Tato práce se pokouší mapovat klíčové myšlenky a argumenty představitelů islámského modernismu v Egyptě.Cílem je představit reprezentativní vzorek modernistických náboženských postojů v Egyptě, nejlidnatější arabské zemi, jež je již téměř po dvě století předním centrem rozmanitých podob moderního islámského myšlení. Na omezeném prostoru nebylo možné podat vyčerpávající souhrnné dějiny egyptského islámského modernismu, rozhodl jsem se proto raději učinit užší výběr několika ústředních postav tohoto směru (Rifá´a Ráfi at-Tahtáwí, Muhammad Abduh, Qásim Amín, Alí Abd ar-Ráziq, Mahmúd Šaltút), a v postupném sledu analyzovat jejich díla a hlavní myšlenky.
Anotace v angličtině
This thesis tries to map Egyptian representatives of Islamic modernism crucial ideas and arguments. What I meant to do is to introduce a representative sample of modernistic religious attitudes in Egypt, the most populous Arabian country, in the past two centuries the foremnost centre of modern Islamic thought. Within a limited range it was not possible to present an exhaustive overall history of Egyptian Islamic modernism, and so I opted rather for some selected men of stature, representing this tendency (Rifa´a Rafi at-Tahtawi, Muhammad Abduh, Qasim Amin, Ali Abd ar-Raziq, Mahmúd Shaltut) and analyze their works and most important thoughts in turn.
Klíčová slova
Islám, Islámský modernismus, Egypt, Rifá´a Ráfi at-Tahtáwí, Muhammad Abduh, Qásim Amín, Alí Abd ar-Ráziq, Mahmúd Šaltút, reformismus, 19. století, 20. století.
Klíčová slova v angličtině
Islam, Islamic modernism, Egypt, Rifa´a Rafi at-Tahtawi, Muhammad Abduh, Qasim Amín, Ali Abd ar-Raziq, Mahmud Shaltut, reformism, 19th century, 20th century.
Rozsah průvodní práce
130 s (184 632 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se pokouší mapovat klíčové myšlenky a argumenty představitelů islámského modernismu v Egyptě.Cílem je představit reprezentativní vzorek modernistických náboženských postojů v Egyptě, nejlidnatější arabské zemi, jež je již téměř po dvě století předním centrem rozmanitých podob moderního islámského myšlení. Na omezeném prostoru nebylo možné podat vyčerpávající souhrnné dějiny egyptského islámského modernismu, rozhodl jsem se proto raději učinit užší výběr několika ústředních postav tohoto směru (Rifá´a Ráfi at-Tahtáwí, Muhammad Abduh, Qásim Amín, Alí Abd ar-Ráziq, Mahmúd Šaltút), a v postupném sledu analyzovat jejich díla a hlavní myšlenky.
Anotace v angličtině
This thesis tries to map Egyptian representatives of Islamic modernism crucial ideas and arguments. What I meant to do is to introduce a representative sample of modernistic religious attitudes in Egypt, the most populous Arabian country, in the past two centuries the foremnost centre of modern Islamic thought. Within a limited range it was not possible to present an exhaustive overall history of Egyptian Islamic modernism, and so I opted rather for some selected men of stature, representing this tendency (Rifa´a Rafi at-Tahtawi, Muhammad Abduh, Qasim Amin, Ali Abd ar-Raziq, Mahmúd Shaltut) and analyze their works and most important thoughts in turn.
Klíčová slova
Islám, Islámský modernismus, Egypt, Rifá´a Ráfi at-Tahtáwí, Muhammad Abduh, Qásim Amín, Alí Abd ar-Ráziq, Mahmúd Šaltút, reformismus, 19. století, 20. století.
Klíčová slova v angličtině
Islam, Islamic modernism, Egypt, Rifa´a Rafi at-Tahtawi, Muhammad Abduh, Qasim Amín, Ali Abd ar-Raziq, Mahmud Shaltut, reformism, 19th century, 20th century.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit nejdůležitější osobnosti egyptského islámského modernismu a analyzovat jejich klíčové myšlenky. Hlavní informačním zdrojem při jejím psaní budou překlady klíčových děl islámských modernistů, jejich kratší texty uveřejněné v různých sbornících a kvalitní odborná literatura na dané téma. Komplexnost tématu vyžaduje metodologický postup kombinující různé společensko-vědní obory (religionistiku, sociologii náboženství, historiografii, kulturní antropologii, politologii). Práce by měla představit osobnosti a myšlenky, jimž bylo dosud v českém odborném prostředí věnováno jen velmi málo pozornosti a svým malým dílem přispět k objektivnímu studiu moderního islámu v jeho plné šíři a rozmanitosti.
