Tato práce se zabývá mnemotechnikou a efektivitou jejího využití v hodinách německého jazyka. Tato práce vznikla na základě domněky, že mnemotechnika není v hodinách cizích jazyků dostatečně využívána, ačkoli její použití při učení přináší lepší učební úspěchy. Hlavním úkolem mnemotechniky je pomoc při překonávání stále se opakujících učebních problémů (např. s různými jevy německé gramatiky).
Tato práce obsahuje popis základů mnemotechniky a seznam jejích druhů s praktickými příklady. Může proto pomoci učitelům cizích jazyků pochopit její podstatu a výhody a inspirovat je pro její častější využití v hodinách.
Annotation in English
This thesis deals with mnemonics and with effectiveness of its usage in German language lessons at high schools. This work is based on the idea that the mnemonics is not sufficiently used in lessons and that teachers are not knowledgeable in this problematic. The main purpose of using mnemonic devices in language lessons is to overcome the constantly repeating learning problems.
This thesis may help teachers to understand principle of mnemonics and its advantages and to inspire them to use mnemonic devices more in their classes.
Keywords
mnemotechnika, mnemotechnické pomůcky, učební strategie, učební styl, proces učení, paměť, mozek, levá a pravá hemisféra, německý jazyk, netradiční forma výuky
Keywords in English
mnemonics, mnemonic devices, learning strategy, learning style, learning process, memory, human brain, left and right brain, German language, nontraditional form of teaching
Length of the covering note
82 s. (121 738 znaků), XII s.
Language
NE
Annotation
Tato práce se zabývá mnemotechnikou a efektivitou jejího využití v hodinách německého jazyka. Tato práce vznikla na základě domněky, že mnemotechnika není v hodinách cizích jazyků dostatečně využívána, ačkoli její použití při učení přináší lepší učební úspěchy. Hlavním úkolem mnemotechniky je pomoc při překonávání stále se opakujících učebních problémů (např. s různými jevy německé gramatiky).
Tato práce obsahuje popis základů mnemotechniky a seznam jejích druhů s praktickými příklady. Může proto pomoci učitelům cizích jazyků pochopit její podstatu a výhody a inspirovat je pro její častější využití v hodinách.
Annotation in English
This thesis deals with mnemonics and with effectiveness of its usage in German language lessons at high schools. This work is based on the idea that the mnemonics is not sufficiently used in lessons and that teachers are not knowledgeable in this problematic. The main purpose of using mnemonic devices in language lessons is to overcome the constantly repeating learning problems.
This thesis may help teachers to understand principle of mnemonics and its advantages and to inspire them to use mnemonic devices more in their classes.
Keywords
mnemotechnika, mnemotechnické pomůcky, učební strategie, učební styl, proces učení, paměť, mozek, levá a pravá hemisféra, německý jazyk, netradiční forma výuky
Keywords in English
mnemonics, mnemonic devices, learning strategy, learning style, learning process, memory, human brain, left and right brain, German language, nontraditional form of teaching
Research Plan
1. Einleitung
2. Theoretischer teil
2.1 Gedächtnis
2.2 Mnemotechnik
2.3. Arten der mnemotechnischen Hilfsmitteln
3. Praktischer Teil
3.1. Konstruktion eigener mnemotechnischen Hilfsmittel
3.2 Anwendung im Unterricht
4. Diskussion
5. Zusammenfassung
6. Verwendete Quellen
Research Plan
1. Einleitung
2. Theoretischer teil
2.1 Gedächtnis
2.2 Mnemotechnik
2.3. Arten der mnemotechnischen Hilfsmitteln
3. Praktischer Teil
3.1. Konstruktion eigener mnemotechnischen Hilfsmittel
3.2 Anwendung im Unterricht
4. Diskussion
5. Zusammenfassung
6. Verwendete Quellen
Recommended resources
Haverkamp, A. (1991). Gedächtniskunst: Raum - Bild ? Schrift: Studien zur Mnemotechnik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hora, A. E. (1882). Mnemonika, čili, Pamětnictví, pamětní umění. Slané: A. E. Hora.
Kothe, H. (1887). Katechismus der Gedächtniskunst, oder, Mnemotechnik. Leipzig: J.J. Weber.
Kuhn, B. (1993). Gedächtniskunst im Unterricht. München: Ludicium-Verlag.
Nordkämper-Schleicher, U. (1998). Besser Behalten: Mnemotechniken beim Sprachenlernen am Beispiel "Deutsch als Fremdsprache" für Erwachsene. Dissertation. Pädagogische Hochschule Freiburg.
Sperber, H. G. (1989). Mnemotechniken im Fremdsprachenerwerb mit Schwerpunkt "Deutsch als Fremdsprache". München: Ludicium-Verlag.
Recommended resources
Haverkamp, A. (1991). Gedächtniskunst: Raum - Bild ? Schrift: Studien zur Mnemotechnik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hora, A. E. (1882). Mnemonika, čili, Pamětnictví, pamětní umění. Slané: A. E. Hora.
Kothe, H. (1887). Katechismus der Gedächtniskunst, oder, Mnemotechnik. Leipzig: J.J. Weber.
Kuhn, B. (1993). Gedächtniskunst im Unterricht. München: Ludicium-Verlag.
Nordkämper-Schleicher, U. (1998). Besser Behalten: Mnemotechniken beim Sprachenlernen am Beispiel "Deutsch als Fremdsprache" für Erwachsene. Dissertation. Pädagogische Hochschule Freiburg.
Sperber, H. G. (1989). Mnemotechniken im Fremdsprachenerwerb mit Schwerpunkt "Deutsch als Fremdsprache". München: Ludicium-Verlag.