Tato závěrečná práce nabízí návrh didaktické interpretace vybraných děl české literatury zobrazujících druhou světovou válku. Navržené didaktické interpretace se týkají Čapkova dramatu Bílá nemoc, Lustigovy novely Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou a Aškenazyho povídky Vajíčko. Prostřednictvím metod tvořivé dramatiky, kritického čtení, čtení s předvídáním, tvořivého psaní aj. rozvíjíme myšlení a komunikativní dovednosti žáka.
Anotace v angličtině
This closing work deal with the possibilities how to work with literary text at the secondary school. There are not only teoretic informations, but primarily the informations about practical using of new modern methods in connection with concrete texts of Czech writers. All chosen texts are closely related to World War II. Everybody can find inspiration in following suggestions of working with the Karel Čapek´s theatre play The White Disease (Bílá nemoc), Arnošt Lustig´s novel A Prayer for Katerina Horowitzowa (Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou) and Ludvik Aškenazy´s story Egg (Vajíčko).
Klíčová slova
didaktická interpretace, čtení s předvídáním, kritické čtení, metody tvořivé dramatiky, tvořivé psaní, literární kroužky
Klíčová slova v angličtině
didactic interpretation, reading with anticipation, critical reading, dramatization of a text, creative writing
Rozsah průvodní práce
36 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce nabízí návrh didaktické interpretace vybraných děl české literatury zobrazujících druhou světovou válku. Navržené didaktické interpretace se týkají Čapkova dramatu Bílá nemoc, Lustigovy novely Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou a Aškenazyho povídky Vajíčko. Prostřednictvím metod tvořivé dramatiky, kritického čtení, čtení s předvídáním, tvořivého psaní aj. rozvíjíme myšlení a komunikativní dovednosti žáka.
Anotace v angličtině
This closing work deal with the possibilities how to work with literary text at the secondary school. There are not only teoretic informations, but primarily the informations about practical using of new modern methods in connection with concrete texts of Czech writers. All chosen texts are closely related to World War II. Everybody can find inspiration in following suggestions of working with the Karel Čapek´s theatre play The White Disease (Bílá nemoc), Arnošt Lustig´s novel A Prayer for Katerina Horowitzowa (Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou) and Ludvik Aškenazy´s story Egg (Vajíčko).
Klíčová slova
didaktická interpretace, čtení s předvídáním, kritické čtení, metody tvořivé dramatiky, tvořivé psaní, literární kroužky
Klíčová slova v angličtině
didactic interpretation, reading with anticipation, critical reading, dramatization of a text, creative writing
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. V úvodní, teoretické části ZP vymezit komunikační pojetí literární výchovy.
3. Prezentovat výčet metod vhodných k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí
žáků. Pozornost věnovat především aktivizačním postupům a metodám tvořivé
dramatiky či kritického myšlení.
4. V praktické části ZP navrhnout didaktickou interpretaci uměleckých textů
v takové podobě, která by vycházela ze zážitkového čtení a všestranně rozvíjela
osobnost žáka.
5. V Závěru ZP provést reflexi navrženého metodického scénáře (jaké didaktické
cíle jakým metodickým postupem byly sledovány).
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. V úvodní, teoretické části ZP vymezit komunikační pojetí literární výchovy.
3. Prezentovat výčet metod vhodných k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí
žáků. Pozornost věnovat především aktivizačním postupům a metodám tvořivé
dramatiky či kritického myšlení.
4. V praktické části ZP navrhnout didaktickou interpretaci uměleckých textů
v takové podobě, která by vycházela ze zážitkového čtení a všestranně rozvíjela
osobnost žáka.
5. V Závěru ZP provést reflexi navrženého metodického scénáře (jaké didaktické
cíle jakým metodickým postupem byly sledovány).
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
ŠAFRÁNKOVÁ, K. Čtení s předvídáním. Kritické listy : občasník pro kritické myšlení. 2010, č. 37, s. 16-23. ISSN 1214-5823.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
http://rvp.cz/
http://www.ctenarska-gramotnost.cz
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
ŠAFRÁNKOVÁ, K. Čtení s předvídáním. Kritické listy : občasník pro kritické myšlení. 2010, č. 37, s. 16-23. ISSN 1214-5823.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.