praha: Ústřední ústav zdravotnické osvěty, 1964.
STEINIGER, B., MALÍK, M. Přehled dětských a mládežnických organizací v Československu v devatenáctém a dvacátém století. Praha: Mladá fronta, 1986.
PROCHÁZKA, J., ŠVEJNOHA, J. 80 let dorostu Českého červeného kříže. Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2000.
Recommended resources
DANĚK, K. Úvod do dějin zdravotnické osvěty. Brno: Krajský ústav zdravotnické osvěty, 1963.
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. Zdravotní výchova a hnutí lidových zdravotníků. Praha: Ministerstvo zdravotnictví,1950.
FABIÁNOVÁ, B. Péče o zdraví v ČSSR 1945 - 1965. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 1965.
ÚSTŘEDNÍ ÚSTAV ZDRAVOTNICKÉ OSVĚTY. Zdravotnická osvěta, sborník referátů z druhé celostátní konference 3. - 5. dubna 1963 v Praze. Praha: Ústřední ústav zdravotnické osvěty, 1964.
STEINIGER, B., MALÍK, M. Přehled dětských a mládežnických organizací v Československu v devatenáctém a dvacátém století. Praha: Mladá fronta, 1986.
PROCHÁZKA, J., ŠVEJNOHA, J. 80 let dorostu Českého červeného kříže. Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2000.