Práce se věnuje dramatické teorii osvícenského autora, zakladatele dramaturgie a umělecké kritiky Gottholda Ephraima Lessinga. Je zaměřená na jeho život a dílo. Z teoretických spisů je zmíněna "Hamburská dramaturgie" se zaměřením na teorii dramatu. Dále se práce věnuje Lessingovi jako dramatikovi a zabývá se jeho nejznámějšími měšťanskými dramaty. Pozornost je věnována i druhému rozsáhlému spisu "Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie", ve kterém Lessing předkládá svou estetickou teorii.
Annotation in English
The work is focused on the dramatic theory of Gotthold Ephraim Lessing, writer of the 18th century. It contains the reflection of his famous writing "Hamburg Dramaturgy" which is the compilation of his critics of theatre performances in the National Theatre in Hamburg. He also wrote the plays on his own that are noticed in this text. There is also the other writing "Laokoon" mentioned with Lessing?s aesthetic theory. He was also the founder of art criticism and dramaturgy.
Keywords
Lessing, Hamburská dramaturgie, drama, Láokoón, Emilie Galotti, Moudrý Nathan, Mína z Barnhelmu, Miss Sara Sampson, Diderot, dramaturgie, kritika
Práce se věnuje dramatické teorii osvícenského autora, zakladatele dramaturgie a umělecké kritiky Gottholda Ephraima Lessinga. Je zaměřená na jeho život a dílo. Z teoretických spisů je zmíněna "Hamburská dramaturgie" se zaměřením na teorii dramatu. Dále se práce věnuje Lessingovi jako dramatikovi a zabývá se jeho nejznámějšími měšťanskými dramaty. Pozornost je věnována i druhému rozsáhlému spisu "Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie", ve kterém Lessing předkládá svou estetickou teorii.
Annotation in English
The work is focused on the dramatic theory of Gotthold Ephraim Lessing, writer of the 18th century. It contains the reflection of his famous writing "Hamburg Dramaturgy" which is the compilation of his critics of theatre performances in the National Theatre in Hamburg. He also wrote the plays on his own that are noticed in this text. There is also the other writing "Laokoon" mentioned with Lessing?s aesthetic theory. He was also the founder of art criticism and dramaturgy.
Keywords
Lessing, Hamburská dramaturgie, drama, Láokoón, Emilie Galotti, Moudrý Nathan, Mína z Barnhelmu, Miss Sara Sampson, Diderot, dramaturgie, kritika
1. Záměrem práce je rozbor té části díla německého osvícenského filozofa a dramatika Gottholda Ephraima Lessinga, která je spjata s teorií a praxí dramatu. Navázat na téma své BP (Diderot o dramatu).
2. Popsat vývoj teorie dramatu v 17.-18. století, zejména ve francouzském prostředí, a následně vyložit specifika německé situace a Lessingovu roli ve formování německého národního dramatu (spory o návaznost německého dramatu na francouzské či anglické vzory).
3. Z Lessingova teoretického díla podat rozbor Hamburské dramaturgie (zejména reflexe Aristotelovy Poetiky, Corneille, Diderota, Shakespeara), ovšem i s ohledem na drobnější úvahy o povaze básnického umění v Láokoónovi.
4. Samostatná interpretace vybraných Lessingových dramat (např. Emilia Galotti, Mína z Barnhelmu, Moudrý Nathan), která ukáže, jak se Lessingovy teoretické zásady projevují v jeho dramatické tvorbě.
5. Ke zpracování DP použít nejen sekundární literaturu dostupnou v češtině, ale i zdroje německo a anglickojazyčné.
6. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
7. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
8. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram:
- začátek října 2011 - seznámit se s Hamburskou dramaturgií - výpisky k Lessingovu podání Aristotela, Corneille, Shakespeara a Diderota.
- konec prosince 2011 - předložit obecnou teoret. část a návrh kapitoly o Hamburské dramaturgii,
- začátek března 2012 - předložit interpretaci Lessingových dramat,
- začátek dubna 2012 - předložit práci ve víceméně finální podobě.
