Tato bakalářská práce se zabývá typy učení se a češtinou jako cizím jazykem (se zřetelem k prezentaci české deklinace). Práce je rozdělena do čtyř částí. Teoretická část se věnuje nabývání jazykového kódu, gramatice. Vymezujeme pojmy učení, kognitivní a učební styly. Ve druhé části se zaměřujeme na sestavení dotazníku, který jsme rozdali zahraničním studentům. Analyzujeme, jaký způsob učení se českému jazyku (obzvláště deklinaci) využívají zahraniční studenti. Další část se věnuje rozebrání učebnic češtiny pro cizince. V poslední pasáži sestavujeme lingvodidaktická doporučení, která by měla pomoci učitelům a zahraničním studentům ve výuce českého jazyka jako jazyka cizího.
Annotation in English
The purpose of the thesis is to analyse types of learning and Czech as a foreing language (with respect to the presentation of Czech declension).
This work is divided into four parts. The theoretical part includes ways of acquiring language code and terms like cognitive styles and learning styles. Second part of my thesis involves evaluation of questionnaire. The questionnaire was distributed to foreing students of Bohemistic. The next part contains evaluation of selected textbooks of the Czech language for foreingers. The main focus is related to declension. At the end of the work we tried to gave some lingvodidactic recommendation.
Keywords
Nabývání jazykového kódu, deklinace, styly učení se, učebnice češtiny pro cizince, lingvodidaktická doporučení
Keywords in English
Ways of acquiring language code, declension, learning styles, textboox of czech for foreingers, lingvodidactic recommendation
Length of the covering note
40 s. (66 714 znaků) + 7s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá typy učení se a češtinou jako cizím jazykem (se zřetelem k prezentaci české deklinace). Práce je rozdělena do čtyř částí. Teoretická část se věnuje nabývání jazykového kódu, gramatice. Vymezujeme pojmy učení, kognitivní a učební styly. Ve druhé části se zaměřujeme na sestavení dotazníku, který jsme rozdali zahraničním studentům. Analyzujeme, jaký způsob učení se českému jazyku (obzvláště deklinaci) využívají zahraniční studenti. Další část se věnuje rozebrání učebnic češtiny pro cizince. V poslední pasáži sestavujeme lingvodidaktická doporučení, která by měla pomoci učitelům a zahraničním studentům ve výuce českého jazyka jako jazyka cizího.
Annotation in English
The purpose of the thesis is to analyse types of learning and Czech as a foreing language (with respect to the presentation of Czech declension).
This work is divided into four parts. The theoretical part includes ways of acquiring language code and terms like cognitive styles and learning styles. Second part of my thesis involves evaluation of questionnaire. The questionnaire was distributed to foreing students of Bohemistic. The next part contains evaluation of selected textbooks of the Czech language for foreingers. The main focus is related to declension. At the end of the work we tried to gave some lingvodidactic recommendation.
Keywords
Nabývání jazykového kódu, deklinace, styly učení se, učebnice češtiny pro cizince, lingvodidaktická doporučení
Keywords in English
Ways of acquiring language code, declension, learning styles, textboox of czech for foreingers, lingvodidactic recommendation
Research Plan
1. Popis způsobu nabývání znalosti jazykového kódu.
2. Charakteristika základních typů učení se.
3. Popis prezentace české deklinace v učebnicích češtiny pro cizince.
4. Formulace lingvodidaktických doporučení.
Research Plan
1. Popis způsobu nabývání znalosti jazykového kódu.
2. Charakteristika základních typů učení se.
3. Popis prezentace české deklinace v učebnicích češtiny pro cizince.
4. Formulace lingvodidaktických doporučení.
Recommended resources
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha : Karolinum, 2009.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : ZČU, 2010.
HENDRYCH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1998.
Recommended resources
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha : Karolinum, 2009.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : ZČU, 2010.
HENDRYCH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1998.