Zpracování závěrečné práce se řídí Rozhodnutím děkana č.1/2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
V práci bude použito odkazování pod čarou podle následujícího vzoru:
Lewis, B. (1975): The Emergence of Modern Turkey. London: Oxford University Press.
Joffe, G. (1985): The Moroccan Nationalist Movement: Istiqlal, the Sultan and the Country. Journal of African History 26: 289 ? 307.
Kenbib, M. (1989): European Protection in Morocco, 1904-1939. In: Joffe, G. (ed.): Morocco and Europe, pp. 47-53. London: School of Oriental and African Studies.
Harmonogram práce:
Do konce září 2011 schůzka týkající se literatury a návrhu struktury BP/DP. Konzultaci iniciuje student/ka.
Do konce listopadu 2011 průběžná konzultace. Konzultaci iniciuje student/ka.
Do konce zimního semestru odevzdání/zaslání nejméně 30% požadovaného rozsahu BP/DP.
Do konce února 2012 průběžná konzultace. Konzultaci iniciuje student/ka. Odevzdání/zaslání nejméně 70% požadovaného rozsahu BP/DP.
Do konce března 2012 odevzdání/zaslání celého textu BP/DP. Následná konzultace po domluvě.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je představit nejdůležitější osobnosti egyptského islámského modernismu a analyzovat jejich klíčové myšlenky. Hlavní informačním zdrojem při jejím psaní budou překlady klíčových děl islámských modernistů, jejich kratší texty uveřejněné v různých sbornících a kvalitní odborná literatura na dané téma. Komplexnost tématu vyžaduje metodologický postup kombinující různé společensko-vědní obory (religionistiku, sociologii náboženství, historiografii, kulturní antropologii, politologii). Práce by měla představit osobnosti a myšlenky, jimž bylo dosud v českém odborném prostředí věnováno jen velmi málo pozornosti a svým malým dílem přispět k objektivnímu studiu moderního islámu v jeho plné šíři a rozmanitosti.
Zpracování závěrečné práce se řídí Rozhodnutím děkana č.1/2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
V práci bude použito odkazování pod čarou podle následujícího vzoru:
Lewis, B. (1975): The Emergence of Modern Turkey. London: Oxford University Press.
Joffe, G. (1985): The Moroccan Nationalist Movement: Istiqlal, the Sultan and the Country. Journal of African History 26: 289 ? 307.
Kenbib, M. (1989): European Protection in Morocco, 1904-1939. In: Joffe, G. (ed.): Morocco and Europe, pp. 47-53. London: School of Oriental and African Studies.
Harmonogram práce:
Do konce září 2011 schůzka týkající se literatury a návrhu struktury BP/DP. Konzultaci iniciuje student/ka.
Do konce listopadu 2011 průběžná konzultace. Konzultaci iniciuje student/ka.
Do konce zimního semestru odevzdání/zaslání nejméně 30% požadovaného rozsahu BP/DP.
Do konce února 2012 průběžná konzultace. Konzultaci iniciuje student/ka. Odevzdání/zaslání nejméně 70% požadovaného rozsahu BP/DP.
Do konce března 2012 odevzdání/zaslání celého textu BP/DP. Následná konzultace po domluvě.
Seznam doporučené literatury
Abduh, Muhammad: The Teology of Unity. London, 1966.
Adams, Charles C.: Islam and Modernism in Egypt. A Study of the Modern Reform Movement inagurated by Muhammad Abduh. London, 1933.
Amin, Qasim; Peterson, Samiha Sidhom: The Liberation of Women and The New Women. Two Documents in the History of Egyptian Feminism. Cairo, 2000.
Al-Ashmawy, Muhammad S.: Islam and the Political Order. Washington, 1994.
