Obsahem této práce zachycení vztahu Židů a křesťanů ve středověku v kontextu historických, kulturních a politických změn se zaměřením na Španělsko, které bylo v tomto období z větší části pod muslimskou nadvládou, a v jednom zeměpisném prostoru se setkávají, a také se navzájem ovlivňují, tři tzv. abrahámovská náboženství.
V první kapitole uvádí autorka důvody k napsání své práce, výběr autorů
a vytyčuje si cíl své práce popsání popsání historické situace v Palestině, západní Evropě a ve Španělsku včetně života všech tří náboženských komunit a jejich srovnání. Zároveň jako hlavní metodu zpracování faktografie uvádí analýzu vybraných zdrojů a jejich komparaci.
Ve druhé kapitole je ve stručnosti popsána historie židovského národa od počátků do současnosti, neboť, jak autorka sama uvádí, bez porozumění historii tohoto národa nelze porozumět problematice vztahů Židů a křesťanů.
Ve třetí kapitole jsou popisovány vztahy Židů a křesťanů v západní Evropě od raného středověku do středověku pozdního. Během této doby se v evropských zemích a zvláště pak v Německu stal židovský národ terčem mnoha pogromů a z "cizinců" se stávají navíc "nepřítelem".
Čtvrtá kapitola je věnována už samotnému popisu společenskopolitické situace ve středověkém Španělsku a to od Vizigótského období přes obsazení Španělska muslimy a jeho islamizaci až po reconquistu a následné vyhnání Židů ze země španělskými katolickými králi.
V páté kapitole se autorka věnuje samotnému vývoji vztahů mezi Židy
a křesťany ve středověkém Španělsku, a to soužitím s ariánskými později katolickými Vizigóty.
Šestá kapitola popisuje vývoj vztahů židovské a křesťanské společnosti, které byly ovlivněny muslimskou nadvládou a utvářením jednotlivých křesťanských států končící utvořením jednotného národního státu.
V sedmé kapitole se autorka zabývá vývojem židovské a křesťanské kultury, kdy Židé významným způsobem zasahují do dějin Španělska a sehrávají významnou roli při přenosu klasického i islámského způsobu myšlení do křesťanského světa vedle vlastního rozvíjení intelektuální a duchovní činnosti.
Předmětem osmé kapitoly je historie polemiky mezi křesťanstvím
a judaismem, kdy se konflikt mezi oběma náboženstvími začíná odrážet už od nejstarších křesťanských listin a vrcholí známými disputacemi v Paříži, Barceloně a Tortose. Uvedeni jsou rovněž nejznámější zúčastněné osobnosti těchto sporů včetně židovské a křesťanské argumentace. Kapitola je uzavřena popisem činnosti katolické církve při násilném obracení Židů na křesťanskou víru v 15. století n. l.
V deváté kapitole se autorka zaměřuje na vznik inkvizice ve Španělsku (Consejo de la Suprema y General Inquisición), jejíž založení se pojí s osobou Thomase Torquemady, její zhoubné činnosti, které těžce poznamenalo všechny španělské židovské obce a konečně také rozhodnutí španělských katolických králů (Reyes católicos) o vyhnání Židů ze Španělska, což znamenalo, že Španělsko se na jedné straně nábožensky sjednotilo, ale na straně druhé odchodem sefardských Židů kulturně ztratilo.
Desátá, závěrečná, kapitola obsahuje zhodnocení práce včetně postřehů autorky o problematice židovsko-křesťanských vztahů. Vyjadřuje naději, že velká část současné společnosti je z historie už dostatečně poučená a nedopustí opakování historických chyb a bude čelit všem pokusům napadat Židy a jejich náboženství, neboť právě toto náboženství je jedním z pilířů naší euroatlantické civilizace.
Anotace v angličtině
Theme of my final year thesis is relationship Jews and Christians in historical, culture and politics kontext and its changes in Spain in middle ages. Bigger part of Spain was under Muslim domination. These relationships are met in one geographic place and are affected each other.
In first chapter, authoress describes about occasions for writing her final year thesis. She is defining objectives and she is describing historical situation in Palestine, western Europe and Spain. She compares lives of three religion communities in term sof Muslim domination. Main method, which are processed the body of knowledge, is analysis of selected sourses and theor comparison.
The second chapter is described history of Jews from beginning to the present age. When people don´t understand history of Jews then they will not understand problems between Jews and Christians.
Next chapter is descrbed relationship Jews and Christians in western Europe from early middle ages to late middle ages. Jews are persecuted ruthlessly in european countries and mainly in Germany in the middle ages.Jews were target for pogroms, from " Jews foreigner" were " Jews enemies".
In fourth chapter, authoress writes about social-political situation in Spain from Visigoths period over muslim occupation to region of catholic kings.
The fifth chapter is about evolution relationship between Jews and Christians and koexistence of Aryans and catholic Visigoths in Spain in middle ages.
The sixth chapter is about evolution relationship jewish and christian society, which was affected muslim domination and creating of christian´s states.
The next chapter is about evolution jewish and christian cultury. Jews infringe very important to history of spain and they influence classic and islamic thinking a new christians world.
