Tato závěrečná práce se věnuje stavu výuky a recepce poezie v dnešní škole a představuje několik zajímavých metod práce s poezií v hodinách literatury na střední škole. Součástí práce je didaktická interpretace zhudebněných básní Antonína Sovy, Petra Bezruče, Josefa Hory, Josefa Kainara a Jana Skácela. Zhudebněná poezie může být pro čtenáře pozitivním estetickým zážitkem a motivací pro četbu a recepci básní.
Annotation in English
The main focus of this study is poetry reading, understanding and teaching at schools. We describe some interesting creative methods, as well as using music in literature lessons. The methodical part of the study contains lesson plans for teaching poems of Antonín Sova, Petr Bezruč, Josef Hora, Josef Kainar and Jan Skácel including a presentation for the interactive whiteboard. We recommend using poems as songs in literature lessons, because the motivations of the students will considerably increase and they are more able to perceive and understand the meaning of poems.
Keywords
Zpívaná poezie, didaktická interpretace básní, hudba, písničkáři, metody výuky literatury na SŠ
Keywords in English
Poetry, reading and understanding poems, literature lessons, music, teaching methods, high school
Length of the covering note
22 s.
Language
CZ
Annotation
Tato závěrečná práce se věnuje stavu výuky a recepce poezie v dnešní škole a představuje několik zajímavých metod práce s poezií v hodinách literatury na střední škole. Součástí práce je didaktická interpretace zhudebněných básní Antonína Sovy, Petra Bezruče, Josefa Hory, Josefa Kainara a Jana Skácela. Zhudebněná poezie může být pro čtenáře pozitivním estetickým zážitkem a motivací pro četbu a recepci básní.
Annotation in English
The main focus of this study is poetry reading, understanding and teaching at schools. We describe some interesting creative methods, as well as using music in literature lessons. The methodical part of the study contains lesson plans for teaching poems of Antonín Sova, Petr Bezruč, Josef Hora, Josef Kainar and Jan Skácel including a presentation for the interactive whiteboard. We recommend using poems as songs in literature lessons, because the motivations of the students will considerably increase and they are more able to perceive and understand the meaning of poems.
Keywords
Zpívaná poezie, didaktická interpretace básní, hudba, písničkáři, metody výuky literatury na SŠ
Keywords in English
Poetry, reading and understanding poems, literature lessons, music, teaching methods, high school
Research Plan
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. V teoretické části ZP charakterizovat specifika recepce poezie ve školní komunikaci.
3. Nastínit metodický přístup k četbě poezie, zejména ke zhudebněné. Motivačně využít
mezipředmětových vztahů estetickovýchovných nauk.
4. V praktické (didaktické) části ZP navrhnout didaktickou interpretaci zhudebněných
básnických textů tak, aby byla rozvíjena žákova čtenářská kompetence a zároveň
aby bylo stimulováno jeho estetické vnímání a cítění.
5. V závěrečné části ZP provést reflexi navrženého metodického scénáře ve vztahu
k vytčeným didaktickým cílům.
Research Plan
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. V teoretické části ZP charakterizovat specifika recepce poezie ve školní komunikaci.
3. Nastínit metodický přístup k četbě poezie, zejména ke zhudebněné. Motivačně využít
mezipředmětových vztahů estetickovýchovných nauk.
4. V praktické (didaktické) části ZP navrhnout didaktickou interpretaci zhudebněných
básnických textů tak, aby byla rozvíjena žákova čtenářská kompetence a zároveň
aby bylo stimulováno jeho estetické vnímání a cítění.
5. V závěrečné části ZP provést reflexi navrženého metodického scénáře ve vztahu
k vytčeným didaktickým cílům.
Recommended resources
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H&H. 2007. ISBN 80-7319-067-2.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
MERTA, V. Zpívaná poezie. Praha : Panton, 1990. ISBN 80-7039-032-8.
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha : Pedagogická fakulta UK Praha. 2004.
OPELÍK, J. Jak číst poezii. Praha : Československý spisovatel, 1969.
VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
VALA, J. Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. [online]. [cit. 2012-03-12]. URL: http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/opora.doc
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Recommended resources
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H&H. 2007. ISBN 80-7319-067-2.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
MERTA, V. Zpívaná poezie. Praha : Panton, 1990. ISBN 80-7039-032-8.
NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha : Pedagogická fakulta UK Praha. 2004.
OPELÍK, J. Jak číst poezii. Praha : Československý spisovatel, 1969.
VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
VALA, J. Vybrané kapitoly z didaktiky literární výchovy. [online]. [cit. 2012-03-12]. URL: http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/opora.doc
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.