Tato práce se zabývá vztahem nastolování agendy a vývojem obchodování na kapitálových trzích. Jejím cílem je vysvětlit vzájemný vztah mezi počtem zmínek o společnosti ve zpravodajství a cenou a objemem obchodovaných akcií na burze. Výzkum pěti firem, které jsou obchodovány na českých burzách (AAA Auto, Fortuna, Metrostav, Orco a Philip Morris), probíhal v rozmezí tří měsíců. Pomocí výzkumu se nepodařilo potvrdit kauzální vztah mezi mediální agendou a vývojem kurzů na burze, s výjimkou období zveřejňování hospodářských výsledků. Ze studie vyplývá významný vliv dalších proměnných, které mohou vstupovat do zkoumaného vztahu a tím ho ovlivňovat. Pro další výzkum je nutné zahrnout vliv investičních strategií, které si obchodníci na burze vědomě či nevědomě volí.
Anotace v angličtině
This thesis concerns the relationship between agenda-setting and development of trading on the financial markets. Its aim is to explain mutual relationship between number of mentions in the coverage about the company and prices of stocks and traded volume stocks on the stock market. The research of five companies was done during three months and dealt with companies, which are traded on the Czech stock market (AAA Auto, Fortuna, Metrostav, Orco and Philip Morris). It was not possible to confirm a causal relationship between media agenda and development of the stock market from the research. There was exception during the period of announcing the financial results of previous periods. The study showed a significant effect of other variables that may enter into the examined relationship and influence it. It is necessary to include the effects of investment strategies that are used by traders (intentionally or not) for further research.
Klíčová slova
nastolování agendy, mediální agenda, investiční strategie, vývoj cen na burze, významnost tématu
Klíčová slova v angličtině
agenda-setting, media agenda, investing strategies, development of stocks, issue significance
Rozsah průvodní práce
52 s. (69 835 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá vztahem nastolování agendy a vývojem obchodování na kapitálových trzích. Jejím cílem je vysvětlit vzájemný vztah mezi počtem zmínek o společnosti ve zpravodajství a cenou a objemem obchodovaných akcií na burze. Výzkum pěti firem, které jsou obchodovány na českých burzách (AAA Auto, Fortuna, Metrostav, Orco a Philip Morris), probíhal v rozmezí tří měsíců. Pomocí výzkumu se nepodařilo potvrdit kauzální vztah mezi mediální agendou a vývojem kurzů na burze, s výjimkou období zveřejňování hospodářských výsledků. Ze studie vyplývá významný vliv dalších proměnných, které mohou vstupovat do zkoumaného vztahu a tím ho ovlivňovat. Pro další výzkum je nutné zahrnout vliv investičních strategií, které si obchodníci na burze vědomě či nevědomě volí.
Anotace v angličtině
This thesis concerns the relationship between agenda-setting and development of trading on the financial markets. Its aim is to explain mutual relationship between number of mentions in the coverage about the company and prices of stocks and traded volume stocks on the stock market. The research of five companies was done during three months and dealt with companies, which are traded on the Czech stock market (AAA Auto, Fortuna, Metrostav, Orco and Philip Morris). It was not possible to confirm a causal relationship between media agenda and development of the stock market from the research. There was exception during the period of announcing the financial results of previous periods. The study showed a significant effect of other variables that may enter into the examined relationship and influence it. It is necessary to include the effects of investment strategies that are used by traders (intentionally or not) for further research.
Klíčová slova
nastolování agendy, mediální agenda, investiční strategie, vývoj cen na burze, významnost tématu
Klíčová slova v angličtině
agenda-setting, media agenda, investing strategies, development of stocks, issue significance
Zásady pro vypracování
Anotace: Tématem práce je vliv nastolování agendy na vývoj ceny akcií pěti vybraných firem, které obchodují na českém trhu (AAA, ORCO, Phillip Morris, Metrostav a Fortuna). Cílem práce je vysledovat vliv médií na ceny akcií jednotlivých firem a jejich obchodovatelnost. Vybraná média budou dále rozdělena do podsekcí, podle jejich cílových čtenářů. Budou zahrnuty tištěné, internetové a televizní zdroje a analýza bude trvat tři měsíce. Po zajištění studovaných materiálů bude probíhat kódování, sledování ceny akcií a nalezení kritických míst. Analýza povede k odhalení povahy informací, které mají vliv na cenu akcií a zároveň jaké informace do stanovení ceny nevstupují, dále jaký typ médií má největší vliv a jaké jsou informační kanály, které spekulanti využívají.
Harmonogram práce:
Pravidelné konzultace, zpracování zadané literatury a včasné odevzdání v termínech:
31. 1. 2013 kompletní verze bakalářské práce
31. 3. 2013 finální verze bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Anotace: Tématem práce je vliv nastolování agendy na vývoj ceny akcií pěti vybraných firem, které obchodují na českém trhu (AAA, ORCO, Phillip Morris, Metrostav a Fortuna). Cílem práce je vysledovat vliv médií na ceny akcií jednotlivých firem a jejich obchodovatelnost. Vybraná média budou dále rozdělena do podsekcí, podle jejich cílových čtenářů. Budou zahrnuty tištěné, internetové a televizní zdroje a analýza bude trvat tři měsíce. Po zajištění studovaných materiálů bude probíhat kódování, sledování ceny akcií a nalezení kritických míst. Analýza povede k odhalení povahy informací, které mají vliv na cenu akcií a zároveň jaké informace do stanovení ceny nevstupují, dále jaký typ médií má největší vliv a jaké jsou informační kanály, které spekulanti využívají.
Harmonogram práce:
Pravidelné konzultace, zpracování zadané literatury a včasné odevzdání v termínech:
31. 1. 2013 kompletní verze bakalářské práce
31. 3. 2013 finální verze bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
1. Carroll, C.E., Corporate Reputation and the News Media: Agenda-Setting within Business News Coverage in Developed, Emerging, and Frontier Markets, Routledge, New York, 2001, ISBN 978-0-451-87153-2
2. Carroll, C.E., McCombs, M., Agenda-setting: Effects of business news on the public's images and opinions about major corporations. Corporate Reputation Review. Vol. 6, pp. 36-46. ISSN 0716-162X
3. Mc Luhan, M., Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 978-80-207-0296-2
4. Scheufele, B., Hass, A., Hans-Bernd, B., Mirror or Molder? A study of media coverage stock prices, and trading volumes in Germany. Journal of communication. 2011. Vol. 61, pp 48-70. ISSN 0021-9916
5. Škodová, M., Jan Červenka (eds.), Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4
Seznam doporučené literatury
1. Carroll, C.E., Corporate Reputation and the News Media: Agenda-Setting within Business News Coverage in Developed, Emerging, and Frontier Markets, Routledge, New York, 2001, ISBN 978-0-451-87153-2
2. Carroll, C.E., McCombs, M., Agenda-setting: Effects of business news on the public's images and opinions about major corporations. Corporate Reputation Review. Vol. 6, pp. 36-46. ISSN 0716-162X
3. Mc Luhan, M., Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 978-80-207-0296-2
4. Scheufele, B., Hass, A., Hans-Bernd, B., Mirror or Molder? A study of media coverage stock prices, and trading volumes in Germany. Journal of communication. 2011. Vol. 61, pp 48-70. ISSN 0021-9916
5. Škodová, M., Jan Červenka (eds.), Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4