Diplomová práce se zabývá stanovením pojmů pověst, švank, legenda a jejich analýzou na základě příkladů z knihy "Kinder- und Hausmärchen" od bratří Grimmů. Práce zároveň obsahuje informace o žánru pohádka a jejích typických znacích. Tato práce je zaměřena především na analýzu deseti textů, které jsou v knize pojmenovány jako dětské legendy. Cílem práce je dokázat, že mezi těmito texty lze nalézt i příklady pověsti, švanku a legendy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis occupies itself with the determination of terms tale,schwank, legend and with their analysis based on examples from the book "Kinder- und Hausmärchen" by The Brothers Grimm.The thesis includes information about the genre of fairy-tale and its typical features. This thesis is oriented mainly on ten texts, which are called as Childrens´legends in the book. The main aim of the thesis is to prove the fact that it is possible to find the examples of tale, schwank and legend among these ten texts.
Klíčová slova
Sage, Schwank, Legende, Märchen, Grimm, Kinder- und Hausmärchen, Kinderlegenden
Diplomová práce se zabývá stanovením pojmů pověst, švank, legenda a jejich analýzou na základě příkladů z knihy "Kinder- und Hausmärchen" od bratří Grimmů. Práce zároveň obsahuje informace o žánru pohádka a jejích typických znacích. Tato práce je zaměřena především na analýzu deseti textů, které jsou v knize pojmenovány jako dětské legendy. Cílem práce je dokázat, že mezi těmito texty lze nalézt i příklady pověsti, švanku a legendy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis occupies itself with the determination of terms tale,schwank, legend and with their analysis based on examples from the book "Kinder- und Hausmärchen" by The Brothers Grimm.The thesis includes information about the genre of fairy-tale and its typical features. This thesis is oriented mainly on ten texts, which are called as Childrens´legends in the book. The main aim of the thesis is to prove the fact that it is possible to find the examples of tale, schwank and legend among these ten texts.
Klíčová slova
Sage, Schwank, Legende, Märchen, Grimm, Kinder- und Hausmärchen, Kinderlegenden
1.Studium primárních zdrojů: Grimm: Kinder und Hausmärchen.
2.Teoretická část. Definice žánrů švank, legenda, pověst.
3.Analýza výše uvedených žánrů na konkrétních příkladech.
4.Geneze pojmu "Märchen".
Zásady pro vypracování
1.Studium primárních zdrojů: Grimm: Kinder und Hausmärchen.
2.Teoretická část. Definice žánrů švank, legenda, pověst.
3.Analýza výše uvedených žánrů na konkrétních příkladech.
4.Geneze pojmu "Märchen".
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Hana. Malý terminologický slovník literárněvědných ekvivalentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 59 s. ISBN 80-244-0024-3.
BRUNKEN, Otto; WILD, Reiner. Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler, 1990. 476 s. ISBN 3-476-00714-6.
DROSDOWSKI, Günther et al. Duden: Deutsches Universalwörterbuch. 3., neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 1996. 1816 s. ISBN 3-411-05503-0.
GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Kinder und Hausmärchen.15. Aufl. München: Artemis und Winkler Verlag, 1993. 844 s. ISBN 3-538-06581-0.
WERNICKE, Uta. Sprachgestalten. Lese- und Schreibweisen: Umfang mit literarischen Texten. Band 2. Hamburg: Verlag Handwerk und Technik, 1983. 262 s. ISBN 3-582-1426-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Hana. Malý terminologický slovník literárněvědných ekvivalentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 59 s. ISBN 80-244-0024-3.
BRUNKEN, Otto; WILD, Reiner. Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler, 1990. 476 s. ISBN 3-476-00714-6.
DROSDOWSKI, Günther et al. Duden: Deutsches Universalwörterbuch. 3., neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 1996. 1816 s. ISBN 3-411-05503-0.
GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Kinder und Hausmärchen.15. Aufl. München: Artemis und Winkler Verlag, 1993. 844 s. ISBN 3-538-06581-0.
WERNICKE, Uta. Sprachgestalten. Lese- und Schreibweisen: Umfang mit literarischen Texten. Band 2. Hamburg: Verlag Handwerk und Technik, 1983. 262 s. ISBN 3-582-1426-6.