Diplomová práce je zaměřena na zdravou výživu v podmínkách školního stravování. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část diplomové práce je rozčleněna na šest kapitol, které se věnují základním pojmům výživy, popisu základních složek potravy (makronutrienty, mikronutrienty), vniku stravovacích zvyklostí od narození, výchově ke stravovacím zvyklostem a činiteli, kteří ji ovlivňují. Teoretická část dále pojednává o stravování dětí v období povinné školní docházky a zdravotních rizicích, které doprovází nesprávnou výživu. Předposlední kapitola teoretické části je věnována stravování ve školní jídelně, charakterizuje školní stravování, zabývá se spotřebním košem, dodržováním hygienických podmínek a zákonů. Závěrečná kapitola teoretické části pojednává o projektech realizovaných na ZŠ, které jsou zaměřené na podporu zdravé výživy (Mléko do škol, Zdravá pětka apod.)
Praktická část diplomové práce metodou výzkumného šetření (dotazníku) zjišťuje, zda žáci na ZŠ ve školní jídelně preferují spíše zdravé pokrmy nebo naopak pokrmy, které neodpovídají kritériím zdravé výživy. Veškerá získaná data jsou zpracována a vyhodnocena v tabulkách a grafech s popisem.
Anotace v angličtině
My dissertation focuses on a topicof healthy nutrition in school rating conditions. It´s divided into 2 parts - theoretic and practical (empiric) ones. There are 6 chapters in thetheoretic part dealingwith basic terms as nutrition, food components (macronutrient, micronutricut), eatinghabits formativ education and influencingfactors. More overthere´s a following up ofthe progressofchildren rating in the compulsory school attendance course and possible dangerofit. Last but one charter consern sabout rating in school cauteen, cousumer basbet and a followin grelevantlaws, principles and hygienic terms. There are a few projects dealing with healthy diet support (Zdravá pětka etc.) to be implemented at elementary schools also.
In the empiric part of the dissertation personal preferences related to health yor unhealthy food were inquired. All data were processed and as sessed in the tables and graphs.
Klíčová slova
výživa, školní stravování, jídelna, zdravá výživa, školní zákon, projekty
Klíčová slova v angličtině
nutrition, school meal, healthy nutrition, school canteens, project,
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zdravou výživu v podmínkách školního stravování. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část diplomové práce je rozčleněna na šest kapitol, které se věnují základním pojmům výživy, popisu základních složek potravy (makronutrienty, mikronutrienty), vniku stravovacích zvyklostí od narození, výchově ke stravovacím zvyklostem a činiteli, kteří ji ovlivňují. Teoretická část dále pojednává o stravování dětí v období povinné školní docházky a zdravotních rizicích, které doprovází nesprávnou výživu. Předposlední kapitola teoretické části je věnována stravování ve školní jídelně, charakterizuje školní stravování, zabývá se spotřebním košem, dodržováním hygienických podmínek a zákonů. Závěrečná kapitola teoretické části pojednává o projektech realizovaných na ZŠ, které jsou zaměřené na podporu zdravé výživy (Mléko do škol, Zdravá pětka apod.)
Praktická část diplomové práce metodou výzkumného šetření (dotazníku) zjišťuje, zda žáci na ZŠ ve školní jídelně preferují spíše zdravé pokrmy nebo naopak pokrmy, které neodpovídají kritériím zdravé výživy. Veškerá získaná data jsou zpracována a vyhodnocena v tabulkách a grafech s popisem.
Anotace v angličtině
My dissertation focuses on a topicof healthy nutrition in school rating conditions. It´s divided into 2 parts - theoretic and practical (empiric) ones. There are 6 chapters in thetheoretic part dealingwith basic terms as nutrition, food components (macronutrient, micronutricut), eatinghabits formativ education and influencingfactors. More overthere´s a following up ofthe progressofchildren rating in the compulsory school attendance course and possible dangerofit. Last but one charter consern sabout rating in school cauteen, cousumer basbet and a followin grelevantlaws, principles and hygienic terms. There are a few projects dealing with healthy diet support (Zdravá pětka etc.) to be implemented at elementary schools also.
In the empiric part of the dissertation personal preferences related to health yor unhealthy food were inquired. All data were processed and as sessed in the tables and graphs.
Klíčová slova
výživa, školní stravování, jídelna, zdravá výživa, školní zákon, projekty
Klíčová slova v angličtině
nutrition, school meal, healthy nutrition, school canteens, project,
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle diplomové práce
Vypracování osnovy
Zpracování diplomové práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle diplomové práce
Vypracování osnovy
Zpracování diplomové práce, teoreticko-aplikační charakter
Praktické závěry a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
MLEJNKOVÁ, L. a kol. Služby společného stravování. Praha: Oeconomica, 2009.
RUMÍŠKOVÁ, M. Základy výživy. Brno: Ivan Straka, 2002.
LUHANOVÁ, L. Zdravá výživa ve školním stravování. Plzeň: Pedagogické centrum, 1995.
VÍTKOVÁ, M. Kvalitní stravování jako sociální služba. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
HNÁTEK, J. a kol. Výživa a stravování žáků na základních a středních školách. Praha: SPN, 1992.
Seznam doporučené literatury
MLEJNKOVÁ, L. a kol. Služby společného stravování. Praha: Oeconomica, 2009.
RUMÍŠKOVÁ, M. Základy výživy. Brno: Ivan Straka, 2002.
LUHANOVÁ, L. Zdravá výživa ve školním stravování. Plzeň: Pedagogické centrum, 1995.
VÍTKOVÁ, M. Kvalitní stravování jako sociální služba. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006.
HNÁTEK, J. a kol. Výživa a stravování žáků na základních a středních školách. Praha: SPN, 1992.