Research Plan
1. Záměrem práce je rozbor té části díla německého osvícenského filozofa a dramatika Gottholda Ephraima Lessinga, která je spjata s teorií a praxí dramatu. Navázat na téma své BP (Diderot o dramatu).
2. Popsat vývoj teorie dramatu v 17.-18. století, zejména ve francouzském prostředí, a následně vyložit specifika německé situace a Lessingovu roli ve formování německého národního dramatu (spory o návaznost německého dramatu na francouzské či anglické vzory).
3. Z Lessingova teoretického díla podat rozbor Hamburské dramaturgie (zejména reflexe Aristotelovy Poetiky, Corneille, Diderota, Shakespeara), ovšem i s ohledem na drobnější úvahy o povaze básnického umění v Láokoónovi.
4. Samostatná interpretace vybraných Lessingových dramat (např. Emilia Galotti, Mína z Barnhelmu, Moudrý Nathan), která ukáže, jak se Lessingovy teoretické zásady projevují v jeho dramatické tvorbě.
5. Ke zpracování DP použít nejen sekundární literaturu dostupnou v češtině, ale i zdroje německo a anglickojazyčné.
6. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
7. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
8. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram:
- začátek října 2011 - seznámit se s Hamburskou dramaturgií - výpisky k Lessingovu podání Aristotela, Corneille, Shakespeara a Diderota.
- konec prosince 2011 - předložit obecnou teoret. část a návrh kapitoly o Hamburské dramaturgii,
- začátek března 2012 - předložit interpretaci Lessingových dramat,
- začátek dubna 2012 - předložit práci ve víceméně finální podobě.
Recommended resources
Primární literatura:
KOCH, Max. G. E. Lessings gesammelte Werke in drei Bänden. Erster Band. Stuttgart : J. G. Cotta'schen Buchhandlung, 1882.
LESSING, Gotthold Ephraim. Hamburská dramaturgie; Lákoón : stati. Praha : Odeon, 1980.
LESSING, Gotthold Ephraim. Hry; básně; bajky; epigramy. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
Sekundární literatura:
BAHR, Ehrhard a kol. Dějiny německé literatury : Od osvícenství k době předbřeznové : Kontinuita a změna : Od středověku po současnost. Sv. 2. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1048-5.
DREWS, Wolfgang. Gotthold Ephraim Lessing. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1997. ISBN 3-499-50075-2.
GILBERT, Katharine Everett; KUHN, Helmut. Dějiny estetiky. Praha : SNKLHU, 1965.
MEHRING, Franz. Stati o dramatu : Výbor z díla. Praha : Orbis, 1954.
RAK, Jan. Kapitoly z dějin německého divadla. Praha : SPN, 1965.
SGALLOVÁ, Květa; KROUPA, Jiří. O umění básnickém a dramatickém. Praha : KLP, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
VOLEK, Jaroslav. Kapitoly z dějin estetiky 1. díl. Praha : Panton, 1985.
Recommended resources
Primární literatura:
KOCH, Max. G. E. Lessings gesammelte Werke in drei Bänden. Erster Band. Stuttgart : J. G. Cotta'schen Buchhandlung, 1882.
LESSING, Gotthold Ephraim. Hamburská dramaturgie; Lákoón : stati. Praha : Odeon, 1980.
LESSING, Gotthold Ephraim. Hry; básně; bajky; epigramy. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
Sekundární literatura:
BAHR, Ehrhard a kol. Dějiny německé literatury : Od osvícenství k době předbřeznové : Kontinuita a změna : Od středověku po současnost. Sv. 2. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1048-5.
DREWS, Wolfgang. Gotthold Ephraim Lessing. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1997. ISBN 3-499-50075-2.
GILBERT, Katharine Everett; KUHN, Helmut. Dějiny estetiky. Praha : SNKLHU, 1965.
MEHRING, Franz. Stati o dramatu : Výbor z díla. Praha : Orbis, 1954.
RAK, Jan. Kapitoly z dějin německého divadla. Praha : SPN, 1965.
SGALLOVÁ, Květa; KROUPA, Jiří. O umění básnickém a dramatickém. Praha : KLP, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
VOLEK, Jaroslav. Kapitoly z dějin estetiky 1. díl. Praha : Panton, 1985.