Bakalářská práce se zabývá exisenciálními otázkami mládeže žijící na venkově. Je rozdělena do tří stěžejních kapitol. První a druhá kapitola mapuje teoretická východiska. V úvodních statích je z filozofického i psychologického hlediska charakterizován existencionalismus v kontextu jeho nejvýznamnějších představitelů. Druhá kapitola je věnována adolescenci, změnám a vývojovým úkolům tohoto ontogenetického období. Třetí kapitola má charakter praktické části. Poskytuje pohled na výzkumy zabývající se smyslem života a následně navazuje vlastním empirickým šetřením za použití kvalitativní metodologie. V rámci výzkumného designu bylo stanoveno pět výzkumných otázek. Sběr dat byl realizován prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s adolescenty ve věku 14 až 20 let. Práce s daty byla vedena Grounded theory metodikou.
Anotace v angličtině
This bachelor work takes an interest in existential questions about people living in the country. It is divided into 3 crucial parts. First and second parts decsribe theories. In opening texts, from phylosophical and psychological points of view, is characterized the existencionalism and its most significant authors. The second part deals with adolescence, its changes and development of this particular ontogenetic period. The third part mostly deals with practical stuffs. It brings general view in researches interested in the sense of live, than it shows actual emphiric research using a qualitative methodology. 5 crucial questions has been set down. The data collection was realised by interviews with adolescents at the age of 14 ? 20 years old. The work with datas was done according to Grounded theory.
Klíčová slova
Existencialismus, existenciální filozofie, představitelé existencionalismu,psychoterapie,adolescence, kognitivní a emocionální vztahy,
sociální vztahy, vývojové úkoly, identita, smysl života, analýza rozdílů.
Klíčová slova v angličtině
Existentialism, existential philosophy, representatives of existencialism, cognitive and emotional relations, psychotherapy, adolescence, social relations, development parts, identity, sence of life,differences analysis.
Rozsah průvodní práce
53s. (78 096 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá exisenciálními otázkami mládeže žijící na venkově. Je rozdělena do tří stěžejních kapitol. První a druhá kapitola mapuje teoretická východiska. V úvodních statích je z filozofického i psychologického hlediska charakterizován existencionalismus v kontextu jeho nejvýznamnějších představitelů. Druhá kapitola je věnována adolescenci, změnám a vývojovým úkolům tohoto ontogenetického období. Třetí kapitola má charakter praktické části. Poskytuje pohled na výzkumy zabývající se smyslem života a následně navazuje vlastním empirickým šetřením za použití kvalitativní metodologie. V rámci výzkumného designu bylo stanoveno pět výzkumných otázek. Sběr dat byl realizován prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s adolescenty ve věku 14 až 20 let. Práce s daty byla vedena Grounded theory metodikou.
Anotace v angličtině
This bachelor work takes an interest in existential questions about people living in the country. It is divided into 3 crucial parts. First and second parts decsribe theories. In opening texts, from phylosophical and psychological points of view, is characterized the existencionalism and its most significant authors. The second part deals with adolescence, its changes and development of this particular ontogenetic period. The third part mostly deals with practical stuffs. It brings general view in researches interested in the sense of live, than it shows actual emphiric research using a qualitative methodology. 5 crucial questions has been set down. The data collection was realised by interviews with adolescents at the age of 14 ? 20 years old. The work with datas was done according to Grounded theory.
Klíčová slova
Existencialismus, existenciální filozofie, představitelé existencionalismu,psychoterapie,adolescence, kognitivní a emocionální vztahy,
sociální vztahy, vývojové úkoly, identita, smysl života, analýza rozdílů.
Klíčová slova v angličtině
Existentialism, existential philosophy, representatives of existencialism, cognitive and emotional relations, psychotherapy, adolescence, social relations, development parts, identity, sence of life,differences analysis.
Zásady pro vypracování
Studium odborné psychologické literatury zabývající se problematikou chápání smyslu života, jeho strukturou, zdroji a vývojem v průběhu ontogeneze se zaměřením na adolescenci.
Teoretická část BP bude obsahovat deskriptivní charakteristiku základních pojmů a příbuzných tématických oblastí.
V analytické části dojde k jejich vztahovému propojení a specifikaci výzkumné potřeby.
V rámci výzkumné části budou: konkretizovány výzkumné cíle, charakterizovány principy kvalitativní metodologie, metodicky správně realizovaný výzkum, srozumitelně a výstižně formulovány výsledky šetření.
Závěr bude obsahovat odbornou diskusi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné psychologické literatury zabývající se problematikou chápání smyslu života, jeho strukturou, zdroji a vývojem v průběhu ontogeneze se zaměřením na adolescenci.
Teoretická část BP bude obsahovat deskriptivní charakteristiku základních pojmů a příbuzných tématických oblastí.
V analytické části dojde k jejich vztahovému propojení a specifikaci výzkumné potřeby.
V rámci výzkumné části budou: konkretizovány výzkumné cíle, charakterizovány principy kvalitativní metodologie, metodicky správně realizovaný výzkum, srozumitelně a výstižně formulovány výsledky šetření.
Závěr bude obsahovat odbornou diskusi.
Seznam doporučené literatury
DRAPELA, V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2001. ISBN 0-7178-606-3.
FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Praha: Psychoanal. nakladatelství, 1994. ISBN 0-901601-4-X.
HALAMA, P. Zmysel života v pohľadu psychologie. Bratislava: SAP, 2007. ISBN 978-80-8095-023-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 0-247-1370-5.
MACEK, P. Adolescence, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
Seznam doporučené literatury
DRAPELA, V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2001. ISBN 0-7178-606-3.
FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Praha: Psychoanal. nakladatelství, 1994. ISBN 0-901601-4-X.
HALAMA, P. Zmysel života v pohľadu psychologie. Bratislava: SAP, 2007. ISBN 978-80-8095-023-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 0-247-1370-5.
MACEK, P. Adolescence, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.