Bareš, Ladislav; Veselý, Rudolf; Gombár, Eduard: Dějiny Egypta. Praha, 2009.
Berger, Morroe: Islam in Egypt Today. Social and Political Aspects of Popular Religion. Cambridge, 1970.
Bergue, Jacques: L'Égypte. Impérialisme et révolution. Paris, 1967.
Dalacoura, Katerina: Islam, Liberalism and Human Rights. London, 2007.
Daly, M. W. (ed.): The Cambridge History of Egypt, Volume 2. From 1517 to the End of the Twentieth Century. Cambridge, 1998.
Esposito, John L.: Islam and Politics. New York, 1998.
Fluehher-Lobban, Carolyn (ed.): Against Islamic Extremism. The writings of Muhammad Sa´id al-Ashmawy. Florida, 1998.
Gershoni, Israel; Jankowski, James P.: Egypt, Islam, and the Arabs. The Search for Egyptian Nationhood, 1900-1930. New York, 1986.
Gombár, Eduard: Moderní dějiny islámských zemí. Praha, 1999.
Haj, Samira: Reconfiguring Islamic Tradition. Reform, rationality and modernity. Stanford, 2009.
Hourani, Albert: A History of the Arab Peoples. Faber and Faber, London, 2005.
Hourani, Albert: Arabic Thought in the Liberal Age, 1798-1939. Oxford, 1970.
Hunter, S. T. (ed.): Reformist Voices of Islam. Mediating Islam and Modernity. New York, 2009.
Jansen, J. J. G.: The interpretation of the Koran in modern Egypt. Leiden, 1980.
Kamrava, Mehran (ed.): The New Voices of Islam. Reforming Politics and Modernity. A Reader. London, 2006.
Korán. Překlad, předmluva a komentář Ivan Hrbek. Odeon, Praha, 1972.
Kropáček, Luboš: Duchovní cesty islámu. Praha, 1993.
Kropáček, Luboš: Moderní islám. I., II. díl. Praha, 1971-1972.
Küng, Hans: Islam. Past, Present and Future. Oxford, 2007.
Lapidus, Ira M.: A History of Islamic Societies. Second Edition. Cambridge, 2010.
Lewis, Bernard: The Political Language of Islam. Chicago, 1988.
Mendel, Miloš: Džihád. Islámské koncepce šíření víry. Brno, 2010.
Moaddel, M., Talattof, K. (ed´s): Modernist and fundamentalist debates in Islam. New York, 2002.
Morgan, Kenneth W.: Islam, the straight path. Islam interpreted by Muslims. Delhi, 1987.
Muzikář, Josef a kol.: Islám a současnost. Praha, 1985.
Muzikář, Josef a kol.: Zápas o novodobý stát v islámském světě. Od mešity k parlamentu. Praha, 1989.
Pavlincová H., Horyna, B. (ed.): Judaismus, křesťanství, islám. Praha, 2003.
Peters, Rudolph: Jihad in classical and modern Islam. Princeton, 2008.
Petráček, Karel: Islám a obraty času. Praha, 1969.
Al-Qur´án al-karím. Dimašq, 1977.
Sagiv, David: Fundamentalism and intelectuals in Egypt, 1973-1993. London, 1995.
Sedwick, Mark J.: Muhammad Abduh. Oxford, 2010.
Skovgaard-Petersen, Jacob: Defining Islam for the Egyptian state. Muftis and Fatwas of the Dár al-Iftá. Leiden, 1997.
Tahtáwí, Rifá´ah Ráfi´; Newman, Daniel L.: An Imam in Paris. Account of a stay in France by an Egyptian cleric (1826-1831). London, 2004.
Tibi, Bassam: Arab nationalism. Between Islam and the nation-state. London, 1997.
Vatikiotis, Panayiotis J.: The History of Modern Egypt from Muhammad Ali to Mubarak. Maryland, 1991.
Zebiri, Kate: Mahmúd Shaltút and Islamic Modernism. Oxford, 2002.
Seznam doporučené literatury
Abduh, Muhammad: The Teology of Unity. London, 1966.
Adams, Charles C.: Islam and Modernism in Egypt. A Study of the Modern Reform Movement inagurated by Muhammad Abduh. London, 1933.
