Tato bakalářská práce je zaměřena na tvorbu a smysl použití výukových pomůcek. Cílem této práce bylo novou učební pomůcku nejen zhotovit, ale také ji zařadit do výuky praktického vyučování. Práce je rozdělena na dvě části.
V teoretické části je čtenář seznámen s tvorbou výukových pomůcek obecně a s historií stomatologických náhrad, kde je stručně zachycen i vývoj keramiky. Velký prostor je věnován zařazení můstku do výuky, včetně Kurikula předmětu a Přípravy na blok hodin praktické výuky předmětu Zhotovování stomatologických protéz. Vzhledem k prudkému rozvoji moderních technologií jsou zde zachyceny moderní systémy CAD/CAM a MAD/MAM.
V praktické části je popsáno zhotovení nové výukové pomůcky. Jednotlivé fáze výroby jsou doplněné o názornou fotodokumentaci. Zařazení učební pomůcky do výuky a ověření její užitečnosti bylo zjišťováno pomocí kvalitativního šetření. Studenti v rozhovoru sdělovali své zkušenosti s novou výukovou pomůckou, která jim pomohla a hlavně ulehčila studium.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on creating and the purpose of using of teaching aids. The objective of my work was not only to make a teaching aid but also to incorporate it into practical classes. The work is divided into two sections.
The theoretical section deals with the making of teaching aids in general, and with the history of prosthetic devices. The evolution of dental porcelain is also briefly discussed here. A large part of this section concerns the incorporation of dental bridge into the classes including the Curriculum of the subject, and Preparation for practical classes of the subject of Making of dental prosthetics. In view of the rapid development of modern technologies, modern systems CAD/CAM and MAD/MAM are also included.
The production of a new teaching aid is described in the practical section of this thesis. The individual stages of the teaching aid production are accompanied by photo-documentation. The incorporation of the teaching aid into classes and verification of its utility was based on a qualitative analysis. Students were surveyed about their experience with the new teaching aid which was helpful, and above all made their studies easier.
Tato bakalářská práce je zaměřena na tvorbu a smysl použití výukových pomůcek. Cílem této práce bylo novou učební pomůcku nejen zhotovit, ale také ji zařadit do výuky praktického vyučování. Práce je rozdělena na dvě části.
V teoretické části je čtenář seznámen s tvorbou výukových pomůcek obecně a s historií stomatologických náhrad, kde je stručně zachycen i vývoj keramiky. Velký prostor je věnován zařazení můstku do výuky, včetně Kurikula předmětu a Přípravy na blok hodin praktické výuky předmětu Zhotovování stomatologických protéz. Vzhledem k prudkému rozvoji moderních technologií jsou zde zachyceny moderní systémy CAD/CAM a MAD/MAM.
V praktické části je popsáno zhotovení nové výukové pomůcky. Jednotlivé fáze výroby jsou doplněné o názornou fotodokumentaci. Zařazení učební pomůcky do výuky a ověření její užitečnosti bylo zjišťováno pomocí kvalitativního šetření. Studenti v rozhovoru sdělovali své zkušenosti s novou výukovou pomůckou, která jim pomohla a hlavně ulehčila studium.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on creating and the purpose of using of teaching aids. The objective of my work was not only to make a teaching aid but also to incorporate it into practical classes. The work is divided into two sections.
The theoretical section deals with the making of teaching aids in general, and with the history of prosthetic devices. The evolution of dental porcelain is also briefly discussed here. A large part of this section concerns the incorporation of dental bridge into the classes including the Curriculum of the subject, and Preparation for practical classes of the subject of Making of dental prosthetics. In view of the rapid development of modern technologies, modern systems CAD/CAM and MAD/MAM are also included.
The production of a new teaching aid is described in the practical section of this thesis. The individual stages of the teaching aid production are accompanied by photo-documentation. The incorporation of the teaching aid into classes and verification of its utility was based on a qualitative analysis. Students were surveyed about their experience with the new teaching aid which was helpful, and above all made their studies easier.
Tvorba výukových pomůcek.
Historie vývoje zubních náhrad.
Zařazení můstku do výuky.
Využití nových technologií.
Zhotovení výukové pomůcky.
Využití této pomůcky v hodinách praktického vyučování.
Research Plan
Tvorba výukových pomůcek.
Historie vývoje zubních náhrad.
Zařazení můstku do výuky.
Využití nových technologií.
Zhotovení výukové pomůcky.
Využití této pomůcky v hodinách praktického vyučování.
Recommended resources
BITTNER, Jiří a kol. Zhotovování stomatologických
protéz II. Praha: Avicenum. 1985
CAESAR, Hans H. Stomatologická protetika pre zubných technikov.
2. diel, Martin: Osveta, 2004. ISBN 80-8063-168-9.
DOSTÁLOVÁ, Taťjana. Fixní a snímatelná protetika.
Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0655-5.
GESCHWINDER, Jan. RŮŽIČKA, Evžen. RŮŽIČKOVÁ, Bronislava.
Technické prostředky ve výuce. Olomouc: UP, 1995.
ISBN 80-706-7584-5.
HUBÁLKOVÁ, Hana. KRŇOULOVÁ, Jana. Materiály a technologie
v protetickém zubním lékařství. Praha: Galén, 2009.
ISBN 978-80-7262-581-9.
KRŇOULOVÁ, Jana. HUBÁLKOVÁ, Hana. Fixní zubní náhrady.
Praha: Quintessenz, spol.s.r.o., 2002. ISBN 80-902118-9-5.
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
MAŇÁK, Josef. ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody.
Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004.
ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, Jan. MAREŠ, Jiří. WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický
slovník. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-772 8.
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky.
Praha: SPN, 1989.
Recommended resources
BITTNER, Jiří a kol. Zhotovování stomatologických
protéz II. Praha: Avicenum. 1985
CAESAR, Hans H. Stomatologická protetika pre zubných technikov.
2. diel, Martin: Osveta, 2004. ISBN 80-8063-168-9.
DOSTÁLOVÁ, Taťjana. Fixní a snímatelná protetika.
Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0655-5.
GESCHWINDER, Jan. RŮŽIČKA, Evžen. RŮŽIČKOVÁ, Bronislava.
Technické prostředky ve výuce. Olomouc: UP, 1995.
ISBN 80-706-7584-5.
HUBÁLKOVÁ, Hana. KRŇOULOVÁ, Jana. Materiály a technologie
v protetickém zubním lékařství. Praha: Galén, 2009.
ISBN 978-80-7262-581-9.
KRŇOULOVÁ, Jana. HUBÁLKOVÁ, Hana. Fixní zubní náhrady.
Praha: Quintessenz, spol.s.r.o., 2002. ISBN 80-902118-9-5.
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
MAŇÁK, Josef. ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody.
Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Prahy: Portál, 2004.
ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, Jan. MAREŠ, Jiří. WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický
slovník. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-772 8.
RAMBOUSEK, Vladimír a kol. Technické výukové prostředky.
Praha: SPN, 1989.