Tato práce v teoretické části představuje mentální postižení, člověka s mentálním postižením a způsoby jeho podpory v oblasti vzdělávání, zaměstnávání a sociální.
Je charakterizována sexualita člověka a význam sexuální výchovy, pohled je zaměřen na tuto tematiku ve vztahu k člověku s mentálním postižením, je pojednáno o sexuálním zneužívání a o přístupu k otázkám partnerství, manželství a rodičovství člověka s mentálním postižením.
Jsou zde prezentovány přístupy k sexualitě lidí s mentálním postižením v prostředí sociálních služeb, pozornost je věnována protokolu o sexualitě a vztazích, vzdělávání pracovníků i uživatelů v oblasti sexuality i negativním přístupům k sexualitě lidí s mentálním postižením.
Výzkumné šetření bylo zaměřeno na zjištění přístupů pracovníků k sexualitě lidí s mentálním postižením v sociální službě denní stacionář.
Výzkumné šetření proběhlo v denních stacionářích na území Plzeňského kraje, výzkumnými metodami byly dotazník, rozhovor a analýza dokumentů.
Annotation in English
The theoretical part of this thesis introduces the phenomenon of learning disability, persons with learning disabilities, and methods of support of persons with learning disabilities in the area of education, employment, and social relations.
Characteristics of human sexuality and significance of sexual education are outlined, with emphasis on this issue in respect to persons with learning disabilities; the issues of sexual abuse and of attitudes towards partnership, marriage, and parenthood of persons with learning disabilities are discussed.
Attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities in the context of social services are presented, with focus on the protocol on sexuality and relationships, education of staff and users in the field of sexuality, and negative attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities.
The research part was aimed at the identification of attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities in the day care center social services.
The research took place in day care centers within the Pilsen county; the research methods used included questionnaire, interview, and analysis of documents.
Keywords
člověk s mentálním postižením, sexualita, sexuální výchova, přístupy k sexualitě, sociální služba denní stacionář, Plzeňský kraj
Keywords in English
person with learning disability, sexuality, sexual education, attitudes to sexuality, day care center social service, Pilsen county
Length of the covering note
95, XII.
Language
CZ
Annotation
Tato práce v teoretické části představuje mentální postižení, člověka s mentálním postižením a způsoby jeho podpory v oblasti vzdělávání, zaměstnávání a sociální.
Je charakterizována sexualita člověka a význam sexuální výchovy, pohled je zaměřen na tuto tematiku ve vztahu k člověku s mentálním postižením, je pojednáno o sexuálním zneužívání a o přístupu k otázkám partnerství, manželství a rodičovství člověka s mentálním postižením.
Jsou zde prezentovány přístupy k sexualitě lidí s mentálním postižením v prostředí sociálních služeb, pozornost je věnována protokolu o sexualitě a vztazích, vzdělávání pracovníků i uživatelů v oblasti sexuality i negativním přístupům k sexualitě lidí s mentálním postižením.
Výzkumné šetření bylo zaměřeno na zjištění přístupů pracovníků k sexualitě lidí s mentálním postižením v sociální službě denní stacionář.
Výzkumné šetření proběhlo v denních stacionářích na území Plzeňského kraje, výzkumnými metodami byly dotazník, rozhovor a analýza dokumentů.
Annotation in English
The theoretical part of this thesis introduces the phenomenon of learning disability, persons with learning disabilities, and methods of support of persons with learning disabilities in the area of education, employment, and social relations.
Characteristics of human sexuality and significance of sexual education are outlined, with emphasis on this issue in respect to persons with learning disabilities; the issues of sexual abuse and of attitudes towards partnership, marriage, and parenthood of persons with learning disabilities are discussed.
Attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities in the context of social services are presented, with focus on the protocol on sexuality and relationships, education of staff and users in the field of sexuality, and negative attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities.
The research part was aimed at the identification of attitudes towards sexuality of persons with learning disabilities in the day care center social services.
The research took place in day care centers within the Pilsen county; the research methods used included questionnaire, interview, and analysis of documents.
Keywords
člověk s mentálním postižením, sexualita, sexuální výchova, přístupy k sexualitě, sociální služba denní stacionář, Plzeňský kraj
Keywords in English
person with learning disability, sexuality, sexual education, attitudes to sexuality, day care center social service, Pilsen county
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.\\
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexuální výchova a osvěta u osob s mentálním postižením: strategie odborných služeb a modelový protokol sexuality a vztahů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2009. ISBN 978-80-7415-005-0.\\
ŠULOVÁ, L., T. FAIT a P. WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: MAXDORF, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.\\
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.\\
Recommended resources
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.\\
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexuální výchova a osvěta u osob s mentálním postižením: strategie odborných služeb a modelový protokol sexuality a vztahů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2009. ISBN 978-80-7415-005-0.\\
ŠULOVÁ, L., T. FAIT a P. WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: MAXDORF, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.\\
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.\\