Informace o kvalifikační práci Kompetence asistentů pedagoga při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách v regionu Cheb
Diplomová práce se zabývá kompetencemi asistentů pedagoga, které se uplatňují při práci s dětmi vyžadujícími speciální vzdělávací potřeby, na základních školách.
Teoretická část přibližuje problematiku inkluzívního a integrativního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vysvětluje, kdo je žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a jaké faktory mají vliv na úspěšnou integraci těchto žáků do základních škol. Důležitou součástí teorie je objasnění funkce asistenta pedagoga a vymezení jeho kompetencí.
Praktická část popisuje provedení kvalitativního výzkumu na základních školách v regionu Cheb. Výzkum ilustruje, jakým způsobem se formují kompetence asistenta pedagoga, jaké kvalifikační předpoklady, osobnostní schopnosti a pracovní dovednosti jsou od asistentů požadovány.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the competencies of teaching assistants, which are applied when working with children requiring special educational needs in primary schools.
The theoretical part describes the inclusive and integrative education of pupils with special educational needs. Explains who is a pupil with special educational needs, and what factors influence the successful integration of these pupils in primary schools. An important part of the theory is to explain the position of teaching assistant and defining his/her competencies.
The practical part describes the qualitative research in primary schools in the region Cheb.
Research shows how to form competences of teaching assistants, what qualifications, personal skills and work skills are required.
Klíčová slova
asistent pedagoga, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, integrativní vzdělávání, kompetence asistenta pedagoga, náplň práce asistenta pedagoga
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, child requiring special educational needs, inclusive education, integrative education, competence of teaching assistant, teaching assistant responsibilities
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kompetencemi asistentů pedagoga, které se uplatňují při práci s dětmi vyžadujícími speciální vzdělávací potřeby, na základních školách.
Teoretická část přibližuje problematiku inkluzívního a integrativního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vysvětluje, kdo je žák se speciálními vzdělávacími potřebami, a jaké faktory mají vliv na úspěšnou integraci těchto žáků do základních škol. Důležitou součástí teorie je objasnění funkce asistenta pedagoga a vymezení jeho kompetencí.
Praktická část popisuje provedení kvalitativního výzkumu na základních školách v regionu Cheb. Výzkum ilustruje, jakým způsobem se formují kompetence asistenta pedagoga, jaké kvalifikační předpoklady, osobnostní schopnosti a pracovní dovednosti jsou od asistentů požadovány.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the competencies of teaching assistants, which are applied when working with children requiring special educational needs in primary schools.
The theoretical part describes the inclusive and integrative education of pupils with special educational needs. Explains who is a pupil with special educational needs, and what factors influence the successful integration of these pupils in primary schools. An important part of the theory is to explain the position of teaching assistant and defining his/her competencies.
The practical part describes the qualitative research in primary schools in the region Cheb.
Research shows how to form competences of teaching assistants, what qualifications, personal skills and work skills are required.
Klíčová slova
asistent pedagoga, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, integrativní vzdělávání, kompetence asistenta pedagoga, náplň práce asistenta pedagoga
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, child requiring special educational needs, inclusive education, integrative education, competence of teaching assistant, teaching assistant responsibilities
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 86633-37-3.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 78-80-7315-158-4.\\
VÍTKOVÁ, Marie. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.\\
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.\\
Seznam doporučené literatury
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 86633-37-3.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 78-80-7315-158-4.\\
VÍTKOVÁ, Marie. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.\\
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.\\