Práce se věnuje audioviuzuální edukaci v dějepisu a skládá se ze dvou částí. V teoretické části nastiňuje okolnosti vzniku audiovizuální edukace, formuluje pojem "audiovizuální" a hledá jeho místo v oficiálních dokumentech současného českého vzdělávacího systému. Na tomto základě formuluje didaktická pravidla pro použití této metody v dějepisu, analyzuje dějepisný audiovizuální materiál a předkládá návrh několika didaktických aktivit, které se o tento materiál a metodu opírají.
Annotation in English
This work explores the phenomenon of audio-visual education and tries to suggest some applications of it in modern history classes. The work consists of two parts. In the first part there is described the history, pedagogical theory and modern meanigs of this method according to current Czech education system. The second part proceeds from theoretical intro and offers few practical subject matters of using this method in modern history classes. This work also constitutes the apollogy of the sence of this method in education of modern history and that is why it includes qualitative evaluation of questionnaire to verify these thesis as well.
audio-visual education, film, movie, documentary film, multimedia, modern history, propaganda,
Length of the covering note
81 s.
Language
CZ
Annotation
Práce se věnuje audioviuzuální edukaci v dějepisu a skládá se ze dvou částí. V teoretické části nastiňuje okolnosti vzniku audiovizuální edukace, formuluje pojem "audiovizuální" a hledá jeho místo v oficiálních dokumentech současného českého vzdělávacího systému. Na tomto základě formuluje didaktická pravidla pro použití této metody v dějepisu, analyzuje dějepisný audiovizuální materiál a předkládá návrh několika didaktických aktivit, které se o tento materiál a metodu opírají.
Annotation in English
This work explores the phenomenon of audio-visual education and tries to suggest some applications of it in modern history classes. The work consists of two parts. In the first part there is described the history, pedagogical theory and modern meanigs of this method according to current Czech education system. The second part proceeds from theoretical intro and offers few practical subject matters of using this method in modern history classes. This work also constitutes the apollogy of the sence of this method in education of modern history and that is why it includes qualitative evaluation of questionnaire to verify these thesis as well.
audio-visual education, film, movie, documentary film, multimedia, modern history, propaganda,
Research Plan
Diplomant se pokusí formulovat pravidla pro využití filmu ve výuce dějepisu a na tomto základě poskytne kritický přehled vybraných filmů pro konkrétní tématický celek z historie dvacátého století. V praktické části práce nabídne aplikaci poznatků ve formě vytvoření pracovních listů, námětů na činnosti, či formulace pracovních otázek k analyzovaným filmům. Součástí bude také sonda do prostředí školy mapující současnou praxi využití filmu při hodinách dějepisu a postoj samotných pedagogů k této metodě.
Research Plan
Diplomant se pokusí formulovat pravidla pro využití filmu ve výuce dějepisu a na tomto základě poskytne kritický přehled vybraných filmů pro konkrétní tématický celek z historie dvacátého století. V praktické části práce nabídne aplikaci poznatků ve formě vytvoření pracovních listů, námětů na činnosti, či formulace pracovních otázek k analyzovaným filmům. Součástí bude také sonda do prostředí školy mapující současnou praxi využití filmu při hodinách dějepisu a postoj samotných pedagogů k této metodě.
Recommended resources
KOPAL, Petr (ed.). Film a dějiny. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-667-2
BERGAN, Ronald. Film. Historie, žánry, světový film, režiséři od A do Z, 100 nejlepších filmů. Praha: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-136-2