The eight chapter is about history of polemic between Christianity and Judaism. Conflict betweem both religions began to find in the oldest christian books and they culminated disputatuon in Paris, Barcelona and Totrosa. We find recitation of the most famous and involved christian and jewish people and their argumentation. Chapter is closed description of activities cathollic religion at violent turn Jews on chrisians belief in 15th century.
In nineth, the authoress write about development the inquisition in Spain (Consejo de la Suprema y General Inquisición), which Thomase Torquemady created and his activities, which hard remarked all spanish jewish community. Authoress give attention spanish, catholic kings (Reyes católicos), who chase Jews from Spain. This deportation brought religious integration of Spain but sephardic Jews left and Spain lost their cultury.
In last chapter, authoress appraises her final year thesis. she appraises her observationa about problems Judeo Christian relationship. Authoress hope that lots of people learn from history of Jews and they don´t commit same mistakes.
Christianity, Judaism, Israel, Palestine, Jews, Sephardic Jews, Visigoths, the Middle Ages, Spain, Al-Andalus, Islam, Judeo-Christian polemics, the Inquisition.
Rozsah průvodní práce
87 s. (145961 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem této práce zachycení vztahu Židů a křesťanů ve středověku v kontextu historických, kulturních a politických změn se zaměřením na Španělsko, které bylo v tomto období z větší části pod muslimskou nadvládou, a v jednom zeměpisném prostoru se setkávají, a také se navzájem ovlivňují, tři tzv. abrahámovská náboženství.
V první kapitole uvádí autorka důvody k napsání své práce, výběr autorů
a vytyčuje si cíl své práce popsání popsání historické situace v Palestině, západní Evropě a ve Španělsku včetně života všech tří náboženských komunit a jejich srovnání. Zároveň jako hlavní metodu zpracování faktografie uvádí analýzu vybraných zdrojů a jejich komparaci.
Ve druhé kapitole je ve stručnosti popsána historie židovského národa od počátků do současnosti, neboť, jak autorka sama uvádí, bez porozumění historii tohoto národa nelze porozumět problematice vztahů Židů a křesťanů.
Ve třetí kapitole jsou popisovány vztahy Židů a křesťanů v západní Evropě od raného středověku do středověku pozdního. Během této doby se v evropských zemích a zvláště pak v Německu stal židovský národ terčem mnoha pogromů a z "cizinců" se stávají navíc "nepřítelem".
Čtvrtá kapitola je věnována už samotnému popisu společenskopolitické situace ve středověkém Španělsku a to od Vizigótského období přes obsazení Španělska muslimy a jeho islamizaci až po reconquistu a následné vyhnání Židů ze země španělskými katolickými králi.
V páté kapitole se autorka věnuje samotnému vývoji vztahů mezi Židy
a křesťany ve středověkém Španělsku, a to soužitím s ariánskými později katolickými Vizigóty.
Šestá kapitola popisuje vývoj vztahů židovské a křesťanské společnosti, které byly ovlivněny muslimskou nadvládou a utvářením jednotlivých křesťanských států končící utvořením jednotného národního státu.
V sedmé kapitole se autorka zabývá vývojem židovské a křesťanské kultury, kdy Židé významným způsobem zasahují do dějin Španělska a sehrávají významnou roli při přenosu klasického i islámského způsobu myšlení do křesťanského světa vedle vlastního rozvíjení intelektuální a duchovní činnosti.
Předmětem osmé kapitoly je historie polemiky mezi křesťanstvím
a judaismem, kdy se konflikt mezi oběma náboženstvími začíná odrážet už od nejstarších křesťanských listin a vrcholí známými disputacemi v Paříži, Barceloně a Tortose. Uvedeni jsou rovněž nejznámější zúčastněné osobnosti těchto sporů včetně židovské a křesťanské argumentace. Kapitola je uzavřena popisem činnosti katolické církve při násilném obracení Židů na křesťanskou víru v 15. století n. l.
V deváté kapitole se autorka zaměřuje na vznik inkvizice ve Španělsku (Consejo de la Suprema y General Inquisición), jejíž založení se pojí s osobou Thomase Torquemady, její zhoubné činnosti, které těžce poznamenalo všechny španělské židovské obce a konečně také rozhodnutí španělských katolických králů (Reyes católicos) o vyhnání Židů ze Španělska, což znamenalo, že Španělsko se na jedné straně nábožensky sjednotilo, ale na straně druhé odchodem sefardských Židů kulturně ztratilo.
Desátá, závěrečná, kapitola obsahuje zhodnocení práce včetně postřehů autorky o problematice židovsko-křesťanských vztahů. Vyjadřuje naději, že velká část současné společnosti je z historie už dostatečně poučená a nedopustí opakování historických chyb a bude čelit všem pokusům napadat Židy a jejich náboženství, neboť právě toto náboženství je jedním z pilířů naší euroatlantické civilizace.
Anotace v angličtině
Theme of my final year thesis is relationship Jews and Christians in historical, culture and politics kontext and its changes in Spain in middle ages. Bigger part of Spain was under Muslim domination. These relationships are met in one geographic place and are affected each other.
