Práce se věnuje Slohové a komunikační výchově, zvláště slohovým útvarům, které se vyučují na středních školách. Je členěna do tří hlavních částí. V teoretické části práce rozebíráme, co by měl žák střední školy zvládnout z předmětu Slohová a komunikační výchova, zabýváme se tedy očekávanými výstupy žáků středních odborných škol. Vycházíme zde z osnov předmětu Český jazyk a literatura pro střední odborné školy. Poté následuje analýza učebnic českého jazyka pro střední školy, zajímáme se o slohové útvary, jež dané učebnice nabízí k prostudování.
V druhé části práce přecházíme spíše k praktickým úkolům. Z dostupných učebnic a cvičebnic českého jazyka jsme vybrali zajímavé úkoly, které mohou posloužit začínajícím učitelům na středních školách, jedná se o soubor slohových aktivit. Jednotlivé slohové aktivity řadíme tradičním způsobem podle funkčních stylů, k nimž náleží.
V poslední třetí části práce se zabýváme výzkumem, k němuž jsme použili dotazníkovou metodou. Jeho cílem je zmapovat, které slohové útvary se na středních školách probírají. Dotazník byl určen pro učitele českého jazyka. Výsledky provedeného výzkumu poté porovnáme i s výsledky teoretické části práce.
Anotace v angličtině
This work is devoted to Stylistic and communicative education, especially the stylistic structures taught at secondary schools. The work contains three main of parts. In the theoretical part of the work we analyze skills the pupils should master in the subject called The stylistic and communicative education. We engage in prospective ways of pupils attending secondary schools. We based on the curriculum of a subject called Czech language and literature for secondary schools. Then we follow up with a comparison of textbooks of Czech langauge for secondary schools. We are interested in stylistic structures, which the textbooks offer to study.
In the second part of the work we approach the practical tasks. We choose very interesting tasks from available textbooks of Czech language. Beginning teachers of secondary schools can use these stylistic tasks for their education. The individual stylistic activities we are arranged in the traditional way according to the functional styles which they belong to.
In the last third part of the work we engage in research, wherw we used a questinnaire survey. Our object here is to explore, which stylistic structures are taught at secondary schools. The questionnaire was intended for teachers of secondary schools. We compare the results of the research with the results of the theoretical part of this work.
Klíčová slova
Slohová a komunikační výchova, slohové útvary, funkční styly, soubor slohových aktivit pro učitele, dotazníkový průzkum.
Klíčová slova v angličtině
The stylistic and communicative education, the stylistic structures, the functional styles, the assemblage of stylistic activities for teachers, the questionnaire survey.
Rozsah průvodní práce
36 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje Slohové a komunikační výchově, zvláště slohovým útvarům, které se vyučují na středních školách. Je členěna do tří hlavních částí. V teoretické části práce rozebíráme, co by měl žák střední školy zvládnout z předmětu Slohová a komunikační výchova, zabýváme se tedy očekávanými výstupy žáků středních odborných škol. Vycházíme zde z osnov předmětu Český jazyk a literatura pro střední odborné školy. Poté následuje analýza učebnic českého jazyka pro střední školy, zajímáme se o slohové útvary, jež dané učebnice nabízí k prostudování.
V druhé části práce přecházíme spíše k praktickým úkolům. Z dostupných učebnic a cvičebnic českého jazyka jsme vybrali zajímavé úkoly, které mohou posloužit začínajícím učitelům na středních školách, jedná se o soubor slohových aktivit. Jednotlivé slohové aktivity řadíme tradičním způsobem podle funkčních stylů, k nimž náleží.
V poslední třetí části práce se zabýváme výzkumem, k němuž jsme použili dotazníkovou metodou. Jeho cílem je zmapovat, které slohové útvary se na středních školách probírají. Dotazník byl určen pro učitele českého jazyka. Výsledky provedeného výzkumu poté porovnáme i s výsledky teoretické části práce.
Anotace v angličtině
This work is devoted to Stylistic and communicative education, especially the stylistic structures taught at secondary schools. The work contains three main of parts. In the theoretical part of the work we analyze skills the pupils should master in the subject called The stylistic and communicative education. We engage in prospective ways of pupils attending secondary schools. We based on the curriculum of a subject called Czech language and literature for secondary schools. Then we follow up with a comparison of textbooks of Czech langauge for secondary schools. We are interested in stylistic structures, which the textbooks offer to study.
In the second part of the work we approach the practical tasks. We choose very interesting tasks from available textbooks of Czech language. Beginning teachers of secondary schools can use these stylistic tasks for their education. The individual stylistic activities we are arranged in the traditional way according to the functional styles which they belong to.
