V diplomové práci jsme se zabývali otázkou, zda předčasné narození nějakým způsobem determinuje děti i v mladším školním věku, tedy na prvním stupni základní školy. Výsledky získané tímto průzkumem považujeme za zajímavé a přínosné.
V experimentální části jsme shrnuli obtíže, které mívají nedonošené děti během školní docházky nejčastěji, a jaká byla jejich četnost u sledovaného vzorku.
V teoretické části jsme přinesli ucelenější pohled na celou problematiku. Sesbírali jsme data z rozmanitých pramenů a zdrojů, i z vlastního výzkumu a osobních zkušeností. Předložili jsme díky tomu souhrn, který na našem trhu v komplexnější podobě chybí.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with the question if premature birth can anyhow influence even primary school children (i.e. children aged 6-11). Results of the research can be considered insightful and beneficial.
In the experimental part we summarize the most common problems which premature children have during school attendance, and their frequency in the monitored sample.
In the theoretical part a more complex view of the whole issue is provided. Data has been collected from various sources, our own research and personal experience. This enables us to provide a survey in an area that has not been completely covered yet.
Klíčová slova
předčasně narozené děti, nedonošené děti, hyperaktivita, školní docházka, problémy, speciální vzdělávací potřeby, postižení, poruchy učení, poruchy chování, poruchy pozornosti, ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), lehká mozková dysfunkce, dyslexie, dysgrafie
Klíčová slova v angličtině
premature infants, premature babies, hyperactivity, school attendance, problems, special educational needs, disability, learning disabilities, behavioral disorders, disturbance in attention, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders), minimal brain dysfunction, dyslexia, dysgraphia
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci jsme se zabývali otázkou, zda předčasné narození nějakým způsobem determinuje děti i v mladším školním věku, tedy na prvním stupni základní školy. Výsledky získané tímto průzkumem považujeme za zajímavé a přínosné.
V experimentální části jsme shrnuli obtíže, které mívají nedonošené děti během školní docházky nejčastěji, a jaká byla jejich četnost u sledovaného vzorku.
V teoretické části jsme přinesli ucelenější pohled na celou problematiku. Sesbírali jsme data z rozmanitých pramenů a zdrojů, i z vlastního výzkumu a osobních zkušeností. Předložili jsme díky tomu souhrn, který na našem trhu v komplexnější podobě chybí.
Anotace v angličtině
In my thesis I deal with the question if premature birth can anyhow influence even primary school children (i.e. children aged 6-11). Results of the research can be considered insightful and beneficial.
In the experimental part we summarize the most common problems which premature children have during school attendance, and their frequency in the monitored sample.
In the theoretical part a more complex view of the whole issue is provided. Data has been collected from various sources, our own research and personal experience. This enables us to provide a survey in an area that has not been completely covered yet.
Klíčová slova
předčasně narozené děti, nedonošené děti, hyperaktivita, školní docházka, problémy, speciální vzdělávací potřeby, postižení, poruchy učení, poruchy chování, poruchy pozornosti, ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), lehká mozková dysfunkce, dyslexie, dysgrafie
Klíčová slova v angličtině
premature infants, premature babies, hyperactivity, school attendance, problems, special educational needs, disability, learning disabilities, behavioral disorders, disturbance in attention, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders), minimal brain dysfunction, dyslexia, dysgraphia
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, M.; FIŠÁRKOVÁ B.; NOVOTNÁ, L. Narodilo se předčasně. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-552-3.\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.\\
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-503-2.\\
MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.\\
LECHA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-433-5.\\
HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
KOCUROVÁ, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: ZČU, 2002. ISBN 80-7082-844-7.\\
Seznam doporučené literatury
DOKOUPILOVÁ, M.; FIŠÁRKOVÁ B.; NOVOTNÁ, L. Narodilo se předčasně. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-552-3.\\
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.\\
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-503-2.\\
MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.\\
LECHA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-433-5.\\
HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.\\
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
KOCUROVÁ, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: ZČU, 2002. ISBN 80-7082-844-7.\\