In first chapter, authoress describes about occasions for writing her final year thesis. She is defining objectives and she is describing historical situation in Palestine, western Europe and Spain. She compares lives of three religion communities in term sof Muslim domination. Main method, which are processed the body of knowledge, is analysis of selected sourses and theor comparison.
The second chapter is described history of Jews from beginning to the present age. When people don´t understand history of Jews then they will not understand problems between Jews and Christians.
Next chapter is descrbed relationship Jews and Christians in western Europe from early middle ages to late middle ages. Jews are persecuted ruthlessly in european countries and mainly in Germany in the middle ages.Jews were target for pogroms, from " Jews foreigner" were " Jews enemies".
In fourth chapter, authoress writes about social-political situation in Spain from Visigoths period over muslim occupation to region of catholic kings.
The fifth chapter is about evolution relationship between Jews and Christians and koexistence of Aryans and catholic Visigoths in Spain in middle ages.
The sixth chapter is about evolution relationship jewish and christian society, which was affected muslim domination and creating of christian´s states.
The next chapter is about evolution jewish and christian cultury. Jews infringe very important to history of spain and they influence classic and islamic thinking a new christians world.
The eight chapter is about history of polemic between Christianity and Judaism. Conflict betweem both religions began to find in the oldest christian books and they culminated disputatuon in Paris, Barcelona and Totrosa. We find recitation of the most famous and involved christian and jewish people and their argumentation. Chapter is closed description of activities cathollic religion at violent turn Jews on chrisians belief in 15th century.
In nineth, the authoress write about development the inquisition in Spain (Consejo de la Suprema y General Inquisición), which Thomase Torquemady created and his activities, which hard remarked all spanish jewish community. Authoress give attention spanish, catholic kings (Reyes católicos), who chase Jews from Spain. This deportation brought religious integration of Spain but sephardic Jews left and Spain lost their cultury.
In last chapter, authoress appraises her final year thesis. she appraises her observationa about problems Judeo Christian relationship. Authoress hope that lots of people learn from history of Jews and they don´t commit same mistakes.
Christianity, Judaism, Israel, Palestine, Jews, Sephardic Jews, Visigoths, the Middle Ages, Spain, Al-Andalus, Islam, Judeo-Christian polemics, the Inquisition.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je zachytit vývoj vztahu mezi židy a křesťany v Evropě v období středověku v kontextu historických, kulturních a politických změn.
2. Při práci používat metody kompilace a indukce.
3. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
4. Vypracovat osnovu diplomové práce.
5. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
6. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
8. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Cílem práce je zachytit vývoj vztahu mezi židy a křesťany v Evropě v období středověku v kontextu historických, kulturních a politických změn.
2. Při práci používat metody kompilace a indukce.
3. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu, reflektovat literaturu doporučenou.
4. Vypracovat osnovu diplomové práce.
5. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
6. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
8. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Krupp, Michael,Osmnáct století Izraele : od zániku Chrámu do počátků sionismu, Praha, P3K, 2010, ISBN 978-80-87186-05-3.
Chazan, Robert, Židé středověkého západního křesťanského světa, Praha, Argo, 2009, ISBN 978-80-257-0138-6.
Kriwaczek, Paul, Jidiš civilizace : vzestup a pád zapomenutého světa aškenázských Židů, Praha, Slovart, 2010, ISBN 978-80-7391-261-1.
Johnson, Paul, Dějiny židovského národa, Praha, Rozmluvy, 2007, ISBN 978-80-85336-38-2.
Schubert, Kurt, Dějiny Židů, Praha, Svoboda, 2003, ISBN 80-205-1036-2.
Potok, Chaim, Putování : dějiny Židů, Praha, Argo, 2002, ISBN 80-7203-425-1.
Haumann, Heiko, Dějiny východních Židů, Olomouc : Votobia, 1997, ISBN 80-7198-181-8.
Pěkný, Tomáš, Historie Židů v Čechách a na Moravě, Praha, Sefer, 1993, ISBN 80-85924-33-1.
Seznam doporučené literatury
Krupp, Michael,Osmnáct století Izraele : od zániku Chrámu do počátků sionismu, Praha, P3K, 2010, ISBN 978-80-87186-05-3.
Chazan, Robert, Židé středověkého západního křesťanského světa, Praha, Argo, 2009, ISBN 978-80-257-0138-6.
Kriwaczek, Paul, Jidiš civilizace : vzestup a pád zapomenutého světa aškenázských Židů, Praha, Slovart, 2010, ISBN 978-80-7391-261-1.
Johnson, Paul, Dějiny židovského národa, Praha, Rozmluvy, 2007, ISBN 978-80-85336-38-2.
Schubert, Kurt, Dějiny Židů, Praha, Svoboda, 2003, ISBN 80-205-1036-2.
Potok, Chaim, Putování : dějiny Židů, Praha, Argo, 2002, ISBN 80-7203-425-1.
Haumann, Heiko, Dějiny východních Židů, Olomouc : Votobia, 1997, ISBN 80-7198-181-8.
Pěkný, Tomáš, Historie Židů v Čechách a na Moravě, Praha, Sefer, 1993, ISBN 80-85924-33-1.