In the last third part of the work we engage in research, wherw we used a questinnaire survey. Our object here is to explore, which stylistic structures are taught at secondary schools. The questionnaire was intended for teachers of secondary schools. We compare the results of the research with the results of the theoretical part of this work.
Klíčová slova
Slohová a komunikační výchova, slohové útvary, funkční styly, soubor slohových aktivit pro učitele, dotazníkový průzkum.
Klíčová slova v angličtině
The stylistic and communicative education, the stylistic structures, the functional styles, the assemblage of stylistic activities for teachers, the questionnaire survey.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je podat ucelený přehled o slohových útvarech, které se vyučují na středních školách. V teoretické části zmapujeme dostupné učebnice českého jazyka z hlediska probíraných slohových útvarů a provedeme jejich porovnání. V praktické části práce se zaměříme na vytvoření zásobníku aktivit, jednotlivé aktivity budou řazeny podle funkčních stylů, ke kterým náleží. Poslední část práce věnujeme malému průzkumu, formou dotazníku zjistíme, jak vypadá skutečná situace výuky slohu na střední škole.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je podat ucelený přehled o slohových útvarech, které se vyučují na středních školách. V teoretické části zmapujeme dostupné učebnice českého jazyka z hlediska probíraných slohových útvarů a provedeme jejich porovnání. V praktické části práce se zaměříme na vytvoření zásobníku aktivit, jednotlivé aktivity budou řazeny podle funkčních stylů, ke kterým náleží. Poslední část práce věnujeme malému průzkumu, formou dotazníku zjistíme, jak vypadá skutečná situace výuky slohu na střední škole.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství. 2003, 342 s. ISBN 80-86642-00-3
HANZOVÁ, M.; SCHNEIDEROVÁ, E. Klíč ke slohu. Praha : Albatros. 2007, 208 s. ISBN 978-80-00-01825-6
HLAVSA, Z.; ČECHOVÁ, M. a kol. Český jazyk pro I. - IV. ročník středních škol. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 2003, 280 s. ISBN 80-85937-86-7
HOFFMANNOVÁ, J.; JEŽKOVÁ, J.; VAŇKOVÁ, J. Komunikace a sloh. Plzeň : Fraus. 2009, 152 s. ISBN 978-80- 7238-780-9
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk I. Praha : Trizonia. 1991, 132 s. ISBN 80-900953-9-9
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk II. Praha : Trizonia. 1992, 192 s. ISBN 80-85573-60-1
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk III. Praha : Trizonia. 1995, 214 s. ISBN 80-85573-12-1
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk IV. Praha : Trizonia. 1994, 247 s. ISBN 80-85573-40-7
SCHNEIDEROVÁ, E. Zábavná cvičení z češtiny. Praha : Albatros. 2008, 131 s. ISBN 978-80-00-02126-3
STANĚK, V. Praktická stylistika pro střední školy. Praha : Fortuna. 1996, 132 s. ISBN 80-7168-327-2
STYBLÍK, V.; ČECHOVÁ, M. Mluvnická a slohová cvičení. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 1978, 215 s.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství. 2003, 342 s. ISBN 80-86642-00-3
HANZOVÁ, M.; SCHNEIDEROVÁ, E. Klíč ke slohu. Praha : Albatros. 2007, 208 s. ISBN 978-80-00-01825-6
HLAVSA, Z.; ČECHOVÁ, M. a kol. Český jazyk pro I. - IV. ročník středních škol. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 2003, 280 s. ISBN 80-85937-86-7
HOFFMANNOVÁ, J.; JEŽKOVÁ, J.; VAŇKOVÁ, J. Komunikace a sloh. Plzeň : Fraus. 2009, 152 s. ISBN 978-80- 7238-780-9
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk I. Praha : Trizonia. 1991, 132 s. ISBN 80-900953-9-9
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk II. Praha : Trizonia. 1992, 192 s. ISBN 80-85573-60-1
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk III. Praha : Trizonia. 1995, 214 s. ISBN 80-85573-12-1
MARTÍNKOVÁ, V. Český jazyk IV. Praha : Trizonia. 1994, 247 s. ISBN 80-85573-40-7
SCHNEIDEROVÁ, E. Zábavná cvičení z češtiny. Praha : Albatros. 2008, 131 s. ISBN 978-80-00-02126-3
STANĚK, V. Praktická stylistika pro střední školy. Praha : Fortuna. 1996, 132 s. ISBN 80-7168-327-2
STYBLÍK, V.; ČECHOVÁ, M. Mluvnická a slohová cvičení. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 1978, 215 s.