Diplomová práce Uplatnění metod tvořivé dramatiky při práci s uměleckým textem na 1. stupni ZŠ (zejména ve 4. a 5. ročníku) se zabývá využitím těchto metod v hodinách literární výchovy, a to v rovině teoretické i praktické.
V teoretické části práce předkládá problematiku dětského čtenářství, nastoluje otázky čtenářské gramotnosti a dovednosti a zkoumá možnosti jejich rozvoje. Věnuje se výčtu metod práce s literárním textem, zvláště pak metodám tvořivé dramatiky. Pozornost je zaměřena také na strukturu a jednotlivé fáze literární lekce.
Aplikační část práce je tvořena dvěma lekcemi literární výchovy, k jejichž tvorbě bylo využito metod tvořivé dramatiky. U každé lekce je popsána její příprava, vlastní průběh a hodnocení. Obě lekce byly odučeny v pátém ročníku Základní školy v Královském Poříčí, proto jsou doplněny autentickými komentáři a reakcemi žáků. Přílohou práce jsou obrázky z navazujících hodin výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis The use of creative drama methods when working with the artistic text at a primary school (especially in the 4th and 5th class) deals with using of these methods in literary education lessons, in terms of theory and practise.
The theoretical part of the thesis presents the issue of children's reading, raises questions of literacy and skills, and explores the possibilities of their development. It deals with the enumeration of methods of work with a literary text, especially the methods of creative drama. Attention is also focused on the structure and phases of literary lessons.
Practical part consists of two literary education lessons where methods of creating drama were used. Each lesson describes the preparation, its course and evaluation. Both lessons were taught in the fifth class of the primary school in Královské Poříčí, therefore they are complemented by authentic comments and reactions of pupils. Attached images the work of successive art lessons are the attachment of this work.
Klíčová slova
čtenářství dítěte, čtenářská gramotnost, čtenářská dovednost, didaktická interpretace uměleckého textu, metody práce s literárním textem, tvořivá dramatika, metody tvořivé dramatiky
Klíčová slova v angličtině
children´s reading, reading literacy, reading skill, didactic interpretation of an artistic text, methods of work with a literary text, creative drama, creative drama methods
Rozsah průvodní práce
74 s., přílohy 24 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Uplatnění metod tvořivé dramatiky při práci s uměleckým textem na 1. stupni ZŠ (zejména ve 4. a 5. ročníku) se zabývá využitím těchto metod v hodinách literární výchovy, a to v rovině teoretické i praktické.
V teoretické části práce předkládá problematiku dětského čtenářství, nastoluje otázky čtenářské gramotnosti a dovednosti a zkoumá možnosti jejich rozvoje. Věnuje se výčtu metod práce s literárním textem, zvláště pak metodám tvořivé dramatiky. Pozornost je zaměřena také na strukturu a jednotlivé fáze literární lekce.
Aplikační část práce je tvořena dvěma lekcemi literární výchovy, k jejichž tvorbě bylo využito metod tvořivé dramatiky. U každé lekce je popsána její příprava, vlastní průběh a hodnocení. Obě lekce byly odučeny v pátém ročníku Základní školy v Královském Poříčí, proto jsou doplněny autentickými komentáři a reakcemi žáků. Přílohou práce jsou obrázky z navazujících hodin výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis The use of creative drama methods when working with the artistic text at a primary school (especially in the 4th and 5th class) deals with using of these methods in literary education lessons, in terms of theory and practise.
The theoretical part of the thesis presents the issue of children's reading, raises questions of literacy and skills, and explores the possibilities of their development. It deals with the enumeration of methods of work with a literary text, especially the methods of creative drama. Attention is also focused on the structure and phases of literary lessons.
Practical part consists of two literary education lessons where methods of creating drama were used. Each lesson describes the preparation, its course and evaluation. Both lessons were taught in the fifth class of the primary school in Královské Poříčí, therefore they are complemented by authentic comments and reactions of pupils. Attached images the work of successive art lessons are the attachment of this work.
Klíčová slova
čtenářství dítěte, čtenářská gramotnost, čtenářská dovednost, didaktická interpretace uměleckého textu, metody práce s literárním textem, tvořivá dramatika, metody tvořivé dramatiky
Klíčová slova v angličtině
children´s reading, reading literacy, reading skill, didactic interpretation of an artistic text, methods of work with a literary text, creative drama, creative drama methods
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu diplomové práce.
2. V teoretické části diplomové práce charakterizovat specifika dětského čtenářství,
zejména u prepubescentů a raných pubescentů.
3. Provést výčet metod vhodných k rozvíjení čtenářské, komunikativní a interpretační
dovednosti žáků na 1. stupni základní školy. Pozornost věnovat především metodám
tvořivé dramatiky.
4. V praktické části DP navrhnout didaktickou interpretaci uměleckých textů v takové
podobě, která by vycházela ze zážitkového čtení a všestranně rozvíjela osobnost žáka.
5. Metodické scénáře doplnit o komentáře, které objasní smysl jejich aplikace v hodinách
literární výchovy.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu diplomové práce.
2. V teoretické části diplomové práce charakterizovat specifika dětského čtenářství,
zejména u prepubescentů a raných pubescentů.
3. Provést výčet metod vhodných k rozvíjení čtenářské, komunikativní a interpretační
dovednosti žáků na 1. stupni základní školy. Pozornost věnovat především metodám
tvořivé dramatiky.
4. V praktické části DP navrhnout didaktickou interpretaci uměleckých textů v takové
podobě, která by vycházela ze zážitkového čtení a všestranně rozvíjela osobnost žáka.
5. Metodické scénáře doplnit o komentáře, které objasní smysl jejich aplikace v hodinách
literární výchovy.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85865-41-6.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004. ISBN 80-86898-01-6.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
TOMAN, J. Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník základní školy. Praha : Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-682-4.
TOMAN, J. Didaktika a čtení primární literární výchovy. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85865-41-6.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004. ISBN 80-86898-01-6.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. ISBN 80-901660-6-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
TOMAN, J. Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník základní školy. Praha : Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-682-4.
TOMAN, J. Didaktika a čtení primární literární výchovy. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3860-8.