Cílem této diplomové práce je zmapování základních kompetencí dobrovolníků v preventivních dlouhodobých dobrovolnických programech pro děti a mládež. Teoretická část se zabývá popisem kompetencí, dobrovolnictví a preventivních dlouhodobých programů pro děti a mládež, které jsou postaveny právě na aktivitě dobrovolníků. Nejznámějším takovým programem u nás je Pět P, který je inspirován celosvětově známým a úspěšným programem Big Brothers Big Sisters. S ohledem na vlastní činnost dobrovolníků se autorka pokusila nacházet paralely v kompetencích sociálních pracovníků a pedagogů. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, analýzou některých významných dokumentů vztahujících se k dobrovolnictví v daných typech programů. Dále jsou metodou inspirovanou zakotvenou teorií popsány a interpretovány rozhovory s dobrovolníky. Na základě získaných dat je navrhnut minimální kompetenční profil dobrovolníka, který je možné využít pro výběr a další vzdělávání dobrovolníků a zvýšení celkové prestiže dobrovolnictví i kvality těchto programů.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is to map the basic competencies of volunteers in long term preventive volunteer programs for children and youth. The theoretical part describes the competencies, volunteerism and preventive long term programs for children and youth, which are based on the volunteers? activity. The most widely known one in the Czech Republic is the Pět P (Five P), which is inspired by the world known and successful program Big Brothers Big Sisters. The author tries to find connections between the volunteers? actual activities and the social workers and teachers competencies as well. The practical part of this thesis is focused on qualitative research, analysis of some relevant documents related to volunteerism in given types of programs. Furthermore are described and interpreted the dialogs with volunteers using a method based on the Grounded theory. A minimal competency profile has been proposed as a result of this thesis, which could be used for selection and further education of the volunteers, for increasing the prestige of the volunteerism and the quality of related programs.
Klíčová slova
dobrovolnictví, dobrovolník, kompetence, preventivní programy pro děti a mládež, Pět P, Kompas
Klíčová slova v angličtině
volunteerism, volunteer, competencies, preventive programs for children and youth, Big Brothers Big Sisters, P.E.A.K.
Rozsah průvodní práce
99 str. + přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zmapování základních kompetencí dobrovolníků v preventivních dlouhodobých dobrovolnických programech pro děti a mládež. Teoretická část se zabývá popisem kompetencí, dobrovolnictví a preventivních dlouhodobých programů pro děti a mládež, které jsou postaveny právě na aktivitě dobrovolníků. Nejznámějším takovým programem u nás je Pět P, který je inspirován celosvětově známým a úspěšným programem Big Brothers Big Sisters. S ohledem na vlastní činnost dobrovolníků se autorka pokusila nacházet paralely v kompetencích sociálních pracovníků a pedagogů. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, analýzou některých významných dokumentů vztahujících se k dobrovolnictví v daných typech programů. Dále jsou metodou inspirovanou zakotvenou teorií popsány a interpretovány rozhovory s dobrovolníky. Na základě získaných dat je navrhnut minimální kompetenční profil dobrovolníka, který je možné využít pro výběr a další vzdělávání dobrovolníků a zvýšení celkové prestiže dobrovolnictví i kvality těchto programů.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis is to map the basic competencies of volunteers in long term preventive volunteer programs for children and youth. The theoretical part describes the competencies, volunteerism and preventive long term programs for children and youth, which are based on the volunteers? activity. The most widely known one in the Czech Republic is the Pět P (Five P), which is inspired by the world known and successful program Big Brothers Big Sisters. The author tries to find connections between the volunteers? actual activities and the social workers and teachers competencies as well. The practical part of this thesis is focused on qualitative research, analysis of some relevant documents related to volunteerism in given types of programs. Furthermore are described and interpreted the dialogs with volunteers using a method based on the Grounded theory. A minimal competency profile has been proposed as a result of this thesis, which could be used for selection and further education of the volunteers, for increasing the prestige of the volunteerism and the quality of related programs.
Klíčová slova
dobrovolnictví, dobrovolník, kompetence, preventivní programy pro děti a mládež, Pět P, Kompas
Klíčová slova v angličtině
volunteerism, volunteer, competencies, preventive programs for children and youth, Big Brothers Big Sisters, P.E.A.K.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KUBEŠ, Marián. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0698-9.\\
PLAMÍNEK, Jiří a Roman FIŠER. Řízení podle kompetencí: Management by Competencies. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1074-9.\\
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1457-8.\\
HAUMEROVÁ, Pavla. Dobrovolnictví jako přirozená součást života. Brno: BP. Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra sociální pedagogiky, 2007.\\
KUNDRÁT, Jaroslav. Možnosti využití dobrovolnických programů v oblasti prevence poruch emocí a chování. Brno: DP. Masarykova univerzita, Fakulta pedagogiky, Katedra speciální pedagogiky. 2007.\\
ZBOŘILOVÁ, Romana. Dobrovolníci v sociálně preventivním programu. Brno: DP. Masarykova univerzita, FP, Katedra sociální pedagogiky. 2006.\\
ŠMÍDOVA, Petra. Analýza způsobu práce s dobrovolníky v programu pět P. Brno: MU, FF, Ústav pedagogických věd, Sociální pedagogika a poradenství. 2008.\\
Seznam doporučené literatury
KUBEŠ, Marián. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0698-9.\\
PLAMÍNEK, Jiří a Roman FIŠER. Řízení podle kompetencí: Management by Competencies. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1074-9.\\
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1457-8.\\
HAUMEROVÁ, Pavla. Dobrovolnictví jako přirozená součást života. Brno: BP. Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra sociální pedagogiky, 2007.\\
KUNDRÁT, Jaroslav. Možnosti využití dobrovolnických programů v oblasti prevence poruch emocí a chování. Brno: DP. Masarykova univerzita, Fakulta pedagogiky, Katedra speciální pedagogiky. 2007.\\
ZBOŘILOVÁ, Romana. Dobrovolníci v sociálně preventivním programu. Brno: DP. Masarykova univerzita, FP, Katedra sociální pedagogiky. 2006.\\
ŠMÍDOVA, Petra. Analýza způsobu práce s dobrovolníky v programu pět P. Brno: MU, FF, Ústav pedagogických věd, Sociální pedagogika a poradenství. 2008.\\