Amin, Qasim; Peterson, Samiha Sidhom: The Liberation of Women and The New Women. Two Documents in the History of Egyptian Feminism. Cairo, 2000.
Al-Ashmawy, Muhammad S.: Islam and the Political Order. Washington, 1994.
Bareš, Ladislav; Veselý, Rudolf; Gombár, Eduard: Dějiny Egypta. Praha, 2009.
Berger, Morroe: Islam in Egypt Today. Social and Political Aspects of Popular Religion. Cambridge, 1970.
Bergue, Jacques: L'Égypte. Impérialisme et révolution. Paris, 1967.
Dalacoura, Katerina: Islam, Liberalism and Human Rights. London, 2007.
Daly, M. W. (ed.): The Cambridge History of Egypt, Volume 2. From 1517 to the End of the Twentieth Century. Cambridge, 1998.
Esposito, John L.: Islam and Politics. New York, 1998.
Fluehher-Lobban, Carolyn (ed.): Against Islamic Extremism. The writings of Muhammad Sa´id al-Ashmawy. Florida, 1998.
Gershoni, Israel; Jankowski, James P.: Egypt, Islam, and the Arabs. The Search for Egyptian Nationhood, 1900-1930. New York, 1986.
Gombár, Eduard: Moderní dějiny islámských zemí. Praha, 1999.
Haj, Samira: Reconfiguring Islamic Tradition. Reform, rationality and modernity. Stanford, 2009.
Hourani, Albert: A History of the Arab Peoples. Faber and Faber, London, 2005.
Hourani, Albert: Arabic Thought in the Liberal Age, 1798-1939. Oxford, 1970.
Hunter, S. T. (ed.): Reformist Voices of Islam. Mediating Islam and Modernity. New York, 2009.
Jansen, J. J. G.: The interpretation of the Koran in modern Egypt. Leiden, 1980.
Kamrava, Mehran (ed.): The New Voices of Islam. Reforming Politics and Modernity. A Reader. London, 2006.
Korán. Překlad, předmluva a komentář Ivan Hrbek. Odeon, Praha, 1972.
Kropáček, Luboš: Duchovní cesty islámu. Praha, 1993.
Kropáček, Luboš: Moderní islám. I., II. díl. Praha, 1971-1972.
Küng, Hans: Islam. Past, Present and Future. Oxford, 2007.
Lapidus, Ira M.: A History of Islamic Societies. Second Edition. Cambridge, 2010.
Lewis, Bernard: The Political Language of Islam. Chicago, 1988.
Mendel, Miloš: Džihád. Islámské koncepce šíření víry. Brno, 2010.
Moaddel, M., Talattof, K. (ed´s): Modernist and fundamentalist debates in Islam. New York, 2002.
Morgan, Kenneth W.: Islam, the straight path. Islam interpreted by Muslims. Delhi, 1987.
Muzikář, Josef a kol.: Islám a současnost. Praha, 1985.
Muzikář, Josef a kol.: Zápas o novodobý stát v islámském světě. Od mešity k parlamentu. Praha, 1989.
Pavlincová H., Horyna, B. (ed.): Judaismus, křesťanství, islám. Praha, 2003.
Peters, Rudolph: Jihad in classical and modern Islam. Princeton, 2008.
Petráček, Karel: Islám a obraty času. Praha, 1969.
Al-Qur´án al-karím. Dimašq, 1977.
Sagiv, David: Fundamentalism and intelectuals in Egypt, 1973-1993. London, 1995.
Sedwick, Mark J.: Muhammad Abduh. Oxford, 2010.
Skovgaard-Petersen, Jacob: Defining Islam for the Egyptian state. Muftis and Fatwas of the Dár al-Iftá. Leiden, 1997.
Tahtáwí, Rifá´ah Ráfi´; Newman, Daniel L.: An Imam in Paris. Account of a stay in France by an Egyptian cleric (1826-1831). London, 2004.
Tibi, Bassam: Arab nationalism. Between Islam and the nation-state. London, 1997.
Vatikiotis, Panayiotis J.: The History of Modern Egypt from Muhammad Ali to Mubarak. Maryland, 1991.
Zebiri, Kate: Mahmúd Shaltút and Islamic Modernism. Oxford, 2002.