Tato diplomová práce přináší komplexní pohled na právní regulaci reklamy v České republice.Zabývá se jak veřejnoprávní úpravou reklamy, kterou představují zákon o regulaci reklamy, zákon o rozhlasovém a televizním vysílání či zákon o ochraně spotřebitele, tak úpravou soukromoprávní v níž nejdůležitější roli hraje obchodní zákoník. Dále se práce věnuje i samoregulačnímu systému reklamy, který v České republice představuje Etický kodex reklamy a v neposlední řadě též příslušným směrnicím Evropské unie. Z výše uvedených právních předpisů je pak největší pozornost věnována obchodnímu zákoníku a jeho úpravě klamavé reklamy a srovnávací reklamy v rámci nekalé soutěže.
Annotation in English
This dissertation is focused on legal regulation of advertising in the field of public law, civil law and in the field of self-regulation. The main target of this dissertation is to charge current legal regulation of this issue in the Czech Republic.
Keywords
reklama,klamavá reklama, srovnávací reklama,agresivní reklama,nekalá soutěž
Tato diplomová práce přináší komplexní pohled na právní regulaci reklamy v České republice.Zabývá se jak veřejnoprávní úpravou reklamy, kterou představují zákon o regulaci reklamy, zákon o rozhlasovém a televizním vysílání či zákon o ochraně spotřebitele, tak úpravou soukromoprávní v níž nejdůležitější roli hraje obchodní zákoník. Dále se práce věnuje i samoregulačnímu systému reklamy, který v České republice představuje Etický kodex reklamy a v neposlední řadě též příslušným směrnicím Evropské unie. Z výše uvedených právních předpisů je pak největší pozornost věnována obchodnímu zákoníku a jeho úpravě klamavé reklamy a srovnávací reklamy v rámci nekalé soutěže.
Annotation in English
This dissertation is focused on legal regulation of advertising in the field of public law, civil law and in the field of self-regulation. The main target of this dissertation is to charge current legal regulation of this issue in the Czech Republic.
Keywords
reklama,klamavá reklama, srovnávací reklama,agresivní reklama,nekalá soutěž
Pojem reklama - její definice v jednotlivých právních úpravách, cíl reklamy
Historický exkurz - vznik reklamy, její vývoj až do současnosti
Reklamní právo - jako soubor právních norem z různých právních odvětví týkajících se reklamy
Analýza právní regulace reklamy
Veřejnoprávní úprava - s důrazem na zákon o regulaci reklamy - obecné typy reklamy, zvláštní typy reklamy dle způsobu jejího šíření a jejich právní úprava, zákon na ochranu spotřebitele
Soukromoprávní úprava - s důrazem na obchodní zákoník - obecně o nekalé soutěži, klamavá reklama, srovnávací reklama, zlehčování, parazitování na pověsti, vyvolání nebezpečí záměny
EU a její zásahy do právní regulace reklamy v členských státech
Samoregulace - Kodex reklamy
Jednotlivé typy nekalosoutěžního jednání v rámci reklamy
Klamavá reklama
Srovnávací reklama
Agresivní reklama
Procesní vymáhání porušení povinností v souvislosti s reklamou - zákon o regulaci reklamy a obchodní zákoník ve spojení s občanským soudním řádem
Právní regulace reklamy v Evropě - důraz na Velkou Británii, příklady z judikatury evropských soudů
Závěr
Research Plan
Pojem reklama - její definice v jednotlivých právních úpravách, cíl reklamy
Historický exkurz - vznik reklamy, její vývoj až do současnosti
Reklamní právo - jako soubor právních norem z různých právních odvětví týkajících se reklamy
Analýza právní regulace reklamy
Veřejnoprávní úprava - s důrazem na zákon o regulaci reklamy - obecné typy reklamy, zvláštní typy reklamy dle způsobu jejího šíření a jejich právní úprava, zákon na ochranu spotřebitele
Soukromoprávní úprava - s důrazem na obchodní zákoník - obecně o nekalé soutěži, klamavá reklama, srovnávací reklama, zlehčování, parazitování na pověsti, vyvolání nebezpečí záměny
EU a její zásahy do právní regulace reklamy v členských státech
Samoregulace - Kodex reklamy
Jednotlivé typy nekalosoutěžního jednání v rámci reklamy
Klamavá reklama
Srovnávací reklama
Agresivní reklama
Procesní vymáhání porušení povinností v souvislosti s reklamou - zákon o regulaci reklamy a obchodní zákoník ve spojení s občanským soudním řádem
Právní regulace reklamy v Evropě - důraz na Velkou Británii, příklady z judikatury evropských soudů
Závěr