Diplomová práce je zaměřena na fotografii dírkovou komorou a její využití ve výuce. Hlavním výstupem diplomové práce je praktická část, a to soubor fotografií pořízených dírkovou komorou, které tvoří závěrečný soubor, a skicovní materiál. Fotografie jsou inspirovány deníkovým záznamem a pohledem dalekohledu. Snímky vznikly v rámci experimentů s různými formami dírkových komor, vlastní výroby. Fotografie byly snímány na negativní kinofilmový materiál a následně vyvolány, poté neskenovány a postprodukčně upraveny v grafickém editoru. V teoretické práci jsem se poté zabývala fotografickou terminologií, principem a historií camery obscury. Dále jsem zmínila některé umělce, kteří se zabývají touto technikou a experimentální fotografii a ovlivnili mou tvorbu. Nechybí ani popis jednotlivých kroků vzniku praktické části. Na závěr uvádím návrh didaktického využití výše zmíněných poznatků ve výuce
Anotace v angličtině
The thesis is focused on pinhole camera photography and its use in teaching. The main outcome of the thesis is the practical part which consists of set of photographs taken with a pinhole camera which creates the final set and in addition, there is sketch material. Photographs are inspired by a diary entry and by watching through binoculars. The images were created in the experiment with different forms of pinhole cameras made by myself. Images were captured on the negative film material and subsequently developed, then scanned and edited by post-production in the graphic editor. In the theoretical part I have dealt with photographic terminology, principles and history of the camera obscura. I have also mentioned some of the artists who work with this technique and experimental photography and who influenced my work. There is also a description of each step of the practical part. In conclusion I suggest didactic use of the above mentioned findings.
Klíčová slova
camera obscura, dírková komora, fotografie.
Klíčová slova v angličtině
camera obscura, pinhole, photography.
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na fotografii dírkovou komorou a její využití ve výuce. Hlavním výstupem diplomové práce je praktická část, a to soubor fotografií pořízených dírkovou komorou, které tvoří závěrečný soubor, a skicovní materiál. Fotografie jsou inspirovány deníkovým záznamem a pohledem dalekohledu. Snímky vznikly v rámci experimentů s různými formami dírkových komor, vlastní výroby. Fotografie byly snímány na negativní kinofilmový materiál a následně vyvolány, poté neskenovány a postprodukčně upraveny v grafickém editoru. V teoretické práci jsem se poté zabývala fotografickou terminologií, principem a historií camery obscury. Dále jsem zmínila některé umělce, kteří se zabývají touto technikou a experimentální fotografii a ovlivnili mou tvorbu. Nechybí ani popis jednotlivých kroků vzniku praktické části. Na závěr uvádím návrh didaktického využití výše zmíněných poznatků ve výuce
Anotace v angličtině
The thesis is focused on pinhole camera photography and its use in teaching. The main outcome of the thesis is the practical part which consists of set of photographs taken with a pinhole camera which creates the final set and in addition, there is sketch material. Photographs are inspired by a diary entry and by watching through binoculars. The images were created in the experiment with different forms of pinhole cameras made by myself. Images were captured on the negative film material and subsequently developed, then scanned and edited by post-production in the graphic editor. In the theoretical part I have dealt with photographic terminology, principles and history of the camera obscura. I have also mentioned some of the artists who work with this technique and experimental photography and who influenced my work. There is also a description of each step of the practical part. In conclusion I suggest didactic use of the above mentioned findings.
Klíčová slova
camera obscura, dírková komora, fotografie.
Klíčová slova v angličtině
camera obscura, pinhole, photography.
Zásady pro vypracování
Autorka vytvoří cyklus fotografií, které budou pořízeny a stylizovány dírkovou komorou. Cyklus inspirovaný lidskou figurou a krajinářskými motivy bude obsahovat min. 15 fotografií o min. velikosti 30 x 40 cm. Soubor skicovního materiálu bude obsahovat min. 15 kusů fotografií. Teoretická část práce bude zaměřena na experimentální fotografii a reflexi dírkové komory, včetně popisu vlastní tvorby a tvorby inspirujících autorů. V pedagogické části autorka navrhne a doporučí základní didaktický postup fotografické tvorby pomocí dírkové komory, včetně digitálního dírkového fotoaparátu, pro školní praxi. Dále pak také navrhne min. dva vyučovací projekty s tématikou tvorby vybraných motivů pomocí dírkové techniky v kontextu výtvarné výchovy.
Zásady pro vypracování
Autorka vytvoří cyklus fotografií, které budou pořízeny a stylizovány dírkovou komorou. Cyklus inspirovaný lidskou figurou a krajinářskými motivy bude obsahovat min. 15 fotografií o min. velikosti 30 x 40 cm. Soubor skicovního materiálu bude obsahovat min. 15 kusů fotografií. Teoretická část práce bude zaměřena na experimentální fotografii a reflexi dírkové komory, včetně popisu vlastní tvorby a tvorby inspirujících autorů. V pedagogické části autorka navrhne a doporučí základní didaktický postup fotografické tvorby pomocí dírkové komory, včetně digitálního dírkového fotoaparátu, pro školní praxi. Dále pak také navrhne min. dva vyučovací projekty s tématikou tvorby vybraných motivů pomocí dírkové techniky v kontextu výtvarné výchovy.
Seznam doporučené literatury
Gatcum, Chris. Fotografické experimenty - 52 projektů pro lepší (digitální) fotografie. Zoner Press, 2010,
SOUČEK, Ludvík. Speciální fotografické techniky. Orbis, Praha, 1967
VELKOBORSKÝ, Petr a VERMOUZEK, Petr. Exponometrie v analogové a digitální fotografii. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 269 s. ISBN 80-251-1198-9.
BIRGUS, Vladimír; MLČOCH, Jan. Česká fotografie 20.století. Praha: Kant, 2009. ISBN 978-80-7437-026-7
ROESELOVA,V.:Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově, Sarah, Praha 2004
ROESELOVA, V. : Didaktika výtvarné výchovy. 1. vyd., Praha, PedF UK, 2002, 37 s., skripta
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 166 s.
ISBN 80-04-25555-8.
Iternetové zdroje:
http://pinhole.cz/
http://www.paladix.cz/clanky/camera-obscura-v-praxi.html
Seznam doporučené literatury
Gatcum, Chris. Fotografické experimenty - 52 projektů pro lepší (digitální) fotografie. Zoner Press, 2010,
SOUČEK, Ludvík. Speciální fotografické techniky. Orbis, Praha, 1967
VELKOBORSKÝ, Petr a VERMOUZEK, Petr. Exponometrie v analogové a digitální fotografii. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2006, 269 s. ISBN 80-251-1198-9.
BIRGUS, Vladimír; MLČOCH, Jan. Česká fotografie 20.století. Praha: Kant, 2009. ISBN 978-80-7437-026-7
ROESELOVA,V.:Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově, Sarah, Praha 2004
ROESELOVA, V. : Didaktika výtvarné výchovy. 1. vyd., Praha, PedF UK, 2002, 37 s., skripta
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 166 s.
ISBN 80-04-25555-8.
Iternetové zdroje:
http://pinhole.cz/
http://www.paladix.cz/clanky/camera-obscura-v-praxi.html